تولید ۳۵۰۰ کیلووات برق در پشت‌بام‌ها خانه‌های مردم

پنجره‌ایرانیان؛ مدیرعامل سازمان ساتبا آخرین وضعیت تولید برق از نیروگاه‌های تجدیدپذیر در کشور را تشریح کرد.
  • دوشنبه 13 آبان 1398 ساعت 10:26

به گزارش ایسنا، سید محمد صادق‌زاده در نشست خبری که در حاشیه نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت برق برگزار شد، درباره نرخ رشد انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور طی سه سال گذشته گفت:‌ به طور متوسط هرسال بیش از ۳۰ درصد نرخ رشد در این زمینه داشتیم که این نشان می‌دهد عزم جدی از سوی بخش خصوصی، مردم و دولت برای این موضوع وجود دارد.

وی با تاکید بر این‌که مهم‌ترین مانع در توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر قیمت پایین فروش تکلیفی برق است، اظهار کرد: این موضوع سرمایه‌گذاری در صنعت برق را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد که اگر این مشکل حل نشود، نرخ رشد انرژی‌های تجدیدپذیر دچار رکود می‌شود.

مدیرعامل سازمان ساتبا با تاکید بر این‌که دولت و مجلس شورای اسلامی باید نسبت به حل مشکل اقتصاد صنعت برق اقدام کنند، گفت: افزایش ۳۰ درصدی نرخ نیروگاه‌های تجدیدپذیر جذابیت‌های خوبی ایجاد کرده و بازخوردهای خوبی از سوی بخش خصوصی بعدازاین افزایش شاهد بودیم.

صادق‌زاده در ادامه از تولید مبدل‌های انرژی و خورشیدی در کشور خبر داد و گفت: آخرین حلقه در توسعه فناوری نیروگاه‌های تجدیدپذیر در کشور ما مبدل‌های انرژی و خورشیدی بود که قبلا در کشور تولید نمی‌شد و در حال حاضر در تهران و مشهد فرآیند تولید آن آغاز شده است.

 

آخرین وضعیت نیروگاه‌های تولید برق از پسماند

وی در ادامه درباره آخرین وضعیت نیروگاه‌های تولید برق از پسماند توضیح داد: لایحه‌ای از سوی وزارت نیرو پیشنهاد شد و به تصویب هیئت‌وزیران رسید. این لایحه در حال بررسی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی است و تاکنون پنج ماده از شش ماده آن به تصویب رسیده است.

مدیرعامل سازمان ساتبا ادامه داد: در این لایحه تولید برق از پسماند در کلان‌شهرها و شهرهای ساحلی که با مشکل پسماند مواجه‌اند، پیشنهاد شده است. همچنین منابع مالی لازم برای پرداخت صورت‌حساب‌های برق این نیروگاه‌ها پیش‌بینی‌شده و به نظر می‌رسد پس از ابلاغ این قانون، حرکت جدی در زمینه‌ تولید برق از پسماند آغاز شود. طبق لایحه پیشنهاد شده و ماده‌ای که در صحن علنی مجلس شورای اسلامی تصویب شد، این مورد به‌صورت جداگانه در قبوض برق مردم درج می‌شود.

صادق‌زاده تاکید کرد: قانونی وجود دارد مبنی بر این‌که سازمان برنامه‌وبودجه مکلف شده که هرسال میزان بودجه موردنیاز نیروگاه‌های پسماندسوز را پیش‌بینی و تامین کند.

وی با بیان این‌که نرخ این نیروگاه‌ها ۹۰۰ تومان بر کیلووات است، افزود: زمانی که قانون ابلاغ شد، نرخ مصوبه شورای اقتصاد ارجاع شد و امکان دارد تا ۱۵۰۰ تومان افزایش پیدا کند.

مدیرعامل سازمان ساتبا با بیان این‌که حدود شش نیروگاه زباله‌سوز با ظرفیت ۱۱ مگاوات در حال بهره‌برداری است، اظهار کرد: مجموعا ۸۰۰ مگاوات استعداد کشور برای تولید برق از پسماند است و طبق لایحه‌ای که در مجلس شورای اسلامی در حال بررسی است، ۴۰۰ مگاوات از ۸۰۰ مگاوات پوشش داده می‌شود.

صادق‌زاده با تاکید بر این‌که تولید برق از پسماند بهترین راه‌حل مقابله با پسماند نیست، توضیح داد: فعلا این تنها راه‌حل در کلان‌شهرها و شهرهای ساحلی است. راه‌حل بهتر تفکیک و بازیافت زباله بوده که هنوز در شهرهای کوچک این فرصت وجود دارد.

