کاهش مصرف انرژی در ساختمان‌های تازه‌ساز الزامی شد

پنجره‌ایرانیان؛ وزیر راه و شهرسازی با اعلام این مطلب که رعایت ویرایش چهارم مبحث ۱۹ مقررات ملی و کنترل ساختمان برای ساختمان‌های جدیدالاحداث الزامی است از تدوین مشوق برای مصرف‌کنندگانی که انرژی را بهینه مصرف می‌کنند، خبر داد.
  • دوشنبه 28 مهر 1399 ساعت 10:9

به گزارش صما، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در حاشیه مراسم رونمایی از سامانه پایش اطلاعات انرژی در ساختمان که در محل مرکز تحقیقات مسکن، راه و شهرسازی رونمایی شد در گفتگو با خبرنگاران اعلام کرد: بهینه‌سازی مصرف انرژی در کشور یکی از اولویت‌هایی است که هم در قوانین مختلف در سال‌های اخیر به آن تاکید شد و هم در سیاست‌های کلی نظام، در برنامه ششم مورد تاکید قرار گرفت و وزارتخانه‌های مختلف هرکدام تکالیفی را بر عهده داشتند.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: سامانه پایش اطلاعات و انرژی ساختمان که امروز رونمایی شد یکی از ابزارها، وسایل و لوازمی است که برای کنترل مصرف انرژی در ساختمان موردنیاز بوده که با همت دستگاه‌های مختلف و حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری رونمایی شد.

عضو کابینه دولت دوازدهم تاکید کرد: اقداماتی که زین پس بعد از رونمایی سامانه انجام می‌شود دارای اهمیت است. از طریق این سامانه ساختمان‌های موجود ازنظر وضعیت مصرف انرژی شناسایی می‌شوند و با رهنمودها و راهکارهایی که باید به شکل رفت‌وبرگشت بین شرکت‌های خدمات‌رسان در حوزه انرژی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری انجام شود، برنامه‌ریزی برای بهینه‌سازی مصرف انرژی و اجرای الزاماتی که برای کنترل مصرف است در ساختمان‌ها به عمل می‌آید.

اسلامی نکته مهم در فرآیند پردازش اطلاعات سامانه پایش انرژی را همکاری و همراهی صاحبان ساختمان و املاک برشمرد و تصریح کرد: صاحبان ساختمان و املاک باید مسئولانه برخورد کنند و نقش‌آفرینی کنند تا از این طریق بتوانند از تخفیفی که وزارت نفت و وزارت نیرو برای مصرف انرژی برای آن‌ها قائل می‌شوند، بهره‌مند شوند.

وی ادامه داد: ساختمان‌های جدیدالاحداث از شروع صدور پروانه ساختمانی باید مقررات ملی ساختمان، مبحث ۱۹ که ویرایش چهارم آن در سال جاری منتشر شد را رعایت کنند. مقررات ملی ساختمان، تکالیف، زوایای مختلف کار و الزامات ساخت‌و‌ساز استاندارد را برای کاهش مصرف انرژی تعیین کرده است. مهندسان مشاور، طراحان ساختمان، سازندگان و تولیدکنندگان مصالح ساختمانی همه مکلف هستند این الزامات مقررات ملی ساختمان را در محصولات خود و در اجرای بناها و تاسیسات رعایت کنند.

وزیر راه و شهرسازی بر همراهی شهرداری‌ها در اجرا و بهره‌برداری از این سامانه تاکید کرد و گفت: ساختمان‌های جدیدالاحداثی که بتوانند برچسب انرژی دریافت کنند، ساختمان‌های استانداردی هستند که شهرهای آینده را تشکیل می‌دهند.

اسلامی گفت: کسانی که در مصرف انرژی بهینه مصرف کردن را اولویت قرار می‌دهند نسبت به کسانی که انرژی را بهینه مصرف نمی‌کنند بهره‌مندی بیشتری نسبت به مزایای انرژی خواهند داشت.

وی تاکید کرد: تدوین یک سری از مشوق‌ها برای رعایت کنندگان مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان در دستور کار قرار دارد.

اسلامی گفت: این سامانه هم‌اکنون در اختیار است و همه دستگاه‌ها مکلف به همراهی هستند و حرکتی در جهت ساماندهی مصرف انرژی در ساختمان‌ها آغاز می‌شود.


ثبت نظر

ارسال