هم‌زمان با ریزش قیمت دلار؛

آغاز سقوط قیمت مسکن در تهران

پنجره‌ایرانیان؛ سقوط قیمت ارز و سکه، روند رو به رشد مهاجرت از تهران و رکود فراگیر، باعث تنزل قیمت مسکن در مناطق مختلف تهران شد.
  • شنبه 14 مهر 1397 ساعت 11:18

گزارش‌های میدانی نشان می‌دهد قیمت آپارتمان‌های 40 تا 85 متری در مناطق مختلف به‌طور میانگین 25 تا 30 درصد کاهش یافته است، اما بیشترین کاهش قیمت‌ها در آپارتمان‌های با متراژ بالا دیده شده به‌نحوی‌که به گفته قنبری از مشاوران املاک در منطقه 5 بسیاری از فروشنده‌ها حاضرشده‌اند با تخفیف 40 درصد آپارتمانشان را به معرض فروش بگذارند.

از دلایل این کاهش قیمت‌ها تغییر مسیر اقتصاد به سمت تعادل است. با پیش‌بینی کاهش نرخ دلار تا 6 هزار تومان و افزایش کوچ خانواده‌ها به شهرها و مناطق حاشیه تهران و کاهش قدرت خرید متقاضیان واقعی مسکن، کارشناسان از به تعادل رسیدن قیمت مسکن خبر می‌دهند که خودبه‌خود این امیدواری را ایجاد می‌کند که کاهش اجاره‌بها را هم در پی داشته باشد. موضوعی که گذشتن فصل جابجایی‌ها نیز آن را تقویت کرده است. محسن پور که در منطقه 9 بنگاه دارد گفت: امروز آپارتمانی 60 متری (نوساز) را که 90 میلیون برای رهن گذاشته‌شده بود 75 میلیون قرارداد بسته است.

مهاجرت به حاشیه‌های شهرهای اطراف تهران نیز مدارس را دو شیفته و شلوغ کرده است. آن‌طور که مسئولان آموزش‌وپرورش می‌گویند با افزایش قیمت مسکن و اجاره‌بها خیلی از خانواده‌ها برای زندگی به حاشیه شهرها می‌روند. همین موضوع موجب شده تا مدارس کشور دیگر گنجایش این تعداد دانش‌آموز را نداشته باشد.

خبر این مهاجرت‌ها البته از سوی نایب‌رئیس اتحادیه املاک تهران هم تأیید شده است: «در ماه‌های اخیر و به دنبال افزایش قیمت مسکن و اجاره‌بها در شهر تهران، شاهد روند مهاجرت اقشار اجاره‌نشین از تهران به سمت شهرهای اطراف ازجمله کرج، شهریار، پردیس، رودهن و مسکن مهر هستیم.»

مسئولان آموزش‌وپرورش این مهاجرت‌ها را برای سرانه آموزشی کشور بسیار نگران‌کننده می‌دانند چراکه این روزها مدیران با حجم بالایی از دانش‌آموزان روبه‌رو هستند که کلاس درسی برایشان وجود ندارد و آن‌ها مجبورند در مدارس دو شیفته یا در برخی شهرک‌ها سه شیفته تحصیل کنند؛ موضوعی که البته رئیس سازمان نوسازی و تجهیز مدارس کشور هم در گفت‌و‌گو با سایت خانه ملت اعلام کرده بود که به دلیل کمبود فضای آموزشی در برخی مسکن‌های مهر از کانکس برای تأمین فضای آموزشی استفاده شده است.


ثبت نظر

ارسال