رشد اقتصادی دوران پساکرونایی با سرمایه‌گذاری در انرژی‌های سبز

پنجره‌ایرانیان؛ عاری کردن اقتصاد جهانی از کربن منجر به ایجاد میلیون‌ها شغل تا سال 2050، افزایش تولید ناخالص داخلی و اجتناب از خطرات ناشی از تغییرات آب و هوایی خواهد شد.
  • دوشنبه 8 اردیبهشت 1399 ساعت 10:50

به نقل از نیوز، گزارش‌های جدید حاکی از آن است که سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر می‌تواند رشد اقتصادی پساکرونایی ایجاد کند و همچنین منجر به ایجاد توانمندی جمعیت، سلامتی بیشتر و محیطی عاری از خطرات آب‌وهوایی در آینده شود.

آژانس بین‌المللی انرژی‌های تجدید پذیر (IRENA)، در گزارشی درباره آینده انرژی سبز اظهار کرد: «در نظر گرفتن زیرساخت‌های عاری از کربن می‌تواند در احیاء اقتصاد جهانی بعد از کروناویروس مهم باشد».

در این گزارش آمده است، بحران‌های بهداشتی، بشردوستانه، اجتماعی و اقتصادی ناشی از همه‌گیری کروناویروس نیاز به پاسخی قاطع و در مقیاس بزرگ دارد و سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر می‌تواند ایجادکننده شغل بیشتر، رشد اقتصادی بالاتر، شرایط زندگی پاک‌تر و رفاه قابل‌توجه باشد.

محققان اظهار کردند: انگیزه سبز به‌عنوان عاملی مؤثر در این زمینه است.

بر اساس نتایج تحقیقات، جهان تا پایان قرن، بیش از سه درجه گرم خواهد شد و IRENA بر این باور است که تقویت انرژی‌های سبز مانند باد و انرژی خورشیدی و استفاده بیشتر از این انرژی‌ها عاملی برای مهار روند گرم شدن و رشد اقتصاد جهانی خواهد شد.

استفاده از منابع تجدید پذیر باعث می‌شود تا سال 2050 تعداد مشاغل مرتبط با انرژی‌های پاک به 42 میلیون شغل در سراسر جهان برسد.

مشاغل مرتبط با صنعت انرژی در آن زمان به 100 میلیون می‌رسد که 40 میلیون بیشتر از امروز و 7 میلیون بیشتر از برنامه‌های فعلی خواهد بود.

انتقال به انرژی‌های تجدید پذیر، باعث بهبود کیفیت هوا در هر منطقه از جهان، تقویت سلامت عمومی و کاهش هزینه‌های مراقبت‌های بهداشتی خواهد شد.

در حال حاضر، بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، آلودگی هوا باعث مرگ زودرس 7 میلیون نفر در سال می‌شود.

به‌طورکلی، حرکت به‌سوی انرژی سبز تا اواسط قرن می‌تواند 98 تریلیون دلار به تولید ناخالص داخلی جهان اضافه کند که 2.4 درصد بالاتر از مسیر فعلی است.

لازم به ذکر است، به همان اندازه که انرژی پاک می‌تواند به اقتصاد جهانی بعد از کروناویروس کمک کند، این صنعت نیز از اثرات همه‌گیری آن بی‌نصیب نمانده است.

تحلیلگران پیش‌بینی کردند، در هفته‌های اخیر، رشد در بازارهای بادی، خورشیدی و باتری به دلیل اختلال در زنجیره تامین و تنزل در سرمایه‌گذاری کاهش‌یافته است.

آژانس بین‌المللی انرژی هشدار داد، با توجه به تأثیر اقتصادی بی‌سابقه‌ای از بحران کروناویروس، رشد اضافی ظرفیت‌های تجدید پذیر امسال ممکن است برای اولین بار در تاریخ بسیار کند شود.

 


ثبت نظر

ارسال