 

 تامین اغلب تجهیزات موردنیاز نیروگاه‌های تجدیدپذیر در کشور

مدیرعامل سازمان ساتبا در ادامه با تاکید بر این‌که در حال حاضر اغلب تجهیزات موردنیاز نیروگاه‌های تجدیدپذیر در کشور تولید می‌شود، گفت: ابتدا و در طی سه سال نخست اغلب تجهیزات وارداتی بودند اما تاکنون همه فناوری‌های موردنیاز در داخل کشور در حال احداث است و برای هر تجهیز سه یا چهار تولیدکننده وجود دارد.

وی ادامه داد: اگر سرمایه‌گذاران از تجهیزات داخلی استفاده کنند، دولت تا ۳۰ درصد افزایش نرخ خرید برق از آن‌ها حمایت می‌کند. صادق‌زاده همچنین با بیان این‌که ظرفیت تجدیدپذیرها در کشور ۸۴۱ مگاوات است، اظهار کرد: به‌غیراز ۱۵۰ مگاوات نخست که با سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی افتتاح شد، سایر ظرفیت‌ها با جمع‌آوری نقدینگی داخلی احداث شده است.

 

عدم اصلاح قیمت‌ حامل‌های انرژی مانع توسعه تجدیدپذیرها

مدیرعامل سازمان ساتبا در ادامه با اشاره به قانون برنامه ششم توسعه اظهار کرد: در ماده ۵۰ این قانون اشاره شده است که تا پایان برنامه، ۵۰ درصد ظرفیت تولید برق کشور با ظرفیت حدود ۴۵۰۰ مگاوات باید از نیروگاه‌های تجدیدپذیر تامین شود.

وی ادامه داد: اما این قانون ماده ۳۹ هم دارد که مقدم بر ماده ۵۰ است، در این ماده تاکید شده است که قیمت حامل‌های انرژی باید اصلاح شود که متاسفانه تاکنون این اتفاق رخ نداده است؛ بنابراین زمانی که ماده ۳۹ اجرا نشده، چگونه باید ماده ۵۰ را اجرا کنیم؟

او در ادامه با اشاره به تاسیس نیروگاه‌های خورشیدی توسط مردم در پشت‌بام‌های خانه‌هایشان گفت: تاسیس نیروگاه‌های خورشیدی در پشت‌بام، وارد تجربه دوساله خود شد. در این فرآیند شرکت‌های توزیع و ساتبا مشارکت داشتند و برای این‌که مردم به خریداران برق دسترسی داشته باشند به شرکت‌های توزیع نمایندگی داده شد.

صادق‌زاده از تاسیس ۳۵۰۰ کیلووات نیروگاه خورشیدی در پشت‌بام خانه‌های مردم خبر داد و افزود: صورت‌حساب برق آن‌ها دو ماه به دو ماه اعلام و از سوی ما پرداخت می‌شود. پیش‌بینی‌شده است که این میزان به ۵۰۰۰ مگاوات افزایش پیدا کند. این برق با قیمت کیلووات ساعتی حداقل ۱۰۴۰ تومان خریداری می‌شود.

وی با بیان این‌که ظرفیت نصب نیروگاه‌ها از پنج کیلووات به سقف ۱۰ کیلووات افزایش یافته است، ادامه داد: کسی که ۱۰ کیلووات تاسیس می‌کند، ماهیانه دو میلیون و ۵۰۰ مگاوات درآمد خواهد داشت و میزان سرمایه‌ موردنیاز آن ۶۰ تا ۷۰ میلیون تومان است که پیش‌بینی می‌شود به ۵۰ تا ۶۰ میلیون تومان کاهش پیدا کند.

مدیرعامل سازمان ساتبا با تاکید بر این‌که ایران استعداد خوبی برای تاسیس نیروگاه‌های خورشیدی دارد، گفت: کم‌استعدادترین منطقه کشور ازنظر تابش خورشید که سواحل خزر است دو برابر آلمان ظرفیت دارد.

صادق‌زاده با بیان این‌که ساتبا نمی‌تواند در سرمایه‌گذاری مشارکت داشته باشد، گفت: در این راستا بانک‌های خصوصی و سازمان‌هایی مانند بسیج مهندسی که تصمیم دارند بیش از ۱۰۰ هزار مگاوات را تامین مالی کنند یا کمیته امداد که تاکنون بیش از ۲۰۰۰ نیروگاه را تامین مالی کرده، حمایت می‌کند.


ثبت نظر

ارسال