ایجاد زمینه درآمدزایی از طریق نصب نیروگاه خورشیدی در خراسان رضوی

پنجره‌ایرانیان؛ معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: زمینه درآمدزایی از طریق نصب نیروگاه خورشیدی در خراسان رضوی فراهم شد.
  • شنبه 15 آذر 1399 ساعت 10:33

به گزارش ایسنا، علی رسولیان در نشست کمیته انرژی‌های تجدیدپذیر که در محل استانداری خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: طرح "جهاد روشنایی" از سوی بسیج سازندگی به‌منظور تولید برق از طریق نصب نیروگاه‌های خورشیدی کوچک‌مقیاس و ایجاد اشتغال برای مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره)، بهزیستی، زنان سرپرست خانوار، سالمندان، بازنشستگان، اقشار کم‌درآمد و محروم جامعه با ظرفیت ۱۱۰۵ نفر در استان اجرایی شده است.

وی افزود: مزیت این طرح بر سایر طرح‌های اقتصادی این است که نیاز به بازار فروش ندارد، فعالیتی سالم بوده و درآمد آن تضمین شده است، به‌طوری‌که هر فرد از محل نصب نیروگاه خورشیدی کوچک‌مقیاس در خانه خود و ارسال برق آن به شبکه، ماهانه بین ۲۵ تا ۳۰ میلیون ریال درآمد خواهد داشت.

رسولیان گفت: منابع مالی جهاد روشنایی برای اجرای این طرح از محل بند "ه" تبصره ۱۶ قانون بودجه که مربوط به تسهیلات قرض‌الحسنه اشتغال برای اقشار کم‌درآمد است در نظر گرفته شده و پنج بانک عامل شامل ملی، تجارت، سپه، صادرات و ملت عهده‌دار پرداخت تسهیلات با نرخ سود پنج درصد برای خرید این نیروگاه‌ها شده‌اند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی ادامه داد: برای اجرای این طرح علاوه بر تسهیلات تامین شده برای ۱۰۰۰ نیروگاه کوچک‌مقیاس، می‌توان از اعتبارات دستگاه‌های حمایتی شامل ۱۸۸ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان در اختیار بهزیستی و ۴۷۰ میلیارد تومان در اختیار کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان رضوی استفاده کرد.

وی بیان کرد: تاکنون ۱۱۰۵ نیروگاه خورشیدی کوچک‌مقیاس در خراسان رضوی نصب شده و استان از این حیث با ۲۳ درصد سهم کشوری در رتبه دوم قرار دارد و در این راستا برای توسعه نیروگاه‌های مزبور، به مدت پنج سال، سالی ۱۰۰۰ نفر در استان را زیر پوشش طرح "جهاد روشنایی" قرار خواهیم داد.

رسولیان خاطرنشان کرد: مدیران بانک‌های عامل مشارکت‌کننده در طرح جهاد روشنایی خراسان رضوی لازم است تا هرچه سریع‌تر نسبت به پرداخت تسهیلات این طرح وارد عمل شوند تا منابع مالی اختصاص‌یافته به استان در این طرح به‌طور کامل و در موعد مقرر جذب شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی عنوان کرد: سقف تسهیلات بانکی طرح جهاد روشنایی برای هر متقاضی ۵۰۰ میلیون ریال و فاصله این قیمت تا هزینه نصب نیروگاه و اجرای آن، ۱۵۰ میلیون ریال است که تلاش می‌شود این فاصله قیمتی با روش‌هایی تامین شود.

وی تصریح کرد: با تلاش‌ها و پیگیری‌های موثر استاندار خراسان رضوی امید است از ظرفیت بنیاد مستضعفان و ستاد اجرایی فرمان امام راحل و جلب مشارکت آن‌ها در اجرای طرح‌های اقتصادی استان استفاده شود و تلاش می‌شود از این طریق کمک‌های مالی بلاعوض برای شرکت‌کنندگان در طرح جهاد روشنایی را به دست آورد.

رسولیان گفت: برای ضمانت تسهیلات بانکی اختصاص‌یافته به هر متقاضی نیز، زنجیره‌های ضامن با معرفی یک ضامن معتبر از سوی نهادهای حمایتی و معرفی شورای شهر و روستا در نظر گرفته خواهد شد تا اجباری به ارائه ضامن کارمند برای متقاضیان نباشد.

در ادامه سرهنگ محمد روحانی، فرمانده بسیج سازندگی سپاه امام رضا (ع)، اظهار کرد: تسهیلات طرح جهاد روشنایی فقط به مددجویان کمیته امداد و بهزیستی اختصاص ندارد، بلکه همه اقشار مردم می‌توانند در این طرح شرکت کنند.

وی افزود: برای انتخاب شرکت‌های سازنده و نصاب نیروگاه‌های خورشیدی، مناقصه‌ای برگزار و برندگان مشخص خواهند شد که بسیج سازندگی یک استعلام برای نصب نیروگاه و یک استعلام برای خرید نیروگاه از سوی متولیان خواهد گرفت.

در بخش دیگری از این نشست حبیب‌الله آسوده، مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان رضوی، با اشاره به وجود ۲۰۲۸ مددجوی متقاضی شرکت در طرح جهاد روشنایی تصریح کرد: اقساط تسهیلات نخستین گروه از مددجویان که نیروگاه خورشیدی کوچک‌مقیاس را در سال ۱۳۹۴ نصب کرده بودند، به پایان رسیده است.

وی ادامه داد: مددجویان کمیته امداد خراسان رضوی تاکنون ۵۲۱ نیروگاه خورشیدی در استان نصب کرده‌اند و درآمد ماهیانه هر مددجو از این محل حداکثر ماهی ۳۰ میلیون ریال بوده است.

در ادامه وحید باغشنی، معاون بهره‌برداری دیسپاچینگ شرکت توزیع نیروی برق خراسان رضوی، عنوان کرد: در راستای اجرای طرح جهاد روشنایی تاکنون ۲۰۰ مددجوی کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان رضوی برای دریافت تسهیلات به بانک ملی معرفی شدند که از این تعداد، مدارک ۱۳۵ نفر به بانک ارسال شده و مدارک باقی مددجویان نیز در حال ارسال است.

وی اضافه کرد: در مرحله بعد ۳۰۰ نفر از دیگر مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان رضوی در شهرستان‌های بجستان، گناباد، سبزوار و باخرز برای شرکت در این طرح معرفی و احراز هویت می‌شوند.

باغشنی خاطرنشان کرد: تسهیلات مربوط به بند "ه" تبصره ۱۶ قانون بودجه فقط به جهاد سازندگی اختصاص یافته است و باید بخشی از این بودجه مربوط به ۲۰۰ متقاضی که مدارک آن‌ها به بانک ارسال شده، هرچه سریع‌تر جذب شود.

بر اساس گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری خراسان رضوی، حمیده محدث، نماینده اداره کل بهزیستی خراسان رضوی در ادامه این نشست گفت: مددجویان واجد شرایط برای شرکت در طرح جهاد روشنایی، باید معلولان یا زنان سرپرست خانوار باشند که از بین ۱۰۰۰ نفر سهمیه استان در این طرح در سال جاری، ۸۰ نفر از مددجویان بهزیستی هستند.


ثبت نظر

ارسال