منطقه‌ای شدن تسهیلات مسکن؛ شمشیری دو لبه در بازار

پنجره‌ایرانیان؛ نایب‌رئیس کمیسیون عمران مجلس گفت: اگر دولت و بانک مرکزی بدون پیش برنامه، اقدام به منطقه‌ای کردن تسهیلات خرید مسکن کند، قطعا باید شاهد افزایش سرسام‌آور قیمت مسکن باشیم.
  • سه شنبه 17 اردیبهشت 1398 ساعت 10:52

سید احسن علوی نایب‌رئیس کمیسیون عمران مجلس در گفت‌وگو با خانه ملت، با اشاره به موضوعات مطرح‌شده درباره تصمیم بانک مرکزی برای منطقه‌ای شدن تسهیلات خرید مسکن، گفت: به نظر من این سیاست و رویکرد مانند یک شمشیر دو لبه است که یا می‌تواند به بهبود بازار مسکن کمک کند و یا عملا موجب تلاطم چند برابری این بخش شود.

نماینده مردم سنندج و دیواندره در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: به نظر من اگر دولت و بانک مرکزی به دنبال منطقه‌ای شدن تسهیلات خرید مسکن است، در گام نخست باید قیمت مسکن را منطقه‌ای کند، یعنی آنکه دولت به‌صورت دستوری، مناطق را نرخ‌گذاری و قیمت‌گذاری کند و مالکان در هر منطقه تا سقف اعلامی بتوانند قیمت مسکن خود را بالا ببرند.

وی ادامه داد: با این سیاست و برنامه می‌توان نسبت به اجرایی کردن موضوع منطقه‌ای شدن تسهیلات خرید مسکن اقدام کرد و قطعا با این رویکرد می‌توان از افزایش چشمگیر قیمت مسکن جلوگیری کرده و در جهت تأمین سرمایه متقاضیان خرید خانه اقدام کرد.

علوی افزود: از طرف دیگر اگر دولت و بانک مرکزی بدون پیش برنامه اقدام به منطقه‌ای کردن تسهیلات خرید مسکن کند، قطعا باید شاهد تایید افزایش سرسام‌آور قیمت مسکن باشیم، از طرف دیگر منطقه‌ای کردن تسهیلات، مهر تأییدی بر گرانی‌های اخیر بازار مسکن است. درحالی‌که وزارت راه و شهرسازی اولویت نخست خود را باید کاهش قیمت کنونی مسکن بگذارد.

نایب‌رئیس کمیسیون عمران مجلس گفت: منطقه‌ای کردن تسهیلات خرید مسکن بدون پشتوانه برنامه‌ای موجب هرج‌ومرج و به هم ریختن عرضه و تقاضا در بازار می‌شود، ازاین‌رو ملاک هر اقدام و اجرای سیاست جدید، نظارت شدید دولت بر بازار است.


ثبت نظر

ارسال