داستان عرضه آلومینیوم به بازار به کجا کشید

پنجره‌ایرانیان؛ شرایط نامطلوب بازار آلومینیوم، تولید را در استان مرکزی و شاید دیگر مناطق کشور تحت‌الشعاع قرار داده است و همین امر باعث شده که قراردادهای کاری بلاتکلیف باقی بمانند.
  • یکشنبه 4 شهریور 1397 ساعت 15:32

به گزارش ایسنا، داستان عرضه فلز آلومینیوم به بازار همچنان داغ است و تولیدکنندگان فعال که برای ادامه کار خود به فلز آلومینیوم نیاز دارند هنوز با گرانی عجیب این فلز درگیرند و خریدوفروش این ماده اولیه مهم در بازار با مشکلات فراوانی مواجه است.

شرایط نامطلوب بازار آلومینیوم، تولید را در استان مرکزی و شاید دیگر مناطق کشور تحت‌الشعاع قرار داده است و همین امر باعث شده که قراردادهای کاری بلاتکلیف باقی بمانند و حتی در مواردی منتفی شوند، خطوط تولید متوقف شوند و کارگران به مرخصی‌های پی‌درپی فرستاده شوند.

تلاطم‌های بازار ارز صنعت کشور را درگیر امواج سنگین کرده و این نوسانات تولید را به چالش کشانده است. با گذشت بیش از 5 ماه از این وضعیت هنوز ساحل امنی نمایان نیست و متاسفانه کسانی درصدد گرفتن ماهی از این آب گل‌آلود است و به شهادت تولیدکنندگان این اسب سرکش فعلا تنها به دلالان بازار آلومینیوم خوب سواری می‌دهد و بس!

قیمت آلومینیوم درواقع به قیمت روزانه تبدیل شده و هرروز نیز روند صعودی دارد، در اولین گزارش از وضعیت بازار خریداران این فلز گفتند که این فلز درواقع با ارز آزاد وارد بازار می‌شود هرچند که این فلز در بورس عرضه می‌شود و قیمت آن تابع ارز دولتی است، اما درواقع این ماده اولیه گرفتار بازار سیاه است و قیمت‌گذاری آن با هیچ فرمول و ساختاری قابل احتساب نیست.

در تیرماه 97 طبق فرمول بورس، قیمت آلومینیوم چیزی در حدود 9 هزار تومان محاسبه می‌شد درحالی‌که بازار آزاد قیمتی در حدود 16 هزار تومان را تعیین کرد و تولیدکننده نیز برای ادامه حیات خود و انجام تعهدات و قراردادها مجبور بود نیاز خود را از بازار آزاد تامین کند.

متاسفانه وضعیت بازار از کنترل خارج بود و هرروز یک قیمت برای این فلز عنوان می‌شد و این تولیدکنندگان بودند که در برزخ کامل باقی‌ مانده‌ بودند و نه راه پس داشتند و نه راه پیش (!) و تولیدکنندگانی که نیازمند آلومینیوم برای راه‌اندازی خط تولیدشان هستند، همچنان منتظر تعیین تکلیف قیمت این فلز در بازار استان هستند.

 وضعیت بازار آلومینیوم در قطب آلومینیوم کشور (اراک) به‌قدری وخیم است که حتی پای این موضوع به شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان کشیده شد و نمایندگان اراک در مجلس شورای اسلامی خواستار رسیدگی و تعیین تکلیف وضعیت فعلی شدند.

علی‌اکبر کریمی وضعیت ارزی کشور را زمینه‌ساز رانت در حوزه عرضه آلومینیوم به بازار دانست و گفت: امروز شرکت آلومینیوم ایران نیاز خود را از طریق ارز آزاد تامین می‌کند درحالی‌که باید محصولات خود را با ارز دولتی وارد بورس کند که این امر چیزی جز ضرر برای این شرکت به دنبال ندارد، از طرفی در این وضعیت شرکت المهدی که دیگر شرکت تولیدکننده آلومینیوم کشور است تاکنون حتی یک کیلوگرم آلومینیوم وارد بازار نکرده است و در این شرایط در کنار تولیدکنندگان واحدهای صنعتی کوچک که برای تولید خود به آلومینیوم نیاز دارند، شرکت ایرالکو نیز دچار خسارت شده است.

وی از مجموعه مدیریتی استان خواستار صدور مجوزی جهت تامین نیاز آلومینیوم صنایع استان شد و مقدسی دیگر نماینده اراک در مجلس نیز بر تسریع در روند قیمت‌گذاری منطقی آلومینیوم و ایجاد زمینه عرضه گسترده این فلز به بازار تاکید کرد.

در همین جلسه که روز پنجشنبه 25 مردادماه برگزار شد با توجه به شرایط و اخباری مبنی بر تلاش وزارت صنعت، معدن و تجارت جهت قیمت‌گذاری این فلز، استاندار مرکزی ضرب‌الاجلی یک‌هفته‌ای تعیین کرد تا قیمت‌گذاری منطقی در این خصوص انجام گیرد و در این بازه زمانی آلومینیوم از سوی شرکت ایرالکو به بازار عرضه نشود.

ضرب‌الاجل یک‌هفته‌ای استاندار مرکزی به پایان رسید، اما در این یک هفته قیمت آلومینیوم هیچ تغییر نزولی به خود ندید و ظاهرا به گفته استاندار مرکزی در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی، استان مرکزی باید از اهرم‌های خود جهت تامین نیاز صنایعش از طریق ذخایر آلومینیوم شرکت ایرالکو استفاده کند.

طی یک ماه اخیر قیمت آلومینیوم روند صعودی داشته است به‌طوری‌که قیمت در زمان تهیه اولین گزارش از بازار آلومینیوم (20 تیرماه) 16 هزار تومان بود که در پایان مردادماه به بالای 25 هزار تومان رسید.

چشم صنایع وابسته به آلومینیوم استان مرکزی به بازار سفید شد و به گفته تولیدکنندگان، آلومینیومی برای خرید در بازار وجود ندارد.

استاندار مرکزی تاکید کرد که استان بیش از این در مقابل بلاتکلیفی صنایع وابسته به آلومینیوم صبر نخواهد کرد و اکنون چشم نیازمندان به آلومینیوم در استان مرکزی با پایان هفته و ضرب‌الاجل، از یک‌سو به استاندار و از سوی دیگر به وعده‌های وزارت صنعت مبنی بر قیمت‌گذاری دوخته شده است تا بلکه از گرفتاری این برزخ نجات پیدا کنند.

 

 


ثبت نظر

ارسال