ساخت مسکن در سوریه با هزینه دولت ایران نیست

پنجره‌ایرانیان؛ اوایل آذرماه امسال سند اجرایی همکاری بین ایران و سوریه در زمینه ساخت‌وساز به امضا رسید که معاون وزیر راه و شهرسازی دراین‌باره می‌گوید: دولت ایران هیچ نقش اجرایی در آن ندارد و صرفا موضوع کمک دولت، بسترسازی و فراهم‌کردن شرایط حضور بخش خصوصی در بازسازی کشور سوریه است.
  • دوشنبه 21 بهمن 1398 ساعت 10:39

به گزارش ایسنا، احداث ۳۰ هزار واحد مسکونی در سوریه توسط شرکت‌های ایرانی، موضوعی است که توسط وزارت راه و شهرسازی دنبال می‌شود. اسفندماه سال قبل نیز نایب‌رئیس انجمن انبوه‌سازان تهران از برنامه فعالان بخش خصوصی برای احداث ۲۰۰ هزار خانه در سوریه خبر داد. ایرج رهبر در روزهای اخیر به ایسنا گفت که این برنامه کماکان در دستور کار قرار دارد.

یکی از شائبه‌هایی که بعضا مطرح می‌شود این‌که ایران با سرمایه دولتی قصد ساخت‌وساز در سوریه را دارد. دراین‌باره محمود محمودزاده، معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی به پایگاه خبری این وزارتخانه گفته است: دولت ایران هیچ نقشی برای سرمایه‌گذاری، تخصیص اعتبار یا امکانات به کشور سوریه ندارد و این فقط تفاهم برای حضور بخش خصوصی در کشور سوریه است و هیچ اجباری نیز وجود ندارد.

وی توضیح داد: نقش دولت ایران برای ایجاد شرکت‌های مشترک با سوریه این بوده است که از بخش‌های خصوصی ایران در مقابل قراردادها، انتقال پول و امثالهم حمایت شود. بدین معنا ایران با سوریه تفاهم کرد تا در خصوص موضوع انتقال پول، حمایت‌های دولتی، امنیتی، فنی و اولویت در واگذاری کار به شرکت‌های ایران از شرکت‌های خصوصی فعال حمایت کند.

محمودزاده خاطرنشان کرد: تمام تلاش برای بازکردن بستر جدید فعالیت در صحنه بین‌الملل برای بخش خصوصی ایران است و دولت ایران هیچ نقشی در پروژه‌ها ندارد. همان‌طور که در ایران نیز فعالیت‌هایی که در قالب طرح اقدام ملی انجام می‌شود نیز دولت تسهیل‌کننده است و اجرای پروژه‌ها تماما توسط بخش خصوصی انجام می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص مشارکت شرکت‌های خصوصی ایرانی در روند احداث ۳۰ هزار واحد مسکونی در سوریه گفت: موضوع تفاهم و تعامل ایران با سوریه در تفاهم اخیر، ریل‌گذاری در سه بخشِ صنعت ساختمان، حمل‌ونقل و مطالعات و مشاوره برای حضور شرکت‌های خصوصی ایرانی در سوریه است.

معاون مسکن و ساختمان با تاکید بر اینکه موضوع اصلی این تفاهم‌نامه مربوط به صدور خدمات فنی و مهندسی توسط بخش خصوصی ایران به سوریه است، ادامه داد: وزارت راه و شهرسازی به‌منظور آنکه بتواند شرایط حضور شرکت‌های خصوصی صنعت ساختمان ایران و همچنین شرکت‌های حمل‌ونقلی ایرانی را در سوریه فراهم کند، با سوریه تفاهم‌نامه‌ای را به امضا رسانده است.

 

تفاهم ایران با سوریه در سه حوزه است

محمودزاده افزود: موضوعات تفاهم‌های انجام‌شده ایران با سوریه در سه حوزه مسکن، راه و زیربناهای حمل‌ونقل و دیگری مطالعات و مشاوره است. در این سه حوزه توافق کردیم که امکان حضور پررنگ شرکت‌های ایرانی در بازارهای بین‌المللی را فراهم و ریل‌گذاری کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: دولت هیچ نقش اجرایی ندارد، صرفا موضوع ما کمک به بسترسازی و فراهم‌کردن شرایط حضور بخش خصوصی در بازسازی کشور سوریه است.

