رئیس سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان تهران:

سالانه ۱۵۰۰ میلیارد دلار از طریق فرار مغزها هدر می‌رود

پنجره‌ایرانیان؛ رئیس سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان تهران با بیان اینکه سالانه ۱۵۰۰ میلیارد دلار از طریق فرار مغزها هدر می‌رود، داستان شکل‌گیری اسنپ در ایران با استفاده از فکر جوان نخبه‌ای که به آمریکا مهاجرت کرده بود را روایت کرد.
  • شنبه 2 تیر 1397 ساعت 10:39

به گزارش ایسنا، احمد خرم در نخستین همایش بین‌المللی مدیریت انرژی در ساختمان و فناوری‌های مرتبط اظهار کرد: دکتر ستاری، معاون رئیس‌جمهوری چند سال پیش به آمریکا رفته بود. آنجا فارغ‌التحصیلان ایرانی آمدند و با او درد دل کردند. یک فارغ‌التحصیلی از دانشگاه استنفورد گفت من در یک شرکت آی تی کار می‌کنم و با پاداشم ماهیانه ۱۶۰ هزار دلار حقوق می‌گیرم. دکتر ستاری به او گفت فرد نوآوری هستی به ایران بیا در ایران بهتر می‌توان درآمد داشت. آن جوان پاسخ داد نمی‌شود کارکرد. به‌هرحال به ایران آمد و به تاکسیرانی رفت. جلویش ایستادند؛ اما دکتر ستاری از او حمایت کرد و ۱۰ ماه طول کشید تا دو جوان ایرانی، اسنپ را راه انداختند. در فروردین امسال ارزشیابی اسنپ به ۱.۵ میلیارد دلار رسید؛ یعنی دو جوان ایرانی ظرف دو سه سال توانستند ۱.۵ میلیارد دلار ارزش ایجاد کنند. اینجا می‌توان فهمید جوانانی که از کشور مهاجرت می‌کنند چه ارزش‌افزوده‌ای می‌توانند خلق کنند.

وی ادامه داد: یونسکو می‌گوید سالیانه ۱۵۰ هزار نخبه از ایران می‌روند. هر تحصیل‌کرده دانشگاهی تا به بهره‌دهی برسد یک‌میلیون دلار هزینه‌اش می‌شود؛ یعنی ما سالیانه ۱۵۰ هزار میلیون دلار نیروی انسانی نخبه از دست می‌دهیم و ککمان هم نمی‌گزد.

خرم خاطرنشان کرد: ایران یک درصد جمعیت دنیا، یک درصد از خاک دنیا و ۹ درصد از منابع دنیا را در اختیار دارد. این افتخار نیست بلکه مایه خجالت است که ۹ درصد از منابع و معادن دنیا را داریم و کشور امروز سه سال است به اینجا رسیده که بودجه‌های عمرانی صفر شده است. بحث از اینکه صرفه‌جویی در انرژی داشته باشیم بحث امروز نیست بلکه ده‌ها سال مطرح می‌شود ولی نتیجه نداده است.

رئیس سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان تهران با اشاره به امضای یک پروتکل بین ایران و کره جنوبی در سال ۱۳۵۳ شمسی خاطرنشان کرد: خیابانی در سئول به نام تهران نام‌گذاری شد که هم‌اکنون تمام شرکت‌های مهم کره جنوبی در آن است. یک خیابان هم در تهران به نام سئول نام‌گذاری شد؛ خیابانی سوت‌وکور که یک باشگاه که نصف آن را نهادی تصرف کرده و نصف دیگرش را مردم به شکل نیم‌بند استفاده می‌کنند. زمانی که ایران این پروتکل را امضا کرد؛ نخست‌وزیر کره جنوبی زیر آن نوشت به امید روزی که سئول، تهران شود. حالا بعد از ۴۴ سال ما باید می‌گوییم به امید روزی که تهران، سئول شود.

خرم افزود: من باسابقه ۴۳ سال فعالیت مدیریتی می‌گویم در حل امور، از مطالعه تا برنامه‌ریزی، طراحی و اجرا اراده‌ای برای توسعه وجود ندارد. اراده وقتی نماد پیدا می‌کند که سند توسعه داشته باشیم. چه سند توسعه‌ای داریم؟ تازه دو ماه است که طرح آمایش سرزمین را فراخوان داده‌ایم و مشاورانی شرکت کرده‌اند که اصلاً کار طراحی آمایش سرزمین انجام نداده‌اند. همین‌طور کش‌وواکش داریم کار می‌کنیم. یکی به‌طرف استان خودش می‌کشد، یکی به‌طرف بخش خودش می‌کشد. این تصویر زیبنده کشور ما نیست.

وی با اشاره به صنعت ساختمان گفت: این همایشی که گذاشته‌شده طرح نسل سوم ساخت‌وساز در کشور است. نمادش هم ساختمان سبز با مصرف انرژِی صفر است. نسل پنجم نمادش ساختمان و هتلی است که در پکن ساخته‌شده است. ما در نسل سوم هستیم. البته نسل‌های چهارم و پنجم هم آماده است که بستر آن نیز در کشور فراهم‌شده ولی چیزی که نداریم مدیریت تحول است که کشورهای توسعه‌یافته و درحال‌توسعه به آن نیاز دارند.

رئیس سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان تهران، شجاعت در تصمیم‌گیری را ضروری دانست و گفت: دنیا مغزها، آدم‌های تحول‌گرا و شجاع را از هر کشوری جذب می‌کند برای اینکه توسعه را گسترده‌تر کند. یکی از هنرهای ما این است که حداقل سالیانه ۱۵۰ هزار نخبه را از کشور می‌رانیم. کارگر هم اگر از کشور می‌رود کسی است که گواهی‌نامه درجه‌یک جوشکاری دارد یا گچ‌کار ممتاز است.

 


ثبت نظر

ارسال