کاهش معاملات مسکن به دلیل افت قدرت خرید مردم

پنجره‌ایرانیان؛ بر اساس گزارش بانک مرکزی درحالی‌که میزان معاملات آپارتمان‌های مسکونی در تهران نسبت به ماه قبل ۸۷.۸ درصد کاهش پیدا کرده قیمت مسکن در تهران تنها ۲.۱ درصد نسبت به ماه قبل کاهش یافته است؛ بااین‌حال به دلیل افت قدرت خرید مردم معاملات مسکن با کاهش قابل‌توجهی همراه بوده است.
  • چهارشنبه 17 اردیبهشت 1399 ساعت 10:25

به گزارش ایسنا، نگاه آماری به وضعیت ساختمان ایران در فروردین‌ماه امسال نشان می‌دهد که شامخ (شاخص مدیران خرید) ساختمان در این ماه نسبت به ماه گذشته در رتبه ۱۸.۷۵ قرار گرفته و به دلیل شرایط کنونی و کرونا، کاهشی ۴۶ درصدی را نسبت به ماه گذشته به ثبت رسانده است. این کاهش موجب شده تا میزان فعالیت‌های تولیدی و ارائه خدمات ساختمانی در فروردین‌ماه امسال به پایین‌ترین میزان خود در هفت ماه اخیر برسد.

صنعت ساختمان در یک تقسیم‌بندی به دو بخش کلی مسکونی و غیرمسکونی (تجاری و عمرانی) تقسیم می‌شود که در بخش مسکونی به دلیل آنکه پس از تعطیلات نوروز با ادامه تعطیلی‌ها و تداوم شیوع کرونا مواجه شدیم، کاهش مراجعات حضوری برای خرید مسکن و همچنین روند کاهشی میزان معاملات مسکن مشاهده شد.

 

علل کاهش فعالیت‌های تولیدی و خدماتی در بخش ساختمان

در همین راستا مرکز آمار و برنامه‌ریزی اتاق تعاون ایران به علل کاهش فعالیت‌های تولیدی و خدماتی در بخش عمرانی و تجهیزات ساختمانی پرداخته است. به‌موجب این گزارش، در بخش تولید تجهیزات ساختمانی تحت تاثیر نوسانات ارزی، تداوم مشکلات موجود در حوزه واردات مواد اولیه هم‌زمان با شیوع ویروس کرونا و بسته بودن راه‌های مرزی و تعطیلی فعالیت‌های فیزیکی به‌ویژه در سه هفته ابتدایی فروردین‌ماه میزان فعالیت‌های تولید و خدمات با کاهش بسیاری نسبت به ماه‌های گذشته روبه‌رو شده است.

در بخش عمرانی نیز به دلیل کمبود اعتبارات عمرانی دولت و عدم پرداخت دستمزد پیمانکاران، کند بودن یا تعلیق روند انجام و اجرای پروژه‌های عمرانی همچنان به چشم می‌خورد که با توجه به اهمیت این بخش در رونق اشتغال و توسعه اقتصادی به نظر می‌رسد دولت باید با تخصیص اعتبارات بیشتر به بخش عمرانی زمینه رشد و رونق آن را فراهم کند.

به دلیل تعطیلی بسیاری از مشاغل تولیدی و نیز کاهش قدرت خرید، میزان سفارشات جدید ۳۳ درصد کاهش داشته و در نتیجه مواد اولیه کمتری خریداری شده است؛ همچنین در بررسی‌ها مشخص شد قیمت محصولات و خدمات در این حوزه کمی کاهش داشته به‌نحوی‌که قیمت مواد اولیه در اقلامی نظیر آهن و فولاد با کاهش نسبی مواجه شده و تعداد نیروهای انسانی نیز از کاهش ۲۱ درصدی برخوردار بوده است که البته این کاهش به دلیل توقف بسیاری از کسب‌وکارها و عدم حضور برخی از کارکنان در محل کار خود به دلیل کرونا بوده است.

 

کاهش ۶۰ درصدی فروش در پی کاهش تقاضا

نکته قابل‌توجه اینکه به دلیل کاهش تقاضا، میزان فروش در این بخش بیش از ۶۰ درصد کاهش یافته و این امر به دلیل کاهش حجم فعالیت‌ها و تعطیل بودن اکثر مشاغل ساختمانی، میزان مصرف حامل‌های انرژی ۳۵ درصد کمتر شده است. میزان صادرات کالاها و خدمات این بخش که در ماه‌های قبل روند مطلوبی نداشت در این ماه ۱۶ درصد کاهش ماهانه را تجربه کرده است. کاهش چشمگیر مراودات تجاری در نتیجه شیوع جهانی ویروس کرونا، افزایش قیمت تمام‌شده تولیدات داخل، عدم امکان رقابت با محصولات خارجی و افزایش اعمال تحریم‌ها نیز منجر به کاهش گسترده فعالیت‌های تجاری شده است.

به دنبال شیوع کرونا و کاهش مراجعات حضوری برای خرید مسکن، میزان خریدوفروش از نیمه اسفند سال گذشته به بعد با کاهش قابل‌توجهی نسبت به هفته‌های اخیر روبه‌رو بوده است. صرف‌نظر از تاثیر شیوع کرونا بر کاهش میزان فعالیت‌های تولیدی ساختمان، بخشی از این کاهش به دلیل تحویل سفارشات پیش از اسفند برخی صنایع تولیدی بوده است.

 

کاهش معاملات مسکن به دلیل افت قدرت خرید مردم

به گفته کارشناسان صرف‌نظر از شیوع کرونا، به دلیل آنکه قدرت خرید مردم کاهش یافته و نقدینگی از بازار جمع شده است با کاهش معاملات مسکن روبرو هستیم، از طرفی قیمت برخی مواد اولیه و مصالح ساختمانی هم افزایش یافته که در این زمینه بی تاثیر نبوده است. درواقع باوجود کاهش قدرت خرید مردم، پارامترهایی نظیر افزایش نرخ ارز، افزایش قیمت مصالح ساختمانی، انتظارات تورمی و قرار گرفتن در بازه زمانی پرتعداد معاملات مسکن در ماه پایانی سال موجب افزایش قیمت مسکن شده است، بااین‌حال با شیوع بیماری کرونا و کاهش مراجعات حضوری برای خرید مسکن، میزان خریدوفروش از نیمه اسفند سال گذشته تاکنون با کاهش قابل‌توجهی روبه‌رو بوده است.

بررسی‌های آماری نشان می‌دهد بیشترین معضل بخش ساختمان، تاثیر منفی شیوع کرونا بر فضای عمومی کسب‌وکار این صنعت است و غیرقابل‌پیش‌بینی بودن اقتصاد، تامین سرمایه در گردش بنگاه‌ها، بی‌ثباتی قیمت‌ها، نوسان مداوم نرخ ارز و عدم پرداخت به‌موقع مطالبات پیمانکاران از مهم‌ترین مشکلات داخلی فضای کسب‌وکار در بخش ساختمان به شمار می‌رود.

اتاق تعاون ایران برای نخستین بار در کشور از مهرماه ۱۳۹۸ نسبت به اجرای طرح شامخ ساختمان اقدام کرده که نتیجه آن ماهانه منتشر می‌شود.


ثبت نظر

ارسال