افراد حقیقی هم می‌توانند مسکن ملی بسازند؟

پنجره‌ایرانیان؛ متقاضیانی که قصد دارند در قالب طرح اقدام ملی مسکن ساخت‌وساز کنند اگر شرایط پنج‌گانه این طرح ازجمله سبز بودن فرم «ج» را داشته باشند می‌توانند به شکل گروهی تقاضای دریافت زمین دولتی بدهند و با استفاده از آورده خود و وام حداکثر ۱۰۰ میلیون تومانی ۱۸ درصد صاحب‌خانه شوند.
  • چهارشنبه 23 مهر 1399 ساعت 10:32

به گزارش ایسنا، طرح اقدام ملی مسکن در قالب‌های متنوعی طراحی‌شده که ازجمله آن‌ها می‌توان به ثبت‌نام از متقاضیان، پروژه‌های مشارکتی با پیمانکاران، انعقاد تفاهم‌نامه با دستگاه‌های دولتی، تشکیل تعاونی و تشکیل گروه‌های چندنفره اشاره کرد. در قالب گروهی زمین در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد تا خودشان پروانه بگیرند و تولید مسکن کنند. گفته می‌شود در این قالب، تعداد قابل‌توجهی از واحدها که ساختشان از سال گذشته شروع شده به مرحله افتتاح رسیده است.

برخورداری از مسکن ملی شرایطی دارد که ازجمله آن‌ها می‌توان به عدم استفاده از زمین و مسکن دولتی از ابتدای انقلاب تاکنون، عدم مالکیت از سال ۱۳۸۴ تاکنون، سکونت پنج‌ساله در شهر یا شهرهای اطراف موردتقاضا و سرپرست خانوار بودن اشاره کرد.

بنا به گفته محمود محمودزاده، معاون وزیر راه و شهرسازی، طرح اقدام ملی مسکن برای درآمدهای مختلف پیش‌بینی شده است. در این طرح در شهرهایی که دولت دارای زمین باشد و قیمت زمین بر اساس ضوابط قانونی اجازه دهد، زمین ۹۹ ساله اجاره داده می‌شود. همچنین، در شهرهایی که قیمت زمین دولتی بیشتر از جزئیاتی است که در قانون آمده، واگذاری به شیوه فروش اقساطی انجام می‌شود که درعین‌حال این شیوه ارزش‌افزوده بسیار خوبی برای متقاضیان ایجاد می‌کند. به گفته وی، زمین‌هایی که گران‌قیمت‌تر هستند و شرایط خاص دارند به‌صورت مشارکت با سازندگان ساخته می‌شود.

 

زمین متری ۳.۵ تا ۴ میلیون تومان

اوایل دی‌ماه سال گذشته قیمت هر مترمربع زمین طرح اقدام ملی مسکن ملی ۳.۵ تا ۴ میلیون تومان اعلام شد که البته هنوز تغییری اعلام نشده است. برای آپارتمان‌های پرتراکم که مساحتی بین ۳۸ تا ۴۳ متر دارند، در شهرهای استان تهران قیمت زمین ۱۲۰ میلیون تومان تخمین زده می‌شود که متقاضیان باید این مبلغ را در اقساط ۱۲ ساله پرداخت کنند.

قیمت ساخت نیز بر اساس قیمت تمام‌شده محاسبه می‌شود که در پایان پروژه اعلام خواهد شد. با توجه به هزینه‌های اواخر سال گذشته قیمت‌ها بین ۲.۵ تا ۳.۵ میلیون تومان در هر مترمربع در نظر گرفته شده بود که احتمالا به دلیل نوسانات نرخ مصالح ساختمانی، مبالغ مذکور هم‌اکنون تغییر کرده است.

 

دوره بازپرداخت وام ۱۰ سال است

آورده اولیه هر متقاضی نیز در مرحله اول حدود ۴۰ میلیون تومان است. ۱۰۰ میلیون تومان نیز وام بانکی با نرخ سود ۱۸ درصد با دوره مشارکت ۲ ساله و مدت بازپرداخت ۱۰ ساله پرداخت می‌شود.

 

وعده افتتاح مسکن ملی در آبان‌ماه

شهریورماه سال گذشته طرح اقدام ملی مسکن با حضور رئیس‌جمهور کلنگ زنی شد. اولین واحدها از این پروژه ۴۰۰ هزار واحدی به روزهای افتتاح نزدیک شده و بر اساس اعلام معاون وزیر راه و شهرسازی روز اول آبان‌ماه، پروژه‌های آماده‌شده مسکن ملی در ۴ بخش با حضور رئیس‌جمهور به بهره‌برداری می‌رسد. پیش‌ازاین وزارت راه و شهرسازی تیرماه و مردادماه را زمان افتتاح مسکن ملی اعلام کرده بود که بنا به دلایلی ازجمله شیوع ویروس کرونا محقق نشد. گفته می‌شود در شهر جدید پرند ۱۲۴۶ واحد مسکن ملی، در هشتگرد ۹۶ واحد و در گل‌بهار ۳۰۰ واحد با ارزش حدود ۵۲ میلیارد تومان آماده افتتاح است.


ثبت نظر

ارسال