مسکن حباب دارد؟

پنجره‌ایرانیان؛ وزیر راه و شهرسازی که مردادماه امسال از متقاضیان مسکن خواسته بود برای کاهش التهاب بازار مسکن، خانه نخرند اخیرا نیز گفته که مسکن حباب دارد.
  • یکشنبه 30 آذر 1399 ساعت 10:8

به گزارش ایسنا، قیمت مسکن از ابتدای آذرماه روند نزولی به خود گرفته و مطابق بررسی‌ها نرخ‌های پیشنهادی در تهران و شهرستان‌ها تا ۱۵ درصد کاهش یافته است. این در حالی است که بازار مسکن از خردادماه به بعد روند صعودی به خود گرفته بود تا اینکه محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی اواخر خردادماه برای سومین بار طی یک سال اخیر به مردم توصیه کرد به‌منظور کاهش التهاب بازار مسکن فعلا خانه نخرند. او معتقد بود که قیمت مسکن حباب دارد.

هرچند توصیه وزیر به خرید نکردن تاثیر چندانی در کنترل روند صعودی قیمت‌ها نداشت؛ به‌طوری‌که از قیمت مسکن در تهران طی ماه‌های شهریور، مهر و آبان به ترتیب در ۵.۱ درصد، ۱۰ درصد و ۱.۸ درصد نسبت به ماه قبل از خود افزایش یافت. البته علت کاهش سرعت رشد قیمت در آبان‌ماه، کاهش نرخ ارز ناشی از تحولات سیاسی بین‌المللی بود.

مسئولان وزارت راه و شهرسازی همواره تاکید دارند که نوسانات بازار مسکن دلایل درون بخشی ندارد بلکه باید آن را در علت‌های برون بخشی اقتصاد کلان جست‌وجو کرد. دراین‌بین روند صعودی قیمت ارز که از اواخر سال ۱۳۹۶ آغاز شد تاثیر مستقیم بر افزایش قیمت کالاها ازجمله مسکن داشته است.

بر این اساس محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در روزهای اخیر مجددا در مصاحبه‌ای گفته است که «در شرایط کنونی بازار مسکن به دلایل گوناگونی دچار نوسان است و این مسئله موجب شده که قیمت مساکن با حباب مواجه شود، ازاین‌رو نمی‌توان به‌صورت هیجان‌زده درباره مسائل مختلف حوزه مسکن ازجمله قیمت واحدهای طرح اقدام ملی صحبت کرد».

اسلامی افزود: «همچنان ملاک وزارت راه و شهرسازی درباره واحدهای تولیدی در طرح اقدام ملی، همان برآورد اولیه است، از طرف دیگر از متقاضیانی که نسبت به افتتاح حساب اقدام کرده‌اند می‌خواهم که هر چه سریع‌تر نسبت به پرداخت اقساط مذکور اقدام کنند. بر اساس آمارها حدود ۱۰۰ هزار نفر هنوز اقساط اولیه را پرداخت نکرده‌اند که این مسئله باید تسریع شود تا ما بتوانیم پروژه‌ها را فعال کنیم».


ثبت نظر

ارسال