جزئیات ورود بخش خصوصی به صادرات برق تجدیدپذیر از زبان وزیر نیرو

پنجره‌ایرانیان؛ وزیر نیرو گفت: بسترهای قانونی صادرات برق در قالب ماده ۴۹ برنامه ششم در کشور شکل گرفته و به دنبال آن امکانی فراهم شده و دستورالعمل آن نیز در تیرماه سال گذشته ابلاغ شده است تا سرمایه‌گذاران مختلف بخش خصوصی نیروگاه‌های تجدیدپذیر بتوانند نسبت به انعقاد قراردادهای صادرات برق به کشورهای همسایه اقدام کنند.
  • یکشنبه 13 بهمن 1398 ساعت 11:34

رضا اردکانیان در گفت‌وگو با مهر اضافه کرد: تسهیلات لازم برای صادرات برق تجدیدپذیر توسط وزارت نیرو فراهم شده است و شبکه برق در اختیار صادرکنندگان قرار خواهد گرفت. وی تصریح کرد: به ازای تسهیلی که فراهم می‌شود، حق ترانزیتی دریافت خواهد شد که از این حیث فرصت‌های شغلی بیشتری به‌ویژه در دشت‌های وسیع کشور فراهم می‌شود.

وزیر نیرو با بیان اینکه «این نکته حائز اهمیت است که وزارت نیرو از دیرباز قوانین مربوط به سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در احداث نیروگاه‌ها به روش‌های BOO و BOT را موردتوجه داشته و این فرآیند اکنون قابل تسری به مقوله صادرات برق است»، گفت: دیپلماسی وزارت نیرو تا حدودی به این موضوع پاسخ داده، لیکن بخش خصوصی تاکنون ترجیح داده است از روش‌هایی که اشاره شد برای تأمین انرژی مشترکان داخلی برق استفاده کند.

اردکانیان ادامه داد: البته ابهامات قانونی و کارکردی ازجمله تعیین نرخ سوخت نیروگاه‌های مختص صادرات برق، کماکان وجود دارد که این موضوع مرتبط با سیاست‌های کلان انرژی در کشور است و اعتقاد ما این است که در توجه به اشتغال‌زایی در صنعت تولید برق، قیمت سوخت نیروگاه‌های مختص صادرات می‌تواند معادل قیمت پایه سوخت پتروشیمی‌ها محاسبه شود، بااین‌حال بر اساس قوانین وزارت نیرو، سرمایه‌گذاران خصوصی و بخش دولتی (شرکت توانیر) می‌توانند بخشی از انرژی تولیدی را به خارج از کشور صادر کنند.


ثبت نظر

ارسال