آغاز پرداخت تسهیلات به کسب‌وکارهای آسیب‌دیده از کرونا

پنجره‌ایرانیان؛ پرداخت تسهیلات حمایتی به کسب‌وکارهای آسیب‌دیده از کرونا این هفته آغاز می‌شود و یک‌میلیون واحد کسب‌وکار که مشمول دریافت تسهیلات شناخته شده‌اند پس از دریافت پیامک وزارت کار باید به سامانه کارا مراجعه و اطلاعات خود را برای دریافت تسهیلات ثبت کنند.
  • یکشنبه 21 اردیبهشت 1399 ساعت 10:2

به گزارش ایسنا، برابر اعلام وزارت کار ۱۳ رسته شغلی شناسایی‌شده که بیشترین آسیب را از شیوع ویروس کرونا متحمل شده و دارای لیست بیمه در قالب کارفرمایی یا خویش‌فرمایی هستند، می‌توانند از تسهیلات حمایتی کرونا استفاده کنند.

این ۱۳ رسته شغلی درصورتی‌که سال گذشته فعال بوده و هنوز هم فعال باشند و نیروهای کار خود را در سال جاری تعدیل نکرده و کارگران آن‌ها از بیمه بیکاری استفاده نکرده باشند، از سوی ستاد ملی کرونا برای پرداخت تسهیلات حمایتی انتخاب و معرفی خواهند شد.

 

ثبت‌نام در سامانه کارا پس از ارسال پیامک به کارفرمایان

پرداخت تسهیلات به بنگاه‌ها و کارگاه‌های ‌آسیب‌دیده از کرونا ازجمله سیاست‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به‌منظور حفظ اشتغال بنگاه‌ها و صیانت از نیروهای کار است و همچنان که پیش‌ازاین اعلام شده، قرار است از این هفته ثبت‌نام در سامانه کارا و پرداخت تسهیلات کرونا آغاز شود.

در فرایند ثبت‌نام و بهره‌مندی واحدهای کسب‌وکار از تسهیلات مذکور، وزارت کار با هماهنگی دستگاه‌های اجرایی به یک‌میلیون واحد کسب‌وکار که آن‌ها را مشمول دریافت این تسهیلات دانسته، پیامک ارسال می‌کند و کارفرمایان به‌محض دریافت پیامک می‌توانند با مراجعه به سامانه کارا به نشانی اینترنتی kara.mcls.gov.ir اطلاعات خود را به ثبت برسانند. پس‌ازاین مرحله، اطلاعات کارفرمایان به بانک‌ها ارسال و روند پرداخت تسهیلات آغاز می‌شود.

 

نرخ سود تسهیلات حمایتی ۱۲ درصد و دوره بازپرداخت دوساله

برابر اعلام وزارت کار نرخ سود تسهیلات ۱۲ درصد بوده و مراحل پرداخت آن به کارفرمایان تا پایان خردادماه صورت می‌پذیرد.

پیش‌ازاین در ستاد ملی مقابله با کرونا مصوب شد که به ازای هر کارگر شاغل مبلغ ۱۲ میلیون تومان به هر کارگاه پرداخت شود و چنانچه نوع شغل به‌گونه‌ای باشد که بر اساس مصوبه ستاد ملی کرونا کارگاه تعطیل شده باشد، این مبلغ به ازای هر کارگر ۱۶ میلیون تومان خواهد بود.

دوره بازپرداخت این تسهیلات پس از یک دوره تنفس از مهرماه سال جاری و به مدت دو سال است و وثایقی که برای دریافت این تسهیلات از سوی بانک‌ها اخذ خواهد شد، متفاوت و با ارائه سفته و معرفی ضامن عملیاتی می‌شود.

پیش‌ازاین معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر کار از آغاز پرداخت تسهیلات حمایتی به مشاغل و بنگاه‌های آسیب‌دیده از کرونا در هفته سوم اردیبهشت‌ماه و راه‌اندازی بخش تسهیلات کرونا در سامانه کارا خبر داده بود.

با مراجعه به سامانه کارا، اگرچه بخش "تسهیلات کرونا" در کنار دو بخش اشتغال روستایی و اشتغال فراگیر به چشم می‌خورد اما به نظر می‌رسد که این قسمت هنوز فعال نشده و در حال راه‌اندازی است که هم‌زمان با فعال شدن آن، وزارت کار فرایند ثبت‌نام از طریق ارسال پیامک به متقاضیان واجد شرایط را دنبال خواهد کرد.

به دنبال شیوع ویروس کرونا در ماه‌های اخیر کارگران بسیاری به دلیل تعطیلی کارگاه‌ها و توقف فعالیت کسب‌وکارها در تامین هزینه‌های زندگی دچار مشکل شدند. با توجه به آغاز ثبت‌نام واحدهای آسیب‌دیده از هفته جاری انتظار می‌رود در روزهای آینده روند پرداخت تسهیلات حمایتی و بیمه بیکاری به آسیب دیدگان ناشی از کرونا با سرعت بیشتری دنبال شود.


ثبت نظر

ارسال