بازار معاملات مسکن راکد شد

پنجره‌ایرانیان؛ عضو انجمن انبوه‌سازان استان تهران با تأکید بر اینکه افزایش نرخ دلار طی روزهای اخیر باعث شده است که نرخ واحدهای در نوبت فروش به‌یک‌باره شاهد رشد 30 درصدی باشد گفت: این افزایش قیمت‌ها طی یک ماه اخیر رخ‌داده ست و مالکان فقط در صورت کاهش نرخ دلار، حاضر به فروش واحدهای خود بر اساس قیمت‌های پیشین هستند.
  • دوشنبه 24 اردیبهشت 1397 ساعت 14:5

محمدمهدی مافی با اشاره به اینکه تأثیرپذیری قیمت مسکن از دلار طی سال‌های قبل نیز سابقه داشته است همچنین گفت: در دوره‌های قبل نیز که شاهد افزایش سه برابری قیمت دلار بودیم، نرخ مسکن نیز افزایش پیدا کرد و بنابراین طبیعی است که در این شرایط نیز قیمت مسکن تحت تأثیر نوسانات نرخ دلار افزایش پیدا کند.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا افزایش 30 درصدی نرخ واحدهای مسکونی حباب است تأکید کرد: این افزایش قیمت رابطه معناداری با قیمت دلار دارد و بنابراین اگر افزایش نرخ دلار که طی یک ماه اخیر اتفاق افتاده است، حباب باشد می‌توان گفت که قیمت مسکن نیز به همان نسبت نیز حباب گونه است و با کاهش نرخ دلار، قیمت‌ها به شرایط قبل بازخواهند گشت.

عضو هیات مدیره انجمن انبوه‌سازان استان تهران در ادامه بابیان اینکه درحال‌حاضر بسیاری از فروشندگان تمایلی به عرضه واحدهای مسکونی خود ندارند گفت: با توجه به تلاطم اقتصادی ناشی از نوسانات نرخ ارز و خروج آمریکا از برجام، اساساً بسیاری از فروشندگان تمایلی به عرضه واحدهای مسکونی خود ندارند اما عده‌ای هم که تمایل به عرضه واحدهای خوددارند ترجیح می‌دهند که با 30 درصد افزایش قیمت، ملک خود را به بازار فروش عرضه کنند.

مافی ضمن رد برخی از اظهارات مبنی بر اینکه تأثیرپذیری بازار مسکن از نوسانات نرخ ارز در درازمدت اتفاق می‌افتد گفت: اگر افزایش نرخ ارز پلکانی و نامحسوس بود، این ادعا تا حدی با واقعیت منطبق بود، اما با توجه به رشد ناگهانی و افسارگسیخته نرخ، بازار مسکن فورا به این مسئله واکنش نشان داد، به‌طوری‌که فروشندگان تا 30 درصد نسبت به افزایش نرخ واحدهای در معرض فروش خود اقدام کردند.

وی با تأکید بااینکه بدون شک این مسئله تاثیر خود را بر روی بازار اجاره نیز به‌جای خواهد گذشت تأکید کرد: با توجه به اینکه نرخ اجاره بر اساس نرخ قیمت مسکن محاسبه می‌شود، می‌توان گفت که برخلاف گمانه‌زنی‌های مسئولان، نرخ اجاره‌بها از نرخ تورم عبور خواهد کرد و سال جاری، قیمت‌ها در بازار اجاره افزایش خواهد یافت به‌طوری‌که می‌توان گفت که سال جاری سال سختی برای مستأجران خواهد بود.

عضو هیات مدیره انجمن انبوه‌سازان استان تهران درباره احتمال کاهش قیمت مسکن نیز گفت: ارتباط این مسئله با نوسانات نرخ ارز و سکه است و اگر دولت قادر شود، نرخ ارز را مهار کند حتماً این مسئله تأثیر بسیار مثبتی بر بازار مسکن به‌جای خواهد گذشت و باعث سامان یافتن قیمت‌ها در بازار مسکن خواهد شد.


ثبت نظر

ارسال