هوشمند سازی شهرها راهی مطمئن برای صرفه‌جویی انرژی

پنجره‌ایرانیان؛ عضو هیئت‌علمی گروه برق دانشگاه آزاد نجف‌آباد گفت: با واحدهای ذخیره انرژی می‌توان انرژی را در ساعات کم‌باری مصرف، ذخیره کرد و انرژی ذخیره‌شده را در ساعات اوج مصرف در اختیار مصرف‌کننده قرار داد و از بروز مشکلاتی نظیر خاموشی‌ها و یا بالا رفتن هزینه‌های مصرفی انرژی جلوگیری کرد.
  • شنبه 10 آذر 1397 ساعت 12:43

محمد کارگر با اشاره به اهمیت موضوع مصرف بهینه انرژی در اصفهان، اظهار کرد: شروع طرح‌های هوشمند سازی شهر می‌تواند درزمینه‌های مدیریت مصرف انرژی در اولویت قرار بگیرد.

وی ادامه داد: بر اساس مطالعات انجام‌شده و آمارهای موجود حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد هزینه‌های انرژی یک شهر مربوط به ساختمان‌های اداری و مراکز تجاری آن شهر است. این مراکز با مصرف حجم زیادی از انرژی، نه‌تنها هزینه‌های هنگفتی را متحمل می‌شوند؛ بلکه سبب تقلیل منابع انرژی همچون برق و آب و گاز در بلندمدت می‌شوند. درواقع هم خود این مراکز ازنظر اقتصادی دچار ضرر مالی می‌شوند و هم سرانه مصرف انرژی را در شهر و کشور بالا می‌برند.

عضو هیئت‌علمی کنترل برق دانشگاه آزاد نجف‌آباد ادامه داد: این در حالی است که این مراکز و ادارات به‌راحتی و با هزینه‌ای کم می‌توانند با هوشمند سازی، سیستم‌های سرمایشی- گرمایشی و الکتریکی خود درصد قابل‌توجهی از هزینه‌های مصرفی خود را کاهش دهند و همچنین نقش قابل‌توجهی در تقلیل مصرف انرژی شهری ایفا کنند.

کارگر گفت: کارشناسان حوزه هوشمند سازی شهر به‌راحتی می‌توانند، با برآورد هزینه‌های مصرفی واحدهای تجاری و اداری و همچنین نصب سیستم‌های سرمایشی- گرمایشی هوشمند به این مراکز کمک کنند.

وی با اشاره به عملکرد سیستم‌های هوشمند، گفت: این سیستم‌ها درواقع واحدهای ذخیره انرژی هستند و انرژی را در ساعات کم باری مصرف، ذخیره می‌کنند و انرژی ذخیره‌شده را در ساعات اوج مصرف در اختیار مصرف‌کننده قرار می‌دهند و از بروز مشکلاتی نظیر خاموشی‌ها و یا بالا رفتن هزینه‌های مصرف انرژی جلوگیری می‌کنند.

کارگر تأکید کرد: یکی از برنامه‌هایی که امروزه در شهرهای هوشمند جهان در دست انجام است، موظف کردن مراکز تجاری و اداری بزرگ به هوشمند ساختن و درواقع بهینه ساختن مجموعه‌هایشان است.

وی افزود: شهرداری اصفهان نیز می‌تواند با اعمال ضوابط و قوانین لازم در راستای هوشمند سازی شهر و همچنین مدیریت کنترل مصرف، مراکز تجاری بزرگ شهر و حتی واحدهای اداری بزرگ را موظف به استفاده از طرح‌های هوشمند سازی کند.

استاد دانشگاه آزاد اسلامی نجف‌آباد گفت: متأسفانه حمایت چندانی از شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در حوزه هوشمند سازی شهر نمی‌شود و این مراکز عمدتاً با مشکل کمبود بودجه و نبود حامی مالی روبه‌رو هستند. این مراکز آماده انجام هرگونه همکاری در قسمت‌های مختلف هوشمند سازی شهر هستند و طرح‌های به‌روز فراوانی در جهت انجام پروژه‌های هوشمند سازی در دست دارند که تنها نیازمند سرمایه‌گذاری چه به‌صورت دولتی و چه خصوصی است.

کارگر ادامه داد: خوشبختانه سطح آگاهی و آشنایی مردم در رابطه با پروژه‌های هوشمند سازی واحدهای مسکونی نسبت به سال‌های گذشته بالاتر رفته است و امروزه در سطح شهر اصفهان به‌ویژه در مناطقی همچون مرداویج، آپادانا و عباس‌آباد شاهد ساخت ساختمان‌های مجهز به سیستم‌های هوشمند هستیم.

وی خاطرنشان کرد: البته این درصد از هوشمند سازی کافی نیست و ما هنوز مسیری طولانی در جهت هوشمند سازی شهر اصفهان پیش‌رو داریم که نیازمند همت بیش‌ازپیش مسئولان است.


ثبت نظر

ارسال