معاون وزیر راه و شهرسازی: سالانه ۶۰۰ هزار مسکن کمبود داریم

پنجره‌ایرانیان؛ معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته، حدود ۹۰۰ تا ۹۵۰ هزار مسکن به‌عنوان نیاز سالانه کشور تعریف شده است که از این تعداد، سالانه حدود ۶۰۰ هزار مسکن کمبود داریم. همچنین نزدیک به 2 میلیون واحد مسکونی خرابه و غیرقابل سکونت در کشور وجود دارد که بایستی در زمینه ساماندهی و جایگزینی این ساختمان‌ها، تمهیدات لازم اتخاذ شود.
  • چهارشنبه 17 اردیبهشت 1399 ساعت 13:0

به گزارش خبرگزاری دانشجو، محمود محمودزاده اظهار داشت: تعداد معاملات مسکن طی دو ماه اخیر نزدیک به صفر بوده است؛ درحالی‌که تورم مسکن به‌صورت ماهانه، رقم 2 درصد را نشان می‌دهد.

وی افزود: در طرح اقدام ملی مسکن قرار است 400 هزار واحد مسکونی ساخته شود که صد هزار واحد در بافت‌های فرسوده پیش‌بینی شده است.

معاون وزارت راه و شهرسازی گفت: اراضی موردنیاز 300 هزار واحد دیگر مشخص ‌شده است و مراحل 230 هزار واحد از این تعداد، 15 تا 96 درصد پیشرفت داشته‌اند.

محمودزاده بیان کرد: نخستین واحدهای مسکونی این طرح، اواخر خرداد به بهره‌برداری می‌رسد.

وی تاکید کرد: درمجموع طرح اقدام ملی مسکن 30 تا 35 درصد پیشرفت پروژه‌ای داشته است.

معاون وزارت راه و شهرسازی یادآور شد: طی دو سال گذشته در شهرهای جدید، یک‌صد مدرسه و ده‌ها مسجد، کلانتری و مکان ورزشی ساخته‌ایم؛ درصورتی‌که این کار جزو وظایف‌ وزارت راه و شهرسازی نیست.

محمودزاده ادامه داد: تعداد واحدهای مسکونی کشور به 26 میلیون می‌رسد؛ درحالی‌که تعداد خانوار، سه تا چهار میلیون از واحدهای مسکونی کمتر است.

وی گفت: 20 درصد کل پروانه‌های صادرشده ساختمان در محدوده بافت‌های فرسوده قرار دارد. از طرفی این آمار، 5 درصد بافت شهر تهران را شامل می‌شود که نشان می‌دهد استقبال مردم برای ساخت‌وساز در بافت‌های فرسوده خوب بوده است.

معاون وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه سیاست‌های ساختمان‌سازی در بافت‌های فرسوده جزو الزامات است، اشاره کرد: با راه‌اندازی سامانه‌ای در وزارت راه و شهرسازی، از امسال سازمان امور مالیاتی امکان دریافت مالیات از خانه‌های خالی را با اولویت شهرهای بزرگ دارد.

محمودزاده با بیان اینکه تفاهم‌نامه‌ای در آذرماه سال گذشته با وزارت آموزش‌وپرورش برای ساخت 170 هزار واحد مسکونی برای فرهنگیان امضا کردیم، گفت: از این تعداد، عملیات اجرایی 14 هزار و 564 واحد آغاز شده است.

وی یادآور شد: دو نوع تسهیلات برای واحدهای مسکونی آموزش‌وپرورش وجود دارد که شامل تسهیلات 100 میلیون تومانی و تسهیلاتی که دوره بازپرداخت آن پنج‌ساله با سود 12 درصد و مبلغ احتمالی 40 میلیون تومان، می‌شود. بااین‌حال زمان اجرای طرح مسکن فرهنگیان 18 ماه پیش‌بینی شده است که البته زمین‌های آن نیز به‌صورت اجاره 99 ساله یا فروش اقساطی، تامین می‌شود.

معاون وزارت راه و شهرسازی گفت: برنامه‌ریزی برای ساخت 200 هزار واحد مسکونی نیز برای دهک‌های اول تا سوم با کمترین هزینه اولیه درحال انجام است که 135 هزار واحد آن به خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد تعلق دارد.

محمودزاده اضافه کرد: بر اساس مصوبه شورای عالی مسکن، بانک‌ها موظف هستند تا 20 درصد از سقف تسهیلات خود را به حوزه مسکن اختصاص دهند؛ اما این عدد، 4 درصد تسهیلات بانکی را شامل شده است.

وی در پایان با بیان اینکه دو میلیون واحد مسکونی خرابه و غیرقابل سکونت در کشور وجود دارد، خاطرنشان کرد: از 500 هزار واحد مسکونی طرح مسکن مهر، 60 هزار واحد مسکونی باقی‌ مانده است.


ثبت نظر

ارسال