۲۰۰ هزار واحد تا اتمام پروژه‌ای فرسایشی؛

اسلامی روبان مسکن مهر را قیچی می‌کند؟

پنجره‌ایرانیان؛ وزیر راه و شهرسازی که مسکن مهر را از اولویت‌های خود می‌داند، در روزهای نخست کاری، این طرح را در دستور کار قرار داده و قصد دارد ۱۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان کمبود منابع آن را تامین کند.
  • سه شنبه 15 آبان 1397 ساعت 12:3

به گزارش ایسنا، محمد اسلامی - وزیر راه و شهرسازی، یکی از اولویت‌های خود را اتمام مسکن مهر عنوان کرده است؛ طرحی که دولت قبل آن را کلنگ زد اما تکمیلش نکرد. طبق آمار از دو میلیون و ۳۰۰ هزار واحد مسکن مهر تاکنون دو میلیون واحد تکمیل و یک‌میلیون و ۵۶۸ هزار واحد تحویل متقاضیان شده که ۵۵ درصد از این تعداد در دولت‌های یازدهم و دوازدهم بوده است. طبیعتا اگر آمار واحدهای تکمیل‌شده را نیز محاسبه کنیم، سهم دولت روحانی بیش از دولت قبل از آن می‌شود؛ بنابراین آمارها می‌گوید ۴۵۰ هزار واحد تکمیل‌شده به دلیل نبود زیرساخت‌ها، خدمات و انشعابات هنوز تحویل نشده است. ۳۰۰ هزار واحد نیز به اتمام نرسیده که ۱۵۰ هزار واحد از این تعداد فاقد متقاضی است و بخش عمده‌ای از ۱۵۰ هزار واحد نیمه‌کاره‌ دارای متقاضی در اطراف تهران در شهرهای پردیس، پرند و هشتگرد قرار دارد اما نبود منابع کافی باعث شده تا پیمانکاران در میانه راه گرفتار شوند. متقاضیان هم بخش عمده آورده خود را تکمیل کرده‌اند و نمی‌توان توقع داشت که بازهم پول بدهند. طرح افزایش پنج میلیون تومانی وام برای برخی واحدهای مسکن مهر پردیس روی میز دولت قرار دارد که می‌تواند کمک‌حال متقاضیانی که در تکمیل آورده خود دچار مشکل شده‌اند باشد؛ رقمی که رئیس کمیسیون عمران مجلس معتقد است برای تکمیل مسکن مهر کافی نیست.

مسکن مهر به‌عنوان میراث به‌جامانده از دولت‌های نهم و دهم در حالی نیمه‌تمام رها شد که مبدعان این طرح در نظر داشتند سالیانه یک‌میلیون واحد مسکن مهر بسازند اما پس از شش سال فقط ۶۹۰ هزار واحد را تحویل دادند و این در حالی است که حامیان دولت قبل همواره بر موج نارضایتی‌ها از مسکن مهر سوار می‌شدند و به دولت روحانی خرده می‌گرفتند که در تکمیل مسکن مهر اهتمام لازم را ندارد.

اما طرح مسکن مهر با کمبود خدمات و زیرساخت‌ها مواجه است که گفته می‌شود برای این منظور ۱۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان منابع نیاز دارد؛ بنابراین کمک‌های دولتی به‌عنوان تنها گزینه پیش رو مطرح می‌شود؛ اما مشکل اینجاست که در طرح مسکن مهر، سازوکاری ازنظر قانونی برای کمک‌های بلاعوض دولتی تعیین نشده است. به همین علت شرکت عمران شهرهای جدید اخیرا پیشنهاد ایجاد بستر قانونی برای تزریق منابع دولتی به مسکن مهر را به دولت داده تا بتواند به واحدهای نیمه‌کاره کمک کند که ممکن است یکی دو ماه آینده نهایی شود.

 

طرح وزیر برای تامین ۱۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان

اخیرا معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی از تشکیل کارگروه مسکن در نخستین روزهای کاری محمد اسلامی وزیر جدید راه و شهرسازی و برنامه او برای تامین ۱۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبارات به‌منظور تکمیل خدمات و زیرساخت‌های مسکن مهر خبر داد.

 

تاکید اسلامی بر ساماندهی مسکن مهر

محمد اسلامی که به‌تازگی جانشین عباس آخوندی در وزارت راه و شهرسازی شده، یکی از اولویت‌های خود را اتمام طرح مسکن مهر عنوان کرده است. بر همین اساس روز ششم آبان ماه موافقان او در مجلس به دفاع از وی و برنامه‌هایش پرداختند تا جایی که در جریان بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی در مجلس، احمدی لاشکی عضو فراکسیون مستقلین مجلس اظهار کرد: «اگرچه آقای نیکزاد وزیر اسبق به مسکن مهر توجه داشت اما به ساماندهی راه و جاده توجه کمتری داشت. آقای آخوندی به مسکن مهر اعتقادی نداشت و هم‌وغم خود را در رسیدگی به مسائل راه خلاصه کرده بود اما اسلامی ساماندهی مسکن مهر را در دستور کار خود قرار داده است بنابراین نگوییم وزیر پیشنهادی اعتباری برای مسکن قرار نداده است».

 

اسلامی: در جانمایی مسکن مهر دقت نشده است

اسلامی در اولین روزهای کاری خود در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران گفت: مسکن مهر یک پروژه است و عده‌ای از مردم ثبت‌نام کرده و قرارداد بستند. البته در جانمایی، شرایط قرارداد و شرایط حقوقی و فنی دقت لازم انجام نشده است و باید این مشکلات را حل کنیم. اهتمام ما این است که زیرساخت‌های مسکن مهر را با کمک دستگاه‌ها حل کنیم که البته مردم هم باید به ما کمک کنند.


ثبت نظر

ارسال