کاهش ارزش ریال علت افزایش قیمت آلومینیوم است

پنجره‌ایرانیان؛ عضو هیات ‌مدیره سندیکای آلومینیوم ایران گفت: قیمت پایه عرضه آلومینیوم از حاصل‌ضرب قیمت جهانی و نرخ ارز به دست می‌آید که افزایش قیمت جهانی آلومینیوم و بالا رفتن نرخ دلار و به عبارتی کاهش ارزش ریال علت بیشتر شدن قیمت این محصول است.
  • چهارشنبه 23 مهر 1399 ساعت 17:5

صادق نیت حقیقی، در گفتگو با بازار بورس با اشاره به وضعیت فروش شرکت‌های آلومینیوم در بازار سرمایه بیان کرد: در مقاطعی روند صعودی نرخ دلار و علاقه‌مندی بیشتر مشتریان به خرید، قیمت پایه را نیز در بازار سرمایه بالا برد. در ابتدای سه‌ماهه دوم سال جاری شاخص بورس در بخش آلومینیوم به علت کاهش عرضه با افزایش چشمگیری مواجه شد اما باوجود روند رو به رشد عرضه قیمت‌ها متعادل اما همچنان رقابت در بازار سرمایه وجود داشت.

عضو هیات ‌مدیره سندیکای آلومینیوم ایران تصریح کرد: کاهش قیمت جهانی آلومینیوم و بی‌ثباتی نرخ دلار در هفته‌های اخیر از ولع شرکت‌ها برای خرید آلومینیوم کاست. در این مدت به‌جز یک شرکت تمامی عرضه‌ها با قیمت پایه در بازار سرمایه ارائه شد. پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد، با توجه به متوقف شدن روند نزولی کاهش قیمت دلار بازار با ثبات روبه‌رو شود.

وی توضیح داد: ثبات بازار، عرضه و تقاضا را نیز به تعادل می‌رساند و باعث می‌شود که عرضه‌ها با قیمت‌های پایه معامله گردد. رشد قیمت سهم‌ها بیشتر به علت افزایش سرمایه‌ها از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها به وجود آمده است، اما وضعیت تولید و فروش در این صنعت به‌صورتی نبوده که دلیل افزایش قیمت سهم‌ها باشد. این بالا رفتن نرخ سهم‌ها بیشتر به سبب افزایش ارزش دارایی‌های شرکت‌ها اتفاق افتاده است.

صادق نیت حقیقی در ادامه گفت: همچنین درمجموع، وضعیت شرکت‌های گروه فلزات اصلی به‌ویژه شرکت‌های مادر و تولیدکنندگان محصولات بالادستی در بازار سرمایه مناسب است. با توجه به نیاز بازار و رونق آن در بازار داخلی، شرکت‌های تولیدکننده آلومینیوم همچنان سوددهی دارند.

وی در پاسخ به سوال باید چه تمهیداتی در نظر گرفته شود تا وضعیت فروش شرکت‌های آلومینیوم در بازار سرمایه بهبود پیدا کند؟ اظهار کرد: مشکل نقدینگی شرکت‌ها علت نامتعادل بودن آن‌ها در بورس است. برای جلوگیری از کم شدن تقاضا در بازار سرمایه شرکت‌ها باید به‌صورت اعتباری در بورس سهام عرضه کنند. تا بدین‌وسیله بتوانند مشکل نقدینگی و ضعف در تامین مواد اولیه را جبران کنند.

عضو هیات ‌مدیره سندیکای آلومینیوم ایران تشریح کرد: شرکت‌های ایرالکو و جاجرم در حال حاضر به دو شرکتی هستند که به‌صورت نقدی – اعتباری در بورس سهام عرضه کرده‌اند. همین موضوع می‌تواند به رونق بخشیدن و پیشگیری از رکود بازار کمک کند. عرضه سهم نقدی -اعتباری هم به سود عرضه‌کننده بوده و هم به شرکت‌ها در مورد سرمایه‌گذاری خود اطمینان خاطر می‌دهد.


ثبت نظر

ارسال