تدوین دستورالعمل برای ارزیابی ساختمان‌های مهم و بلندمرتبه

پنجره‌ایرانیان؛ رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، شناسایی مناطق با خطر فروریزش و فرونشست در حوزه‌های شهری و اعمال محدودیت برای ساختمان‌سازی در حریم گسل‌ها را از اقدامات این مرکز در زمینه کاهش مخاطرات نام برد و گفت: ما اعتقاد داریم اگر قوانین به‌صورت مناسب اجرایی شود، با تامین منابع مالی موردنیاز می‌توان ۳۰ تا ۴۰ درصد خسارات ناشی از حوادث را کاهش داد.
  • چهارشنبه 1 بهمن 1399 ساعت 11:51

به گزارش ایسنا، دکتر محمد شکرچی‌زاده در وبینار تخصصی ساختمان‌های بلندمرتبه شهر تهران «مخاطرات و اهمیت آن‌ها» با اشاره به جان‌باختگان حادثه پلاسکو، افزود: ساختمان پلاسکو درواقع در زمره بلندترین ساختمان‌های شهری در دهه ۴۰ محسوب می‌شد و نیم‌قرن از عمر آن می‌گذشت و فروریختن این ساختمان از دید معماران، فروریختن ساختمانی با فناوری و تکنولوژی‌های جدید بود.

وی تاکید کرد: از دید مهندسین سازه، فروریختن ساختمان پلاسکو بسیار با اهمیت است؛ چراکه بسیار بعید به نظر می‌رسید که بارگذاری آتش بتواند باعث فروریختن ساختمانی شود که این مسئله در حادثه پلاسکو به‌وضوح مشاهده شد.

شکرچی‌زاده حادثه پلاسکو را نقطه عطفی در شناخت وضعیت تاب‌آوری شهرها و زمینه‌ساز سیاست‌گذاری برای افزایش ایمنی شهرها دانست و خاطرنشان کرد: قطعا، ناکارآمدی در بحث‌های پیشگیری مدیریت مرحله وقوع و مدیریت بحران پس از حادثه می‌تواند فجایع بسیاری به بار آورد و اگر بخواهیم از حوادث مشابه جلوگیری کنیم، نیاز است تا زنجیره کاستی‌ها قطع شود.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تغییر کاربری غیرمجاز، عدم توجه به ضوابط ایمنی در طول بهره‌برداری را از کاستی‌های حادثه پلاسکو نام برد و ادامه داد: برای اینکه بتوانیم ایمنی را در کلان‌شهرها محقق کنیم، باید نظارت بر ایجاد و استقرار ایمنی را موردتوجه ویژه قرار دهیم و باید توجه شود که در موضوع استقرار ایمنی، منافع افراد و نهادها که گاها می‌تواند در تعارض با این موضوع قرار گیرد، در نظر گرفته نشود.

شکرچی زاده تاکید کرد: حادثه پلاسکو و حوادث مشابهی که می‌تواند کلان‌شهر و کل کشور را تحت تاثیر قرار دهد، مقدمه‌ای شد که در قانون مدیریت بحران، تامل خاصی بر مقابله با این مخاطرات صورت گیرد. در قانون جدید مدیریت بحران بخصوص برخی بندها ازجمله بند ظ ماده ۱۴، به‌طور مشخص به موضوعاتی در خصوص ساختمان‌های بلندمرتبه و همچنین سایر مشکلاتی که می‌توان ایجاد شود، توجه شده است.

وی با تاکید بر اینکه در قانون مدیریت بحران همچنین به موضوع حریم گسل‌ها توجه شده است، اظهار کرد: ما در مرکز تحقیقات با همکاری سایر دستگاه‌ها، حریم گسل‌ها در تهران و چند کلان‌شهر کشور را تعیین کردیم که پس از تصویب شورای عالی معماری و شهرسازی ابلاغ شد. بر این اساس برای احداث ساختمان‌های بلندمرتبه در حریم گسل‌ها محدودیت‌هایی تعیین شده است.

شکرچی‌زاده استقرار سامانه پاسخ سریع زلزله از طریق توسعه شبکه شتاب‌نگاری در کشور را از دیگر اقدامات این مرکز بر اساس قانون جدید مدیریت بحران عنوان کرد و ادامه داد: با استفاده از شبکه گسترده شتاب‌نگاری می‌توانیم به استقرار سامانه‌های پاسخ سریع دست یابیم که با همکاری شهرداری، مقدمات آن در تهران فراهم شده است.

وی شناسایی مناطق با خطر فروریزش و فرونشست در حوزه‌های شهری را از دیگر اقدامات این مرکز دانست و ادامه داد: بخشی از این کار در مرکز تحقیقات انجام شده، ضمن آنکه در حوزه قنوات، اقدامات و تصمیمات خوبی صورت گرفته است. همچنین ارزیابی ساختمان‌های مهم و بلندمرتبه با کاربری‌های مختلف با اولویت‌بندی آتش و زلزله در کلان‌شهرها موضوع دیگری است که در قانون آمده است و دستورالعمل‌هایی برای آن در مرکز تدوین شده است.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ارزیابی آسیب‌پذیری و اولویت‌بندی المان‌های حمل‌ونقل هوایی، دریایی و ریلی از دید زلزله، فروریزش، فرونشست زمین با هدف شروع اقدامات اجرایی و ارتقای تاب‌آوری آن‌ها را نیز موضوع دیگری عنوان کرد که بر اساس این قانون در دستور کار این مرکز قرار دارد.

رئیس مرکز تحقیقات راه،‌ مسکن و شهرسازی تاکید کرد: ما اعتقاد داریم اگر این قوانین مثل بند ظ ماده ۱۴ به‌صورت مناسب اجرایی شود و با تامین منابع مالی موردنیاز که همواره جزو دغدغه‌های ماست، می‌توان ۳۰ تا ۴۰ درصد خسارات ناشی از حوادث را کاهش داد.


ثبت نظر

ارسال