جاسوسی انرژی تهدیدی برای رونق تجدیدپذیرها

پنجره‌ایرانیان؛ اخیرا گزارشی در نروژ منتشر شده که از جاسوسی از اسرار نفت و گاز این کشور که یکی از سبزترین کشورهای جهان به شمار می‌رود، حکایت دارد.
  • دوشنبه 17 آذر 1399 ساعت 10:15

به گزارش ایسنا، سرویس ضدجاسوسی نروژ نسبت به جاسوسی صنعتی توسط روسیه، چین و کشورهای دیگری که به دنبال دست یافتن به اسرار صنعت نفت نروژ هستند، هشدار داده است. همچنین هشدار داده که صنعت انرژی تجدیدپذیر نروژ ممکن است به‌زودی به هدف حملات سایبری جاسوسان خارجی تبدیل شود. نروژ سومین صادرکننده بزرگ نفت و گاز در جهان پس از عربستان سعودی و روسیه و دومین منبع مهم گاز طبیعی اروپای غربی پس از روسیه است.

طبق گزارش سرویس ضدجاسوسی نروژ، بیش از ۵۰ شرکت نفت و گاز نروژی شامل شرکت ملی نفت نروژ (اکوئینور) و وزارت نفت و گاز شش سال پیش هدف حملات سایبری سازماندهی‌شده‌ای قرار گرفتند. سرویس‌های اطلاعاتی روسیه، چین و سایر کشورها منابع بزرگ انسانی و فناوری و همچنین صبر زیادی دارند که به آن‌ها اجازه می‌دهد به مدت‌زمان طولانی روی طرح‌های جاسوسی کار کنند.

طبق گزارش اف بی آی آمریکا، جاسوسی شرکتی در صنعت نفت و گاز عمدتا شامل سرقت مالکیت معنوی ازجمله اسرار تجاری، تحقیقات و اطلاعات منحصر یک شرکت است. اطلاعات مذکور از تجهیزات حفاری تا عایق خط لوله را ممکن است در بر بگیرد و می‌تواند به‌سادگی ویجتی باشد که از آن برای حفاری یا ردگیری بهتر ذخایر استفاده می‌شود. این نوع جاسوسی ممکن است به از دست رفتن درآمد، اختلال در تولید، از دست رفتن مشاغل، صدمه دیدن شهرت و از دست دادن سرمایه‌گذاری برای تحقیقات و توسعه منجر شود.

متهمان اصلی، رقیبان داخلی یا خارجی، شرکت‌های استارتاپ، ماموران اطلاعات خارجی (جاسوسان)، کارمندان ناراضی یا مجرمان سازمان‌یافته هستند.

 

اما چرا نروژ؟

نروژ معمولا الگویی برای انرژی تجدیدپذیر نه در اروپا بلکه در سراسر جهان دیده می‌شود و بازی جدید، طرح گذار به انرژی سبز ۴۰ تریلیون دلاری است که این رقم عظیم باعث جذب جاسوسان شده است.

این کشور اسکاندیناوی دوست دارد چهره سبزی از خود پیش چشم دنیا ترسیم کند که شامل تولید نیروی تجدیدپذیر ۱۰۰ درصدی، پرچم‌دار در حمل‌ونقل برقی، نوآور طراز اول در فناوری پاک، آلایندگی کربن داخلی اندک و حامی پیمان‌های اقلیمی بین‌المللی است. درواقع نروژ یکی از سبزترین کشورها در جهان است و در حال حاضر ۹۸ درصد از برق موردنیازش را از منابع تجدیدپذیرها تولید می‌کند که عمدتا برق‌آبی است. همچنین سال گذشته خودروهای پلاگین برقی یک‌سوم از خودروهای جدید ثبت‌شده در این کشور بودند که نروژ را به معیار خوبی برای تبدیل‌شدن به بازار خودروهای برقی تبدیل می‌کند. سهم نروژ از خودروهای تمام برقی در بالاترین رده‌ها در جهان قرار دارد.

اما اگر از نزدیک به صنعت انرژی نروژ نگاه کنید، واقعیت کاملا متفاوت است. اقتصاد این کشور تا حدودی زیادی به صادرات نفت و گاز وابسته مانده است. درواقع ۱۸ درصد از تولید ناخالص داخلی نروژ و ۶۲ درصد از صادرات این کشور مستقیما به صنعت نفت و گاز مربوط است. این رقم برای آمریکا بسیار کمتر بوده و تنها هشت درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور از محل سوخت‌های فسیلی است.

در زمینه توسعه صنعت نفت و گاز هم وضعیت مشابهی وجود دارد. نروژ درحال‌توسعه میادین نفتی جدید در دریای شمال و دریای بارنتز است. این کشور تنها در سال جاری ده‌ها بلوک اکتشافی فراساحلی جدید را به مناقصه گذاشته و در سال آینده ممکن است مجوزهای زیادی برای اکتشاف در دریای بارنتز صادر کند.

باوجود هیاهویی که برای سبز شدن وجود دارد، نفت و گاز برای نروژ ضروری مانده و این کشور تا زمانی که تقاضا وجود دارد، هیچ برنامه‌ای برای متوقف کردن اکتشاف و حفاری میادین جدید ندارد. با در نظر گرفتن این‌که نخبه انرژی تجدیدپذیر اروپا چنین حضور پررنگی در سوخت‌های فسیلی دارد، نمی‌توان انتظار داشت همتایانش در غرب بهتر از این عمل کنند.

هم‌زمان نروژ پروژه‌های تجدیدپذیر عظیمی نظیر شراکت اکوئینور با شرکت SSE PLC اسکاتلند برای توسعه بزرگ‌ترین پروژه بادی فراساحلی جهان پیش می‌برد.

بر اساس گزارش اویل پرایس، چنین وضعیتی نروژ را به هدف بزرگی برای جاسوسی در حوزه انرژی تبدیل کرده است. دراین‌بین، انگشت اتهام به سمت چین نشانه رفته و مخابرات ۵G قدرتمندترین ابزار جاسوسی به شمار می‌رود.


ثبت نظر

ارسال