اختصاص وام ۱۰۰ میلیون تومانی برای خرید مسکن کارگران

پنجره‌ایرانیان؛ یک کارشناس حوزه کار دادن وام‌های کم‌بهره را در خانه‌دار شدن کارگران موثر دانست و گفت: اگر دولت می‌خواهد به خانه‌دار شدن کارگران کمک کند، اعلام کند مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان وام برای خرید خانه به کارگران مشمول قانون کار می‌دهد و این وام را به‌صورت اقساط از حقوق آن‌ها کم کند.
  • دوشنبه 15 مهر 1398 ساعت 9:42

عبدالله مختاری در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به راهکارهای تامین مسکن ارزان کارگران، گفت: در قانون اساسی داشتن مسکن حق هر ایرانی است ولی متاسفانه ما در عمل به انحراف رفته‌ایم.

وی افزود: تعداد کارگران مشخص است و سازمان تامین اجتماعی هم کد بیمه کارگران را دارد و می‌تواند آن را در اختیار دولت قرار بدهد تا از این طریق وام خرید مسکن ۱۰۰ میلیون تومانی به کارگران تعلق گیرد.

 

اختصاص وام مسکن با نرخ بهره پایین

این کارشناس حوزه کار دادن وام‌های کم‌بهره را در خانه‌دار شدن کارگران موثر دانست و گفت: روند پرداخت وام مسکن باید به‌گونه‌ای باشد که کارگر را گرفتار نکند و نرخ وام کم‌بهره برای او ۳۰ درصد تمام نشود.

مختاری ادامه داد: راه دیگر این است که دولت از ظرفیت کانون‌های بازنشستگی و تشکل‌های کارگری استفاده کند و کد بیمه کارگران فاقد خانه را از طریق آن‌ها دریافت کند و وزارت مسکن و شهرسازی نیز با انبوه‌سازان برای ساخت مسکن به تعداد کارگران نیازمند وارد عقد قرارداد شود. پس از ساخت‌وساز، خانه‌ها با قیمت تمام‌شده پایین به کارگران واگذار شود.

وی درباره تشکیل تعاونی‌های مسکن برای خانه‌دار شدن کارگران ابراز عقیده کرد و گفت: طبیعی است که نمی‌توانیم زمین مجانی به کارگران بدهیم تا خودشان به‌تنهایی وارد کار ساخت‌وساز شوند چون کارگران امکانات و مصالح لازم برای این کار را ندارند. ممکن است ساخت واحدهای مسکونی کارگران از طریق تعاونی‌های مسکن پیشنهاد شود ولی بسیاری از این تعاونی‌ها مشکلاتی را برای اعضای خود به وجود آوردند و به‌جز چند تعاونی مسکن خوش‌نام و باسابقه موفقیت چندانی نداشتند.

 

دلیل عدم استقبال از تعاونی‌های مسکن

این کارشناس حوزه کار ادامه داد: تعاونی‌های مسکن دست‌خالی و بدون حمایت دولت در تامین مصالح ساختمانی، فراهم کردن زیرساخت‌های اولیه و تخصیص وام نمی‌توانند مسکن بسازند لذا اینکه عده‌ای دورهم جمع شوند، تعاونی تشکیل بدهند و زمینی را به قیمت آزاد خریداری و مصالح را به نرخ آزاد تهیه کنند اسمش تعاونی مسکن نیست.

به گفته مختاری، کارگران به دلیل عدم‌حمایت از تعاونی‌های مسکن، نبود نظارت بر فعالیت آن‌ها و مشکلات متعددی که در این تعاونی‌ها میان اعضا وجود دارد، رغبتی به عضویت در آن‌ها ندارند و استقبال نمی‌کنند؛ درصورتی‌که تعاونی‌ها از ظرفیت بالایی برخوردارند و با اعمال نظارت و بازرسی می‌توانند عملکرد قابل قبولی از خود نشان بدهند.

 

وام ارزان و زمین رایگان راه خانه‌دار شدن کارگران

وی در پایان پرداخت تسهیلات ارزان به کارگران با نرخ بهره پایین را خواستار شد و گفت: چنانچه دولت مصمم است از طریق تعاونی‌های مسکن، کارگران را خانه‌دار کند زمین رایگان در اختیار تعاونی‌های مسکن خوش‌نام بگذارد.

بر اساس آمارها بیش از ۶۰ درصد دریافتی کارگران صرف هزینه‌های مسکن و اجاره‌بها می‌شود. داشتن مسکن متناسب با نیاز، حق هر فرد و خانواده ایرانی در اصل ۳۱ قانون اساسی است و دولت موظف است با رعایت اولویت برای آن‌ها که نیازمندترند به‌خصوص روستانشینان و کارگران زمینه اجرای این اصل را فراهم کند.


ثبت نظر

ارسال