جزئیات جدید از وام ۲۴۰ میلیون تومانی مسکن

پنجره‌ایرانیان؛ مدیرعامل بانک مسکن جزئیات جدیدی از وام‌های جدید مسکن اعلام کرد.
  • یکشنبه 22 دی 1398 ساعت 11:25

به گزارش موج، نشست خبری ابوالقاسم رحیمی انارکی با موضوع اعلام جزئیات و آئین‌نامه وام جدید مسکن برگزار شد.

بر اساس این گزارش، اعطای وام‌های مسکن از محل اوراق گواهی حق‌تقدم تسهیلات مسکن از سه‌شنبه هفته گذشته در شعب بانک‌های عامل و همچنین بیان تخصصی مسکن آغاز شده است. این در حالی است که شورای پول و اعتبار در چهارشنبه ۲ دی ماه افزایش سقف تسهیلات مسکن از محل اوراق را به تصویب رسانده بود. زوجین تهرانی می‌توانند تا دویست میلیون تومان تسهیلات خرید مسکن دریافت کنند. ضمن اینکه تسهیلات جعاله مسکن نیز به ۴۰ میلیون تومان افزایش یافت.

مدیرعامل بانک مسکن گفت: تسهیلات خرید یا ساخت مسکن انفرادی در تهران از ۶۰ به ۱۰۰ میلیون تومان و زوجین از ۱۰۰ به ۲۰۰ میلیون تومان افزایش یافته است.

مدیرعامل بانک عامل حوزه مسکن گفت: این بانک در ۸ دهه فعالیت خود ۱۰ میلیون واحد مسکونی را تأمین مالی ساخت یا خرید کرده که ۹۰ درصد آن در پس از انقلاب بوده و یک‌سوم خانوارهای شهری کشور را این بانک خانه‌دار کرده است.

وی افزود: از اول فروردین امسال تا ۱۴ دی ماه، ۲۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرده‌ایم که نسبت به مدت مشابه سال قبل، یک درصد افزایش داشت و ۱۷ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان آن در بخش مسکن بود که چهار درصد نسبت به سال قبل کاهش داشتیم و علت آن، رکود بازار مسکن بوده است.

رحیمی انارکی ادامه داد: در مدت مذکور، ۴۳۷ هزار واحد مسکونی از تسهیلات بانک مسکن استفاده کرده‌اند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۸ درصد کاهش داشته است.

به گفته مدیرعامل بانک مسکن، در بخش تسهیلات مشارکت مدنی، ۳,۱۰۰ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شد که ۵۴ درصد افزایش داشته و ۵۶ هزار واحد مسکونی با این تسهیلات احداث شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، رشد ۵۲ درصدی داشته است.

وی یادآور شد: در این مدت ۵,۸۰۰ میلیارد تومان تسهیلات خرید مسکن اعطا کردیم که نسبت به سال گذشته ۳۴ درصد کاهش داشت و ۱۱۵ هزار واحد مسکونی با این تسهیلات خریداری شد که نسبت به سال گذشته ۳۷ درصد کاهش داشته است.

رحیمی انارکی درباره تسهیلات جعاله مسکن گفت: از لحاظ ارزش ریالی، این تسهیلات ۱۵ درصد افزایش داشت که ۱۲۴ هزار واحد تسهیلات جعاله دریافت کردند.

 

آخرین وضعیت صندوق پس‌ انداز مسکن یکم

وی درباره آخرین وضعیت صندوق پس‌انداز مسکن یکم گفت: متقاضیان از ابتدای سال جاری تا ۱۸ دی ماه ۱۴۰ هزار واحد معادل ۱۰ هزار و ۹۰ میلیارد تومان تسهیلات صندوق مسکن یکم، گرفته که ۶۰ هزار واحد مسکونی را زوجین معادل ۶,۰۰۰ میلیارد تومان دریافت کرده‌اند.

مدیرعامل بانک مسکن افزود: ۶۴۲ هزار فقره سپرده صندوق یکم از ابتدای فعالیت این صندوق، افتتاح حساب شد که تاکنون ۱۴۰ هزار فقره قرارداد خود را فسخ و مبلغ سپرده را دریافت کرده‌اند. ۱۱۰ هزار واحد نیز واجد شرایط دریافت این تسهیلات نبوده که از سایر تسهیلات بانک مسکن استفاده کرده‌اند. در حال حاضر ۳۵۰ هزار فقره حساب فعال داریم و مجموع مانده حساب صندوق پس‌انداز مسکن یکم ۴,۵۶۰ میلیارد تومان است.

