تقاضای کیفیت ساخت‌وساز در سال 99 افزایش می‌یابد

پنجره‌ایرانیان؛ رئیس گروه معماری و شهرسازی فرهنگستان هنر در اجلاس سراسری سازندگان و طراحان گفت: کیفیت ساخت‌وسازها در حال موضوعیت پیدا کردن است.
  • سه شنبه 9 اردیبهشت 1399 ساعت 10:53

به گزارش صما، سید محمد بهشتی، در پنل تخصصی «چشم‌انداز حوزه‌های شهری، عمرانی و ساختمانی سال 1399» که بهمن‌ماه سال گذشته در هتل اسپیناس پالاس برگزار شد، گفت: چندین دهه بود که شهر ما دیده نمی‌شد، چون اگر دیده می‌شد سوال می‌شد که چرا این‌همه آشغال و بناهای زشت را در شهر ساخته‌ایم.

وی ادامه داد: ما منظر البرز را از دست دادیم و کسی صدایش درنیامد. در تاریکی اتفاقاتی رخ داد و امروز یکی از مهم‌ترین اتفاقاتی که می‌افتد، این است که به‌تدریج چراغی روشن می‌شود و شهر دیده می‌شود.

 

ضوابط و مقررات موجود معطوف به نازل‌ترین مراتب کمّی است

این معمار افزود: امروز شهر در حال اتصال به سیستم عصبی ماست و ما تازه شهر را می‌شنویم و می‌بینیم و احساس می‌کنیم و این باعث می‌شود که بحث کیفیت ساخت‌وسازها موضوعیت پیدا کند.

بهشتی همچنین با انتقاد از اینکه ضوابط و مقررات موجود معطوف به نازل‌ترین مراتب کمّی است، گفت: این ضوابط و مقررات چه در توسعه شهری و چه در بخش ساخت‌وساز بسیار نازل است.

وی در ادامه اظهارات خود افزود: امروز تشکیل کمیته‌ای از سوی شورای عالی شهرسازی که نسبت به کیفیت مسئولیت دارد و همچنین ایجاد کمیته‌های نما از سوی شهرداری نشان می‌دهد که کیفیت در حال موضوعیت پیدا کردن است. درحالی‌که ما در چند دهه اخیر با کیفیت فاصله گرفته بودیم و نمی‌دانستیم کیفیت به چه مفهوم است.

بهشتی با تاکید بر اینکه کیفیت در بخش ساخت‌وساز به معنی احداث خانه و ساختمان خوب است، افزود: ما هنوز با این امر فاصله داریم و هنوز تصور می‌کنیم که ساختمان خوب ساختمانی است که در آن از مصالح و تجهیزاتی با برندهای خارجی و خاص استفاده شده باشد.

این معمار ادامه داد: این در حالی است که ساختمان خوب به معنای آن است که همان‌طور که لباس باید مناسب قامت و اندازه افراد باشد، ساختمان‌ها باید اندازه فرهنگ و شخصیت شهروندان باشند و اگر این اتفاق بیفتد می‌توانیم بگوییم که یک ساختمان خوب احداث شده است.

 

ساختمان باکیفیت باید ویژگی منحصربه‌فرد داشته باشد

رئیس گروه معماری و شهرسازی فرهنگستان هنر با بیان اینکه ساختمان‌ها باید به‌درستی درک شوند و به سمت خوب بروند، افزود: اما این غایت کیفیت نیست. کیفیت در ساختمان‌سازی به معنای آن است که یک ساختمان ویژگی منحصربه‌فرد داشته باشد و ازجمله این بناها می‌توان به خانه بروجردی‌ها، چهل‌ستون، حمام گنجعلی خان، پل خواجو، مسجد امام در اصفهان، عالی‌قاپو و... اشاره کرد که از ویژگی‌های منحصربه‌فردی برخوردارند.

بهشتی یادآور شد: ما به نقطه‌ای رسیده بودیم که پل، مسجد و خانه‌های منحصربه‌فردی بسازیم و امروز از این ویژگی در بخش ساخت‌وساز فاصله گرفته‌ایم.

وی با انتقاد از اینکه ساخت‌وساز هنوز در کشور ما با زمینه کار ندارد، گفت: تصور می‌شود که زمینه شامل ضوابط و مقررات است، درصورتی‌که زمینه موارد دیگری از قبیل اقلیم، طبیعت، فرهنگ، مناسبات و اقتصاد را دربر می‌گیرد که ما امروز متوجه آن‌ها نیستیم.

 

برای بازگشت به کیفیت چاره‌ای به‌جز بازگشت به آثار گذشته نداریم

بهشتی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه آثار بجا مانده از معماری گذشته دارای رمزها و رازهایی هستند که باید این رازها و رمزها را بشناسیم گفت: البته این بدان معنا نیست که عین آثار گذشته را بسازیم.

وی تاکید کرد: ما اگر به سراغ زمینه برویم، آنچه از گذشته باقی‌مانده است، اندازه‌های محیط و حتی اندازه و شخصیت محیط را به ما ارائه می‌کند.

این معمار با بیان اینکه ما برای بازگشت به کیفیت در بخش ساخت‌وساز چاره‌ای به‌جز بازگشت به آثار گذشته و مطالعه آن‌ها نداریم، عنوان کرد: مدنیت در حال رشد است و ما در سال 99 شاهد گام‌های بلندتری به سمت تقاضای کیفیت در بین جامعه خواهیم بود.


ثبت نظر

ارسال