تقاضای وام صندوق پس‌انداز مسکن یکم در تهران کم شد

پنجره‌ایرانیان؛ مدیرعامل بانک مسکن از رشد ١٠ درصدی تقاضای استفاده از تسهیلات صندوق پس‌انداز مسکن یکم در سال جاری خبر داد و گفت: باوجود رکود در بخش مسکن، همچنان تقاضا برای این تسهیلات وجود دارد. البته تقاضای این تسهیلات در تهران و شهرهای بزرگ کمتر شده اما استقبال از این تسهیلات در سایر شهرها افزایش یافته است.
  • یکشنبه 31 شهریور 1398 ساعت 9:58

به گزارش ایسنا، ابوالقاسم رحیمی انارکی در مجمع عمومی عادی و فوق‌العاده سالانه بانک مسکن گفت: در حوزه عملکرد تسهیلات اعطایی صندوق پس‌انداز مسکن یکم تا پایان سال ۱۳۹۶ معادل ٤٤ هزار واحد مشمول دریافت این تسهیلات به مبلغ ٣٣ هزار میلیارد ریال شدند که این میزان فقط در سال گذشته ازنظر تعداد واحد مسکونی مشمول، ٦٠ هزار واحد و ازنظر ارزش تسهیلات به ٤٧ هزار و ٥٠٣ میلیارد ریال افزایش یافت و درمجموع به ۱۰۴ هزار واحد با ارزش تسهیلاتی بیش از ۸۰ هزار میلیارد ریال در پایان سال گذشته بالغ شده است.

وی افزود: در حوزه تجهیز منابع بانک ١٠ درصد رشد داشتیم. همچنین در بخش ترکیب سپرده‌های بانک به تفکیک مالکیتی و وکالتی در هر دو بخش با ۱۰ درصد افزایش مواجه بودیم.

رحیمی انارکی ضمن تشریح عملکرد صندوق پس‌انداز مسکن یکم (تسهیلات با سپرده مختص خانه اولی‌ها) گفت: در سال گذشته به کل سپرده‌گذاران این صندوق ١٨٣ هزار سپرده‌گذار جدید اضافه شد و در پایان سال گذشته مجموع سپرده‌گذاران این صندوق به ٥٧٥ هزار و ٣٤٦ نفر رسید.

وی ادامه داد: درمجموع از ابتدای تاسیس صندوق پس‌انداز مسکن یکم (خرداد ۱۳۹۴) تا پایان پارسال تعداد ١٠٤ هزار و ٢٢٤ واحد مسکونی توسط خانه‌اولی‌ها و سپرده‌گذاران صندوق یکم در شهرهای مختلف کشور خریداری شد و این تعداد متقاضی واجد شرایط با ارزان‌ترین تسهیلات بانک مسکن به ارزش کل ٨٠ هزار و ٥٩٨ میلیارد ریال خانه‌دار شدند.

طبق اعلام بانک مسکن، رئیس هیئت‌مدیره این بانک درباره کل تسهیلات اعطایی نیز گفت: تسهیلات اعطایی بانک در بخش مسکن از ۴۷۴ هزار میلیارد ریال در سال ۱۳۹۶ با رشد ١٩ درصدی به ۵۶۵ هزار میلیارد ریال رسیده است.

وی افزود: تسهیلات پرداختی در غیر از بخش مسکن نیز از ۲۰ هزار و ۶۷۸ میلیارد ریال با رشد ۲۴ درصدی به ۲۵ هزار و ۷۰۰ میلیارد افزایش یافته و ازنظر تعداد با رشد هفت‌درصدی از ۹۱ هزار و ۵۰۸ فقره به ۹۷ هزار و ۹۲۴ فقره افزایش یافته است.

او با بیان اینکه تعداد واحدهای بهره‌مند شده از تسهیلات مسکن بانک مسکن با افزایش ١٦ درصدی در سال گذشته نسبت به سال ۱۳۹۶، از ۵۱۸ هزار واحد به ۶۰۱ هزار و ٤٧٧ واحد رسیده است، گفت: تسهیلات پرداختی از محل اوراق گواهی حق تقدم نیز در سال گذشته ازنظر تعداد ۹ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

رحیمی انارکی همچنین با اشاره به تلاش این بانک برای کاهش قیمت تمام‌شده منابع و پول گفت: در سال گذشته قیمت تمام‌شده منابع با احتساب مسکن مهر از ۸.۹۶ به ۸.۸۵ درصد و بدون مسکن مهر از ۱۲.۴۵ به ۱۱.۷۸ درصد کاهش پیدا کرده است. همچنین قیمت تمام‌شده پول، با مسکن مهر از ۱۳.۵۶ به ۱۳.۴۴ درصد و بدون مسکن مهر از ۲۰ به ۱۸.۹ درصد کاهش یافته است.


ثبت نظر

ارسال