محمودزاده در خصوص سازوکارهای همکاری شرکت‌های خصوصی ایران با سوریه نیز اعلام کرد: با توجه به ساختاری که بین دو کشور وجود دارد قرار شد تا ۳۰ هزار واحد در حوزه مسکن به‌عنوان الگویی پایه احداث شود تا هم شرکت‌های ایران شرایط منطقه را بسنجند و در مقابل، مجموعه دولت سوریه بتواند راجع به فعالیت‌های بخش خصوصی ارزیابی داشته باشد.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: این شروع همکاری دو کشور قلمداد می‌شود و می‌تواند بازار بزرگی برای فعالیت بخش خصوصی ایرانی باشد. چنانچه این الگو بر اساس چارچوب‌های طراحی‌شده و موردانتظار دو کشور عملیاتی شود و به بهره‌برداری برسد، طبیعتا بستر بزرگی برای فعالیت شرکت‌های خصوصی ایرانی در کشور سوریه به وجود خواهد آمد.

وی فعالیت شرکت‌های خصوصی ایرانی را در حوزه‌های حمل‌ونقل و مشاوره نیز مانند مورد ساختمان برشمرد و گفت: در حوزه حمل‌ونقل نیز همکاری به شیوه صنعت ساختمان است که در این بخش نیز زمینه حضور شرکت‌های خصوصی ایرانی در احداث پایانه‌های حمل‌ونقلی، شبکه راه‌ها، پل‌ها و بنادر کشور سوریه با تفاهم‌نامه و ایجاد شرکت مشترک در حال مطالعه است و به‌زودی این موارد نیز آغاز خواهد شد.

محمودزاده همچنین توضیح داد: در موضوع مشاوره نیز انجام مطالعات پیش‌نیاز طرح‌های توسعه شهری و طرح‌های حمل‌ونقل مطرح شده است تا بتوان این چرخه را کامل کرد. بدین معنا بخش خصوصی ایرانی بتواند با حضور خود در کشور سوریه از مطالعه و طراحی تا اجرا و نظارت حضور داشته باشد و سه شرکت کلی در این سه حوزه پیش‌بینی و ایجاد شده است.

 

ایجاد فرصت اشتغال و گردش مالی برای شرکت‌های خصوصی ایران

وی تصریح کرد: این کار فرصت مغتنمی برای ایجاد اشتغال، گردش مالی بیشتر در حوزه صنعت ساختمان در بخش خصوصی کشور است.

معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: سوریه بعد از جنگ چندساله خود نیاز به ساخت‌وساز بسیار گسترده دارد و هم‌اکنون شرایط برای حضور شرکت‌های سازنده و حرفه‌ای کشورهای دیگر در سوریه فراهم است. ایران نیز به لحاظ انسجام سیاسی و فرهنگی که با کشور سوریه دارد پیش‌قدم شده تا بخش خصوصی ایران نیز بتواند در این فضای فراهم‌شده برای فعالیت ورود کند. کما اینکه شاهد هستیم بسیاری از کشورهایی که نقشی در حمایت یا پشتیبانی از دولت و مردم سوریه نداشتند در حال رایزنی‌های فراوان برای گرفتن پروژه‌های اقتصادی صنعت ساختمان در سوریه هستند تا بتوانند سهم اقتصادی بیشتری را ببرند.

پیش‌ازاین نایب‌رئیس انجمن انبوه‌سازان گفته بود: برخی از کشورهای عربی همچون عربستان و قطر که حتی درزمان جنگ با سوریه قطع رابطه کرده بودند، برای ساخت واحدهای مسکونی اعلام آمادگی کرده‌اند. در این خصوص قطر دو میلیارد و عربستان هفت میلیارد دلار برای این برنامه اختصاص داده‌اند. ایران نیز با توجه به کمک‌هایی که از قبل به سوریه داشته است، می‌تواند از این موضوع به‌عنوان اعتبار استفاده کند و مقامات سوریه نیز با توجه به اینکه سوریه خود را مدیون ایران می‌داند تمایل دارند تا با ما همکاری داشته باشند.

 


ثبت نظر

ارسال