با پیشنهاد تجمیع وام ازدواج با وام مسکن یکم؛

قدرت خرید مسکن افزایش می‌یابد؟

پنجره‌ایرانیان؛ اولویت پرداخت وام ازدواج به کسانی که در صندوق پس‌انداز مسکن یکم ثبت‌نام کرده‌اند در حالی از سوی مجلس مطرح‌شده که محاسبات نشان می‌دهد تجمیع این دو نوع تسهیلات تنها ۳۱ درصد ارزش یک آپارتمان ۵۵ متری با توجه به میانگین قیمت پایتخت را پوشش می‌دهد.
  • چهارشنبه 27 شهریور 1398 ساعت 10:41

به گزارش ایسنا، در پیشنهادی که مرکز پژوهش‌های مجلس ارائه کرده، اولویت پرداخت وام ۶۰ میلیون تومانی ازدواج برای زوجینی باشد که در صندوق پس‌انداز مسکن یکم ثبت‌نام کرده‌اند. در این زمینه معاون وزیر اقتصاد گفته که این موضوع می‌تواند قدرت خرید خانه اولی‌ها را افزایش دهد.

در حال حاضر سقف وام برای زوجین خانه اولی در تهران ۱۶۰ میلیون تومان است که طبق جدیدترین میانگین قیمت مسکن شهر تهران یعنی ۱۳ میلیون و ۳۰ هزار تومان در هر مترمربع طی مردادماه ۱۳۹۸، تنها می‌تواند ۲۲ درصد یک آپارتمان ۵۵ متری در پایتخت را پوشش دهد. باوجود این‌که برخی کارشناسان بر ضرورت افزایش سقف تسهیلات تاکید می‌کنند، این موضوع مخالفانی دارد. وزیر راه و شهرسازی ازجمله این افراد است که می‌گوید افزایش مبلغ وام مسکن تورم‌زا است. در سوی دیگر بعضی فعالان بازار مسکن می‌گویند وزن معاملات سوداگرانه در جهش قیمت مسکن طی دو سال اخیر، بیشتر از خریدوفروش واقعی بوده است.

هم‌اکنون وام ازدواج برای هریک از زوجین ۳۰ میلیون تومان است که جمعا ۶۰ میلیون تومان می‌شود. تجمیع این مبلغ با ۱۶۰ میلیون تومان تسهیلات صندوق پس‌انداز مسکن یکم ۲۲۰ میلیون تومان می‌شود. این در حالی است که هم‌اکنون قیمت یک واحد ۵۵ متری با توجه به متوسط قیمت شهر تهران ۷۱۶ میلیون تومان می‌شود. به‌بیان‌دیگر تسهیلات مسکن یکم در تهران ۲۲ درصد یک واحد ۵۵ متری و تجمیع وام ازدواج و وام خانه اولی‌ها ۳۰.۷ درصد قیمت یک آپارتمان ۵۵ متری را پوشش می‌دهد و ۷۰ درصد مابقی را باید خود افراد تهیه کنند.

از سوی دیگر مبلغ هر قسط از تسهیلات صندوق پس‌انداز مسکن یکم با توجه به سود ۸ درصد آن ۸۶۵ هزار تومان است که برای دو نفر به یک‌میلیون و ۷۳۰ هزار تومان می‌رسد و این ارقام خارج از توان بسیاری از خانواده‌ها است.

مبلغ وام صندوق پس‌انداز مسکن یکم برای انفرادی در تهران ۸۰ میلیون تومان، شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت ۶۰ میلیون و برای سایر مناطق تا ۴۰ میلیون تومان است. برای زوجین نیز در تهران تا ۱۶۰ میلیون تومان، شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر ۱۲۰ میلیون و سایر مناطق تا ۸۰ میلیون تومان اختصاص پیدا می‌کند. به‌این‌ترتیب متقاضی اگر به‌طور انفرادی اقدام کند، می‌تواند نصف مبلغ وام موردنظر را برای یک دوره سپرده‌گذاری کرده و در سررسید یک‌ساله مبلغ خود را دریافت کند. به‌عنوان‌مثال متقاضی وام ۸۰ میلیونی، ۴۰ میلیون تومان سپرده می‌خواهد و بعد از یک سال ۸۰ میلیون وام به‌اضافه ۴۰ میلیون سپرده‌گذاری شده را دریافت می‌کند.

حدود چهار سالی که از راه‌اندازی صندوق پس‌انداز مسکن یکم می‌گذرد سود اختصاص‌یافته به تسهیلات آن به‌تدریج کمتر شد تا اینکه از حدود ۱۴ درصد ابتدای دوره به ۸ درصد در اوایل سال ۱۳۹۷ رسید و تاکنون روی همین رقم باقی مانده است.

در جدول زیر مبلغ وام‌های ۴۰ تا ۱۶۰ میلیون تومانی صندوق پس‌انداز یکم با توجه به نرخ سود ۸ درصد با فرض دوره بازپرداخت ۱۲ ساله موردمحاسبه قرار گرفته است.

 

 

به هر ترتیب مرکز پژوهش‌های مجلس در روزهای اخیر پیشنهاد داده تا اولویت پرداخت تسهیلات ازدواج به کسانی که در صندوق پس‌انداز مسکن یکم ثبت‌نام کرده‌اند باشد که در این خصوص معاون امور اقتصادی وزیر اقتصاد گفته است: پرداخت فوری تسهیلات ازدواج به کسانی که در صندوق پس‌انداز مسکن یکم سپرده‌گذاری کرده‌اند و موعد دریافت تسهیلات آن‌ها فرارسیده یا پس از گذشت مدتی فرا خواهد رسید، می‌تواند یک تحول مثبت به نفع خانه اولی‌ها باشد.

وی همچنین معتقد است تسهیلات ۶۰ میلیونی ازدواج می‌تواند در صندوق پس‌انداز یکم سپرده‌گذاری شود و در صورت تکمیل موجودی تا ۸۰ میلیون تومان، زوجین پس از گذشت یک سال می‌توانند از امتیاز ارزان‌قیمت‌ترین تسهیلات مسکن حال حاضر شبکه بانکی برخوردار شوند.

بااین‌حال دیدگاه معاون وزیر اقتصاد این است که نباید جبری برای سپرده‌گذاری در صندوق یکم با تسهیلات ازدواج اعمال شود و این راهکار صرفا به شکل پیشنهاد و به‌صورت اختیاری باید پیاده شود.

دهقان‌دهنوی به این موضوع نیز اشاره کرد که الزاما هر کس در صندوق یکم سپرده‌گذاری کرده یا قصد سپرده‌گذاری دارد، نمی‌تواند واجد اولویت برای پرداخت تسهیلات ازدواج شناخته شود.

معاون وزیر اقتصاد دراین‌باره توضیح داد: ممکن است نیازهای مالی فوری‌تری در زوجین دیگر وجود داشته باشد و اساسا تشخیص اولویت میان زوجین متقاضی دریافت تسهیلات ازدواج کار ساده‌ای نیست. انتظار این است که منابع بانکی تکافوی پرداخت تسهیلات به تمام زوجین را داشته باشد و اساسا صفی تشکیل نشود که نیازی به اولویت‌بندی در پرداخت این تسهیلات باشد و به همه متقاضیان با سرعت و سهولت، این وام پرداخت شود.

 


ثبت نظر

ارسال