اختصاص زمین‌های بایر طبیعی و کشاورزی به ساخت مسکن

پنجره‌ایرانیان؛ وزارت راه و شهرسازی، برنامه بلندمدت بخش مسکن را احداث پنج میلیون واحد مسکونی طی پنج سال آینده اعلام کرد و خبر داد: سازمان منابع طبیعی حدود ۲۵۰ هزار هکتار و وزارت جهاد کشاورزی ۷۵۰ هزار هکتار از زمین‌های خود را به ساخت مسکن اختصاص می‌دهند.
  • سه شنبه 16 دی 1399 ساعت 10:26

به گزارش ایسنا، هم‌زمان با طرح جهش تولید مسکن با هدف احداث سالانه یک‌میلیون واحد که از سوی هیئت‌رئیسه مجلس در حال بررسی است، وزارت راه و شهرسازی نیز برنامه تامین زمین برای ساخت سالانه یک‌میلیون واحد طی پنج سال آینده را در دستور کار قرار داده است.

طبق آخرین اعلام و بر اساس تفاهم اولیه مقرر شده که حدود ۲۵۰ هزار هکتار زمین از سازمان منابع طبیعی به وزارت راه و شهرسازی منتقل شود. از طرف دیگر در جلسات مشترکی که در دولت تشکیل شده وزیر جهاد کشاورزی برای انتقال حدود ۷۵۰ هزار هکتار زمین دیگر نیز اعلام آمادگی کرده است. وزارت جهاد کشاورزی پیش‌ازاین هم ۲۵۰ هزار هکتار زمین برای طرح اقدام ملی مسکن اختصاص داده بود.

به‌تازگی محمود محمودزاده، معاون وزیر راه و شهرسازی ضمن اعلام این مطلب از ابلاغ برنامه پنج سال آینده حوزه مسکن برای ساخت پنج میلیون واحد مسکونی خبر داد و گفت: این تصمیمات از برنامه‌های بلندمدت حوزه مسکن وزارت راه و شهرسازی است و به یک دولت خاص تعلق ندارد.

او پیش‌ازاین در خصوص شائبه اختصاص زمین‌های کشاورزی و جنگل‌ها برای ساخت مسکن گفته بود: این زمین‌ها شامل اراضی بایر است که جنگل‌ها را شامل نمی‌شود و همچنین قابلیت کشت و استفاده کشاورزی ندارد. جنس خاک و جهت توسعه نیز مدنظر قرار می‌گیرد؛ لذا تاکید می‌کنم منظور از توسعه محدوده شهری به‌هیچ‌عنوان ساخت مسکن در جنگل‌ها و زمین‌های کشاورزی نیست.

وی اظهار کرد: با تلاش تمامی مسؤولان حوزه‌های ذی‌ربط تاکنون موفق به تامین زمین برای حدود ۲۰۰ هزار واحد طرح اقدام ملی مسکن شده‌ایم.

هم‌زمان با وزارت راه و شهرسازی، مجلس شورای اسلامی طرح جهش تولید و تامین مسکن را در دستور کار خود قرار داده است. آخرین وضعیت این طرح حاکی از آن است که از سوی کمیسیون عمران مجلس برای اعمال‌نظر به هیئت‌رئیسه پارلمان تقدیم شده است. این در حالی است که دولت با توجه به ابهامات این طرح ازجمله چگونگی تامین نقدینگی و نرخ سود تسهیلات آن تمایل چندانی به این طرح نداشت؛ اما برنامه موازی وزارت راه و شهرسازی با مجلس نشان می‌دهد که دولت و مجلس برای ساخت یک‌میلیون واحد در سال همسو شده‌اند.


ثبت نظر

ارسال