وجود مافیا در فرآیند تولید مسکن

پنجره‌ایرانیان؛ نایب‌رئیس کانون سراسری انبوه‌سازان ایران با انتقاد از اینکه تمام سازوکارها و سیاست‌ها به سمت کارشکنی در بخش مسکن است، پیش‌بینی کرد که قیمت مسکن در ماه‌های باقی‌مانده تا پایان سال 97 و همچنین سال آینده کاهش نخواهد یافت.
  • دوشنبه 10 دی 1397 ساعت 10:28

احمدرضا جوکار در گفت‌وگو با صما با بیان این مطلب افزود: در شرایط عادی، قیمت مسکن در ماه‌های پیش رو ارزان‌تر از قیمت فعلی نخواهد بود. البته این در حالی است که شرایط اقتصادی و توان مالی مردم روی این قضیه تاثیر می‌گذارد.

وی ادامه داد: البته در کنار این موضوع مردم همچنان این امکان را نخواهند داشت که کمتر از قیمت فعلی مسکن خریداری کنند. به این معنا که بزرگ‌ترین مشکل رشد تورم است.

 

تولید مسکن صرفه اقتصادی ندارد

جوکار با بیان اینکه عوامل موثر بر قیمت مسکن منجر به افزایش قیمت آن شده است، ادامه داد: رشد قیمت نهاده‌های مسکن و چند آیتم تاثیرگذار بر قیمت تمام‌شده مسکن مثل نیروی کارگری، پروانه ساختمانی و به‌ویژه زمین و مصالح ساختمانی افزایش قیمت شدیدی را تجربه کرده که این خود موجب می‌شود تا خرید مسکن کاهش یابد.

این انبوه‌ساز اضافه کرد: درعین‌حال کاهش خرید مسکن موجب می‌شود که تعداد ساخت‌وسازها کمتر شود و بر همین اساس در یک پروسه زمانی طولانی‌مدت یعنی بازه زمانی سه تا پنج‌ساله، مجددا شاهد افزایش شدید قیمت مسکن به دلیل کاهش عرضه خواهیم بود.

جوکار در خصوص راهکارهای پیشنهادی برای افزایش تولید مسکن در کشور بیان کرد: درحال‌حاضر با توجه به بالا بودن قیمت تمام‌شده ساخت مسکن و کاهش قدرت خرید مردم، تولید مسکن برای سازندگان به‌صرفه نیست و توجیه اقتصادی ندارد.

 

پیش‌بینی قیمت مسکن در سال آینده

وی همچنین با بیان اینکه قیمت مسکن در سال آینده به عوامل زیادی وابسته است، تصریح کرد: اگر قیمت دلار افزایش پیدا کند، به‌طورقطع قیمت مسکن نیز مجددا افزایش خواهد یافت. همچنین رشد تورم نیز به افزایش قیمت مسکن منجر خواهد شد. چون مسکن هنوز جای افزایش قیمت دارد.

دبیر انجمن انبوه‌سازان استان فارس درخصوص دلایل این ادعا گفت: به‌هرحال برای تولید هر کالایی اعم از مسکن باید هزینه تولید و درصدی از سود را محاسبه کنید که جمع این دو عدد به قیمت نهایی مسکن می‌رسد.

جوکار ادامه داد: البته این گفته به آن معنا نیست که اکنون قیمت مسکن گران نیست. اتفاقا مسکن گران است و با توان مردم همخوانی ندارد؛ اما زمانی می‌توانیم بگوییم که مالکان یک کالایی را گران می‌فروشند که آن را با صرف هزینه پایینی به دست آورده باشند و بخواهند با نرخ بالایی به فروش برسانند.

وی افزود: اما این در حالی است که امروز اگر فرضا ساخت مسکن برای یک سازنده متری 10 میلیون تومان تمام می‌شود و آن را متری 12 میلیون تومان به فروش می‌رساند، به معنای گران‌فروشی نیست. هرچند که قبول داریم این قیمت برای مردم گران است.

 

چالش‌های تولید مسکن

نایب‌رئیس کانون سراسری انبوه‌سازان با اشاره به وضعیت کنونی بازار مسکن اظهار داشت: در شرایط کنونی دقیقا این اتفاق برای بازار مسکن رخ داده و قیمت‌ها بالا و از توان عمدمی مردم خارج است؛ اما مسئله این است که تمام سازوکارها و سیاست‌ها به سمت کارشکنی در بخش مسکن است.

وی با انتقاد از شرایط حاکم بر بازار تولید مسکن عنوان کرد: از مرحله شروع تولید ساختمان هر اقدامی که در مراحل مختلف می‌خواهیم انجام دهیم، بروکراسی اداری، بحث زمین‌های دولتی، بحث مصالح ساختمانی و... مطرح است که در بسیاری از این موارد مافیا وجود دارد.

جوکار خاطرنشان کرد: مجموعه این مسائل را وقتی نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که قیمت تمام‌شده مسکن بسیار گران تمام می‌شود.


ثبت نظر

ارسال