ارزان‌ترین منابع تولید برق جهان کدم‌اند؟

پنجره‌ایرانیان؛ انرژی خورشیدی و نیروی بادی در خشکی، اکنون ارزان‌ترین منابع جدید تولید برق در حداقل دوسوم از جمعیت جهان هستند و تهدید جدی‌تری برای زغال‌سنگ و گاز طبیعی محسوب می‌شوند.
  • شنبه 13 اردیبهشت 1399 ساعت 10:51

به گزارش ایسنا، بررسی جدید بلومبرگ نیوانرژی فاینانس نشان داد که هزینه برق تولیدشده از پروژه‌های بادی از نیمه دوم سال ۲۰۱۹ به میزان ۹ درصد کاهش پیدا کرده و به ۴۴ دلار در هر مگاوات ساعت رسیده است. هزینه برق تولیدشده از نیروی خورشیدی هم چهار درصد کاهش داشته و به ۵۰ دلار در هر مگاوات ساعت رسیده است.

این قیمت‌ها در کشورهایی شامل آمریکا، چین و برزیل از این هم کمتر هستند. هزینه تجهیزات کاهش پیدا کرده، فناوری‌ها بهبودیافته‌اند و دولت‌های سراسر جهان در راستای مبارزه با تغییرات جوی، اهداف انرژی پاک را با جدیت بیشتری دنبال می‌کنند. این امر زغال‌سنگ و گاز طبیعی را هنگامی‌که نیروگاه‌های جدید ساخته شوند، تحت‌فشار قرار خواهد داد.

به گفته تیفن برندیلی، تحلیلگر بلومبرگ نیوانرژی فاینانس، نوآوری‌های زیادی در حال طراحی هستند که هزینه‌های تولید برق از منابع انرژی پاک را به میزان بیشتری کاهش خواهند داد و به پایین ۲۰ دلار به ازای هر مگاوات ساعت می‌رسانند.

بااین‌حال سب هن بست، اقتصاددان ارشد بلومبرگ نیوانرژی فاینانس خاطرنشان کرد که هنوز معلوم نیست تاثیر پاندمی کرونا روی قیمت‌های زغال‌سنگ و گاز آیا به توان رقابت‌پذیری نیروی بادی و خورشیدی لطمه خواهد زد. اگر روند فعلی ادامه پیدا کند، تولید سوخت فسیلی برای مدتی در برابر رقابت منابع تجدیدپذیر حمایت خواهد شد.

تا یک دهه پیش انرژی خورشیدی بیش از ۳۰۰ دلار در هر مگاوات ساعت و نیروی بادی در خشکی بیش از ۱۰۰ دلار در هر مگاوات ساعت هزینه داشت. اکنون هزینه نیروی بادی در خشکی در آمریکا ۳۷ دلار و در برزیل ۳۰ دلار است درحالی‌که هزینه انرژی خورشیدی در چین ۳۰ دلار است که ارزان‌ترین منابع تولید برق در این کشورها محسوب می‌شوند.


ثبت نظر

ارسال