اختصاص ۱۵۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل مسکن مهر

پنجره ایرانیان؛ به‌منظور اتمام مسکن مهر در سال جاری ۱۵۰۰ میلیارد تومان از محل بودجه سال ۱۳۹۸ اختصاص یافته است.
  • سه شنبه 1 مرداد 1398 ساعت 9:57

به گزارش ایسنا، با توجه به تاکید رئیس‌جمهور بر اتمام مسکن مهر در سال جاری، دولت اهتمام خود را بر تکمیل واحدها و تسریع در ارائه خدمات و انشعابات به کار گرفته است. بر اساس لایحه بودجه سال ۹۸ مبلغ ۱۵۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل واحدهای مسکن مهر دیده شده است. این عدد از محل فروش یا تهاتر املاک و اراضی در اختیار وزارت راه و شهرسازی تامین و به برای تکمیل واحدهای مسکن مهر، بافت فرسوده و بازآفرینی شهری و نیز تکمیل خدمات زیربنایی مسکن مهر هزینه خواهد شد.

کمبود خدمات و انشعابات طرح مسکن مهر همواره به‌عنوان مهم‌ترین چالش در تحویل واحدها مطرح شده است. بر اساس مذاکرات و توافقات انجام‌شده و جلسه دست‌اندرکاران حوزه مسکن با رئیس‌جمهور در تاریخ ۲۹ تیرماه بخشی از مبلغ دیده شده در قانون برنامه‌وبودجه سال ۹۸ یعنی مبلغ ۷۵۰ میلیارد تومان به‌منظور تکمیل خدمات زیربنایی و زیرساختی در اختیار وزارت نیرو قرار می‌گیرد.

محمدرضا امیرکمالی، نماینده وزیر نیرو در پروژه مسکن مهر، تخصیص این عدد را نویدی روشن و فرصتی طلایی برای تکمیل واحدهای مسکونی و زیرساخت‌های طرح مسکن مهر خوانده و گفته است: امیدوارم بتوانیم برای تکمیل پروژه‌های مربوط به این پروژه از فرصتی که در قانون بودجه امسال دیده شده است، استفاده کنیم.

 

سرعت‌دهی به خدمات و زیرساخت‌ها

بیشترین تعداد واحدهای نیمه‌کاره مسکن مهر در شهرهای پردیس، پرند و هشتگرد قرار دارد که طبق گزارش‌های میدانی، روند ایجاد خدمات زیربنایی و روبنایی این سایت‌ها سرعت گرفته است. از ۱۰ بهمن‌ماه سال گذشته در پردیس دو قرارداد بزرگ به ارزش ۱,۴۰۰ میلیارد تومان برای ایجاد خدمات و زیرساخت‌ها ازجمله مترو و راه‌های دسترسی به امضا رسید. هم‌چنین از ۸۵ هزار واحد مسکن مهر این شهر گفته می‌شود تاکنون بیش از ۳۵ هزار مورد افتتاح و سایر واحدها تا پایان سال تکمیل می‌شود.

در پرند هم طی مراسمی در روز چهارم اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۸ که ۵۰۰۰ واحد مسکن مهر و همچنین پروژه‌های آماده‌سازی و محوطه‌سازی افتتاح و برخی دیگر از پروژه‌ها کلنگ‌زنی شد، مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پرند گفت که از ۹۶ هزار واحد مسکن مهر پرند، ۷۴ هزار واحد بهره‌برداری شده است.

هم‌چنین در هشتگرد از ابتدا در سال ۱۳۸۶ حدود ۴۹ هزار واحد مسکن مهر تعیین شده بود که به دلیل عدم تقاضا به ۳۹ هزار کاهش پیدا کرد. از این تعداد ۱۷ هزار مورد تحویل شده و ۶ هزار واحد نیز به پایان رسیده که در مرحله رفع نقص قرار دارد. به گفته داوود صفدری، مدیرعامل شرکت عمران هشتگرد، مترو این شهر و هم‌چنین پروژه مسکن مهر تا پایان امسال به اتمام می‌رسد.

 

مسکن مهرهای بدون متقاضی خریدار پیدا کرد

آن‌طور که قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در طرح مسکن مهر گفته، از ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار واحد مسکن مهر تاکنون یک‌میلیون و ۸۲۵ هزار واحد معادل ۸۴ درصد تحویل شده است. کمتر از ۴۰۰ هزار واحد هنوز تحویل داده نشده که از این تعداد ۲۰۰ هزار واحد آماده و ساخته شده است که با اتمام خدمات زیربنایی شامل انشعابات آب و برق، آماده واگذاری به متقاضیان خواهد بود.

این در حالی است که مسکن مهرهای بدون متقاضی که به دلیل جانمایی نامناسب تا پیش‌ازاین به ۱۱۷ هزار واحد می‌رسید، حالا پس از جهش قیمت‌ها در بازار مسکن خریدار پیدا کرده و به ۵۷ هزار رسیده است.


ثبت نظر

ارسال