وضعیت کنونی ساخت‌وساز و افزایش ساخت املاک کوچک متراژ

پنجره‌ایرانیان؛ صدور پروانه‌های ساختمانی 30 تا 50 درصد کاهش یافته که اصلی‌ترین دلیل آن افزایش شدید قیمت تمام‌شده ساختمان است، درواقع سازندگان انگیزه‌ای ندارند که با سودهای اندک و حتی در برخی موارد ضرر و زیان، پروژه‌های جدید ساختمانی را شروع کنند.
  • یکشنبه 4 اسفند 1398 ساعت 10:46

در ساخت‌وسازهای شهری، سود سازندگان از واحدهای مسکونی بین ۳۰ تا ۴۰ درصد در مدت‌زمان دوساله است، در این میان سود بیش از ۴۰ درصد به‌ندرت اتفاق می‌افتد و کمتر از ۴۰ درصد هم رغبت سرمایه‌گذاری را کاهش می‌دهد ضمن اینکه معمولاً از زمان شروع تا پایان پروژه به‌طور دائم تورم به سازندگان تحمیل می‌شود.

در حال حاضر میانگین قیمت تمام‌شده یک واحد مسکونی در شهر تهران، ۸.۵ تا ۹ میلیون تومان است و با توجه به قیمت متوسط شهر تهران یعنی 13.8 میلیون تومان است، سازندگان حدود 4 میلیون تومان سود می‌برند.

به دلیل افزایش شدید قیمت زمین که مهم‌ترین مولفه در بخش ساخت‌وساز محسوب می‌شود سازندگان دیگر نمی‌توانند پروژه‌ای همانند آنچه در حال حاضر می‌فروشند را بسازند و معمولاً مجبور به تعریف پروژه‌های کوچک‌تر می‌شوند.

هم‌اکنون در تهران ۱۷۰ میلیون تومان به انبوه‌سازان حرفه‌ای و کسانی که فناوری‌های نوین را رعایت کنند برای ساخت هر واحد تعلق می‌گیرد که سود بازپرداخت آن هم ۱۸ درصد است، این رقم در سال ۹۷، ۱۱۰ میلیون تومان بود.


ثبت نظر

ارسال