دورنمای انرژی خورشیدی ابری شد

پنجره‌ایرانیان؛ اقدام غیرمنتظره چین برای کاهش مشوق‌ها برای انرژی خورشیدی، باعث شد تحلیلگران پیش‌بینی‌های خود برای نصب تاسیسات جهانی در سال جاری را تنزل دهند.
  • شنبه 19 خرداد 1397 ساعت 10:9

به گزارش ایسنا، چین اول ژوئن تغییراتی را در یارانه‌های خود برای انرژی خورشیدی اعلام کرد. این مشوق‌ها به ظهور چین به‌عنوان بزرگ‌ترین بازار خورشیدی جهان در سال‌های اخیر کمک کرده‌اند.

کامرون باراتی، تحلیلگر شرکت تحقیقاتی «آی اچ اس مارکیت» اظهار کرد این شرکت آماده می‌شود تا پیش‌بینی خود از میزان نصب تاسیسات خورشیدی جهانی را در سال میلادی جاری به میزان ۵ تا ۱۰ گیگاوات یا معادل حداکثر ۹ درصد کمتر کند. بازبینی دورنمای نصب تاسیسات خورشیدی در چین که نیمی از بازار جهانی به‌حساب می‌آید، ممکن است به حداکثر ۱۷ گیگاوات بالغ شود.

طبق گزارش شرکت «آی اچ اس مارکیت»، مازاد عرضه پنل‌های چینی ارزان که قرار بود به پروژه‌های داخلی اختصاص داده شوند، کمک خواهد کرد تقاضا برای انرژی خورشیدی در سایر کشورها تقویت شده و بخشی از تقاضای ازدست‌رفته در چین جبران شود؛ اما کاهش قیمت‌ها حاشیه سود تولیدکنندگان را که به دنبال فروش محصولاتشان هستند، ضعیف خواهد کرد.

به گفته براتی، در کوتاه‌مدت فضای قیمت‌گذاری پراسترس خواهد بود و این مسئله مطمئناً انعکاس جهانی پیدا می‌کند.

بر اساس گزارش رویترز، شرکت «آی اچ اس مارکیت» در آوریل پیش‌بینی کرده بود تاسیسات خورشیدی جهانی در سال ۲۰۱۸ به رکورد ۱۱۳ گیگاوات صعود خواهند کرد که ۵۳ گیگاوات مربوط به چین خواهد بود. چین بزرگ‌ترین تولیدکننده پنل‌های خورشیدی جهان است.

اما این کشور آسیایی هفته گذشته اعلام کرد دیگر نیروگاه خورشیدی بیشتری در سال ۲۰۱۸ نخواهد ساخت و یارانه تعرفه خوراک که قیمت مشخصی برای نیرو تضمین می‌کند را کاهش داد.


ثبت نظر

ارسال