رحیمی انارکی در خصوص تسهیلات مسکن از محل صندوق پس‌انداز مسکن یکم گفت: در ۱۰ ماهه گذشته ۲۰ درصد از تعداد واحدهای مسکونی که از محل این صندوق تأمین مالی شده‌، نسبت به ۱۰ ماهه سال گذشته کاهش داشته‌اند.

 

آخرین وضعیت مسکن مهر

وی سپس به تشریح آخرین وضعیت تسهیلات مسکن مهر پرداخت و گفت: دو میلیون و ۳۸۷ هزار واحد مسکن مهر از این بانک تسهیلات دریافت کرده‌اند که یک میلیون و ۹۲۶ هزار واحد فروش اقساطی شده است.

مدیرعامل بانک مسکن بیان کرد: ۸۹ هزار واحد مسکونی نیز تسهیلات خود را تسویه کرده‌اند اما ۳۷۳ هزار واحد مسکونی هنوز پرداخت اقساط آنها تعیین تکلیف نشده که ۳۲۸ هزار واحد آن شهری و ۳۵ هزار واحد مسکن مهر روستایی است.

 

جزئیات جدید از وام مسکن ۲۴۰ میلیونی

رحیمی انارکی با اشاره به مصوبه شورای پول و اعتبار در سوم دی ماه امسال مبنی بر «افزایش تسهیلات مسکن از محل اوراق گواهی حق تقدم تسهیلات مسکن» اظهار داشت: بر اساس این مصوبه، تسهیلات خرید یا ساخت مسکن انفرادی در تهران از ۶۰ به ۱۰۰ میلیون تومان و زوجین از ۱۰۰ به ۲۰۰ میلیون تومان افزایش یافته است.

وی تأکید کرد: این تسهیلات به واحدهایی که تا قدمت ۲۵ سال دارند، پرداخت می‌شود.

به گفته مدیرعامل بانک مسکن، سقف تسهیلات مسکن از محل اوراق برای واحدهای مسکونی ۲۵ تا ۳۰ ساله نیز افزایش داشته که به این شرح است:

در تهران از ۴۵ به ۸۰ میلیون برای متقاضیان انفرادی

متقاضیان زوجین از ۸۰ به ۱۶۰ میلیون تومان

مراکز استان‌ها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر از ۴۰ به ۶۰ برای متقاضیان انفرادی و از ۷۰ به ۱۲۰ میلیون تومان برای متقاضیان زوجین

در سایر شهرها از ۳۵ به ۴۰ میلیون تومان برای متقاضیان انفرادی و از ۵۰ به ۸۰ میلیون تومان برای متقاضیان زوجین افزایش داشته است.

 

تسهیلات جعاله

رحیمی انارکی گفت: در مصوبه مذکور در شورای پول و اعتبار، سقف وام جعاله نیز از محل اوراق حق تقدم از ۲۰ به ۴۰ میلیون تومان افزایش داشت.

 

تسهیلات مشارکت مدنی

وی یادآور شد: در بخش تسهیلات مشارکت مدنی، به ازای هر واحد مسکونی تا ۳۰۰ میلیون تومان به سازنده از محل اوراق تسهیلات مسکن، وام ساخت می‌دهیم.

 

تسهیلات طرح ملی مسکن

این مقام مسئول بانکی با اشاره به اینکه بانک مذکور قرار است ۱۴۰ هزار واحد از ۴۰۰ هزار واحد طرح ملی مسکن را تأمین اعتبار کند، گفت: تاکنون برای پرداخت تسهیلات ساخت به ۲۵ هزار واحد طرح ملی مسکن با ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و ۵۰ هزار واحد با بنیاد مستضعفان تفاهمنامه داشته‌ایم. همچنین قرار است تفاهمنامه‌هایی نیز پس از تعیین سهمیه شرکت عمران شهرهای جدید و سازمان ملی زمین و مسکن امضا کنیم.

رحیمی انارکی خاطرنشان کرد: در طرح ملی مسکن به ازای هر واحد، ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات می‌دهیم و واحدهایی نیز که بنیاد مسکن احداث می‌کند، ۷۵ میلیون تومان تسهیلات دریافت خواهند کرد.

 


ثبت نظر

ارسال