ساخت و تحویل ۴۰۰ هزار واحد مسکن ملی به عمر دولت دوازدهم قد می‌دهد؟

پنجره‌ایرانیان؛ پس از کلی وعده‌ووعید توسط وزارت راه و شهرسازی درباره افتتاح اولین واحد‌های مسکن ملی، سرانجام تعدادی از این مسکن‌ها در آبان‌ماه سال جاری افتتاح شد. به نظر می‌رسد سرعت کُند دولت در تحویل این واحد‌ها موجب شده است که اطلاعیه‌های غیرقانونی فروش مسکن‌های ملی در فضای مجازی رو به رشد باشد.
  • شنبه 24 آبان 1399 ساعت 12:21

به گزارش تابناک اقتصادی؛ دولت تدبیر و امید در حالی در مردادماه ۱۳۹۲ سکان قوه مجریه را در اختیار گرفت که در حوزه مسکن اعلام کرده بود که طرح مسکن مهر را تعطیل و تنها در این طرح به تحویل مسکن‌های متعهد شده اکتفا خواهد کرد. البته قرار بود که طرح مسکن اجتماعی، جایگزین طرح مسکن مهر شود که این طرح تنها روی کاغذ ماند.

 به هر صورت با استعفای آخوندی، وزیر سابق راه و شهرسازی، محمد اسلامی سکان این وزارتخانه را در دست گرفت. در ابتدای امر اسلامی نیز نسبت به ساخت مسکن تمایل چندانی نشان نداد، اما در زمستان ۱۳۹۷ بود که زمزمه‌های طرحی با عنوان طرح مسکن ملی برای ساخت مسکن به گوش رسید.

این طرح شامل ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی بود که ساخت ۲۰۰ هزار واحد آن در شهر‌های جدید و با مشارکت بخش خصوصی، ۱۰۰ هزار واحد در مناطق بافت فرسوده و توسط شرکت بازآفرینی شهری و ۱۰۰ هزار واحد بر عهده بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بود.

اوایل شهریورماه سال ۱۳۹۸، ثبت‌نام طرح ملی مسکن از استان کرمان کلید خورد. از مورخه ۱۸ آبان‌ماه ۱۳۹۸ نیز دور دوم ثبت‌نام طرح اقدام ملی مسکن در ده استان دیگر آغاز شد. به‌مرور ثبت‌نام از متقاضیان مسکن ملی در استان‌ها انجام شد و به پایان رسید.

 

وعده‌های تحویل مسکن ملی که عملی نشد

پس از پایان دوران نام‌نویسی اولیه، وعده‌های تحویل اولین واحد‌های مسکن ملی آغاز شد که در ادامه، تیتروار به بررسی این وعده‌ها خواهیم پرداخت.

محمود محمودزاده، معاون وزیر راه و شهرسازی دوازدهم اسفندماه سال ۱۳۹۸: اردیبهشت یا خردادماه سال آینده (۱۳۹۹) اولین پروژه طرح ملی مسکن را افتتاح کنیم.

محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در سوم فروردین‌ماه ۱۳۹۹: به نظرم تا پایان سال و در بعضی از استان‌ها که پروژه ۵۵ درصد پیشرفت داشته حتی زودتر بتوانیم تا تابستان کلید خانه‌ها را تحویل دهیم.

محمود محمودزاده در ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۹: اولین واحد‌ها قرار است خرداد یا تیرماه تحویل متقاضیان شود.

محمود محمودزاده در ۲۰ خردادماه ۱۳۹۹: در تابستان امسال اولین افتتاح‌های اقدام ملی مسکن انجام می‌شود.

محمد اسلامی در اوایل مردادماه سال جاری: اولین سری از واحد‌های ساخته‌شده طرح اقدام ملی از اواخر مردادماه به مردم تحویل داده خواهد شد.

محمود محمودزاده در ۱۸ مردادماه ۱۳۹۹: نخستین واحد‌های طرح اقدام ملی مسکن به‌زودی و پس از دهه اول محرم تحویل متقاضیان می‌شود.

محمد اسلامی در ۲۵ مردادماه ۱۳۹۹: امیدواریم تا یکی، دو هفته آینده، اولین واحد‌های طرح اقدام ملی مسکن در شهر‌های مختلف را به متقاضیان تحویل دهیم.

محمد اسلامی در ۳ شهریور ۱۳۹۹: نخستین سری واحد‌های "طرح اقدام ملی مسکن" در استان‌های پیشتاز ماه آینده به مردم تحویل خواهد شد.

محمد اسلامی در ۲۶ شهریورماه ۱۳۹۹: حدود ۵۰۰۰ واحد مسکن ملی آماده‌شده و در حال تحویل است.

