کوتاهی بانک‌ها از وظایف خود در بخش مسکن

پنجره‌ایرانیان؛ یک کارشناس بازار مسکن، به نقش تسهیلات بانکی در تولید واحدهای مسکونی اشاره و تاکید کرد: بانک‌ها مکلف‌اند ۲۰ درصد از مجموع تسهیلات خود را به بخش مسکن اختصاص دهند؛ این در حالی است که برآوردها نشان می‌دهد این مهم توسط هیچ‌یک از بانک‌ها (جز بانک مسکن)، رعایت نشده است.
  • سه شنبه 14 بهمن 1399 ساعت 9:50

محمد گلاب کش، در گفتگو با ایسنا با بیان این مطلب، افزود: برآوردها نشان می‌دهد، حدود ۶ درصد از تسهیلات بانک‌ها (جز بانک مسکن) در بخش مسکن پرداخت می‌شود و به‌این‌ترتیب حدود یک‌سوم تکلیف قانونی، تسهیلات بانکی در این بخش پرداخت می‌شود.

به گفته وی، در بانک مسکن به‌عنوان بانک عامل در حوزه مسکن، میزان تسهیلات به این حوزه بیش از ۹۵ درصد عنوان شده است.

گلاب کش، به سهم سالیانه بخش مسکن از تسهیلات بانکی اشاره کرد و گفت: بر اساس آمارهای منتشرشده سالیانه بیش از ۹۵۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات توسط بانک‌ها پرداخت می‌شود و قانونا می‌بایست حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان از این رقم در بخش مسکن پرداخت شود.

وی، افزود: برآوردها اما نشان می‌دهد که در بهترین حالت حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان از تسهیلات سالیانه بانک‌ها به بخش مسکن اختصاص می‌یابد؛ به‌عبارت‌دیگر، بانک‌ها حدود ۲۰ درصد از تعهدات مربوطه را در این بخش رعایت می‌کنند.

این فعال بازار مسکن، تصریح کرد: اگرچه بر اساس قانون برای بانک‌هایی که ۲۰ درصد تسهیلات خود را به بخش مسکن اختصاص ندهند جرائمی در نظر گرفته شده است، اما با توجه به اینکه این جرائم اجرایی نمی‌شوند عملا فاقد اثرگذاری هستند.

گلاب کش، از تسهیلات بانکی به‌عنوان یکی از محرک‌های بسیار تعیین‌کننده در عرصه ساخت‌وساز نام برد و گفت: متاسفانه در ایران تسهیلات حوزه مسکن ازیک‌طرف با محدودیت در میزان تسهیلات و از طرف دیگر نیز همراه با سود بالا و بروکراسی اداری است که باعث شده تا صنعت ساخت‌وساز به شکل عجیبی از مزیت تسهیلات بانکی، بی‌بهره باشد.


ثبت نظر

ارسال