نقدینگی باید به‌سوی ساخت مسکن هدایت شود

پنجره‌ایرانیان؛ عضو کمیسیون عمران مجلس با تاکید بر اینکه دولت باید جذابیت‌های لازم را برای بخش خصوصی ایجاد کند تا نقدینگی به سمت تولید مسکن هدایت شود گفت: تشویق بخش خصوصی می‌تواند نقدینگی را به سمت تولید مسکن هدایت کند.
  • یکشنبه 11 اسفند 1398 ساعت 10:56

به گزارش صما، مجید کیان پور در پاسخ به این سئوال که چگونه می‌توان نقدینگی را به سمت تولید مسکن هدایت کرد گفت: دولت می‌تواند با ایجاد جذابیت برای بخش خصوصی نقدینگی موجود در بازار را به سمت تولید مسکن هدایت کند.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه می‌توان با سیاست‌گذاری لازم نقدینگی را به سمت بورس کالا و در کنار آن به سمت تولید مسکن هدایت کرد افزود: تشویق بخش خصوصی می‌تواند این نقدینگی موجود در بازار را به سمت تولید و تولید مسکن هدایت کند. چون ورود نقدینگی به بازار مسکن مثل یک شمشیر دو لبه خواهد بود.

 

دولت نقدینگی را با برنامه‌ریزی به سمت تولید مسکن هدایت کند

وی ادامه داد: اگر دولت بتواند نقدینگی را با برنامه‌ریزی به سمت بازار مسکن هدایت کند، آن‌وقت می‌توان به افزایش تولید که این روزها گفته می‌شود از تقاضا عقب است امیدوار شد. قطعا این برنامه می‌تواند موجب خروج بازار مسکن از رکود نیز شود.

کیان‌پور در پاسخ به این سئوال که ورود نقدینگی بیشتر به ضرر بازار مسکن شده و قیمت‌ها را در بیشتر مواقع افزایش داده است، تاکید کرد: ورود نقدینگی به بازار مسکن موجب افزایش تلاطم و تشدید قیمت مسکن در بازار می‌شود چراکه اگر خاطرمان باشد در سال‌های 96 و 97 ورود نقدینگی از یک‌سو و افزایش نرخ دلار از سوی دیگر باعث شد تا هجوم تقاضا قیمت مسکن را افزایش دهد.

وی با تاکید بر اینکه در شرایط کنونی خلاء سرمایه‌گذاری و ورود نقدینگی به بازار مسکن موجب شده که این حوزه دچار رکود و کاهش تولید و عرضه مسکن شود اظهار داشت: اگر بخواهیم بگوییم که مردم مسکن نخرند و نقدینگی خود را وارد بخش مسکن نکنند چندان صحیح نیست. مردم برای حفظ ارزش سرمایه خود اقدام به خرید گسترده مسکن می‌کنند چراکه مسکن یک کالای سرمایه‌ای است.

در روزهای پایانی سال میزان نقدینگی به گفته رئیس‌کل بانک مرکزی از رشد شدیدی برخوردار شده است.

اگرچه کارشناسان بر این باور هستند که ورود نقدینگی به بازار مسکن برای تولید می‌تواند مفید باشد اما برخی از فعالان بازار می‌گویند که به‌محض ورود نقدینگی به بازار مسکن قیمت‌ها همواره افزایشی می‌شود و چون قانون مالیات بر عایدی سرمایه در کشور هنوز تصویب و عملیاتی نشده است سوداگران اقدام به خرید مسکن کرده و موجبات رشد قیمت مسکن را فراهم می‌کنند.

 


ثبت نظر

ارسال