 

آبان‌ماه ۱۳۹۹ اولین واحد‌های مسکن ملی افتتاح شد

در یکم آبان‌ماه سال جاری بود که خبری مبنی بر افتتاح اولین واحد‌های مسکن ملی مخابره شد. در این تاریخ، رئیس‌جمهور روحانی طی مراسمی که به دلیل شیوع ویروس کرونا به‌صورت ویدئوکنفرانس برگزار می‌شد ۴۰ هزار مسکن مهر و ۱۱ هزار و ۵۶۰ واحد طرح اقدام ملی مسکن را افتتاح کرد.

در این مراسم همچنین تمامی ۴۰۰ هزار واحد طرح اقدام ملی مسکن تعیین تکلیف شد و به مرحله آغاز بهره‌برداری رسید.

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی نیز با اشاره به رونمایی از طرح اقدام ملی مسکن در پایان سال ۱۳۹۷ گفت: تاکنون برای تمامی ۴۰۰ هزار واحد اقدام ملی، زمین شناسایی شده، ثبت‌نام‌ها صورت گرفته و متقاضیان واقعی شناخته شده‌اند. ۱۱ هزار و ۵۶۰ واحدی که امروز افتتاح می‌شود در استان‌های پیشتاز است که از آن‌ها تشکر می‌کنم.

 

خریدوفروش مسکن ملی غیرقانونی است؟

هرچند خبر‌ها حکایت از آن دارد که برخی مسکن‌های طرح اقدام ملی، در کرمان تحویل داده شده‌اند، هنوز از تحویل مسکن‌ها در باقی استان‌ها خبری نیست و تنها کمتر از یک سال تا پایان عمر دولت دوازدهم مانده است.

برای نمونه در پرند تهران، شواهد بیانگر آن است که هنوز خبری از آغاز این پروژه نیست. یکی از مخاطبان تابناک که کلیه مراحل مربوط به مسکن ملی را طی کرده است، دراین‌باره گفت: «قرار بود در پرند ۲۰ هزار واحد مسکن ملی ساخته شود که من جزو ۵۴ نفر اولی بودم که در تهران پول را واریز کردم و اگر قرار به ساخت حتی یک درصد مسکن‌ها در پرند بود، باید مسکن را به من تحویل می‌دادند. وام من آماده است و پول اولیه را هم واریز کرده‌ام، ولی به نظر هیچ کاری پیش نرفته و دقیق هم نمی‌گویند که پروژه در چه مرحله‌ای است، چه برسد به اینکه بگویند کی می‌خواهند این مسکن‌ها را تحویل بدهند.»

این وضعیت موجب شده است تا این روز‌ها شاهد خریدوفروش‌های غیرقانونی مسکن ملی در فضای مجازی باشیم.

ایسنا دراین‌باره نوشت: گشتی در آگهی‌های فروش ملک در سایت‌های اینترنتی نشان می‌دهد که خریدوفروش امتیاز واحد‌های طرح اقدام ملی مسکن داغ شده است. هرچند بعضی از این آگهی‌ها به دلیل غیرقانونی بودن از سوی سایت مربوطه حذف می‌شود، بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد که خریدوفروش در جریان است. مبالغی بین ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان هم برای این امتیاز تعیین می‌شود. در بعضی آگهی‌ها حتی جزئیات آپارتمان مورد معامله مثل متراژ واحد، تعداد اتاق‌ها، قیمت هر مترمربع و دیگر ویژگی‌ها درج شده است. بااین‌حال وزارت راه و شهرسازی هشدار داده که با متخلفان برخورد و واحد مسکونی مورد معامله را سلب امتیاز می‌کند.

به نظر می‌رسد، بخشی از این فروش غیرقانونی مسکن ملی به این دلیل باشد که ثبت‌نام کنندگان آن دیگر امیدی به تحویل این واحد‌ها ندارند. کما اینکه این مخاطب تابناک دراین‌باره گفت: اینکه می‌بینید آگهی فروش می‌گذارند، چون خسته شده‌اند یا امیدی به تحویل مسکن‌های ملی ندارند و یا پولی برای واریز کردن ندارند.

به هر صورت آنچه مسلم است این‌که برای بازگشت انگیزه و شفافیت در این زمینه، بهتر است وزارت راه و شهرسازی، گزارش کاملی از مسکن‌های ملی در استان‌های مختلف و میزان پیشرفت آن‌ها منتشر کند تا انگیزه به کسانی که متقاضی این مسکن‌ها بوده‌اند بازگردد.


ثبت نظر

ارسال