کویر لوت پایتخت انرژی پاک می‌شود

پنجره ایرانیان؛ انرژی خورشیدی به‌عنوان انرژی پاک این روزها بیش از هر زمان دیگر مورد توجه قرار گرفته و کرمان به‌عنوان پایتخت انرژی پاک، سرمایه‌گذاری قابل‌توجهی در این زمینه داشته است.
  • شنبه 22 اردیبهشت 1397 ساعت 10:48

به گزارش خبرگزاری مهر، کویر لوت بخش‌های قابل‌توجهی از شمال و شرق استان کرمان را در برگرفته است، بخش‌های قابل‌توجهی از شمال شرق و شمال شهرستان کرمان و شرق استان کرمان را کویر لوت تشکیل داده است، در اکثر این عرصه در طول سال تعداد روزهای آفتابی در سال به ۳۰۰ روز می‌رسد همین امر موجب شده است بهترین شرایط برای استفاده از انرژی خورشیدی در استان کرمان مهیا شود.

چند ماه قبل بود که سفیر ایران در انگلیس از عقد قراردادی برای احداث یک نیروگاه ۶۰۰ مگاواتی خبر داد و همان زمان بود که پیمانکار طرف انگلیسی این قرارداد نیز از کرمان به‌عنوان مهم‌ترین گزینه برای احداث این نیروگاه نام برد. هم‌زمان نروژ هم به‌عنوان یکی دیگر از پیمانکاران احداث نیروگاه انرژی خورشیدی در کرمان مطرح شده است.

اما کرمانی‌ها در انتظار سرمایه‌گذاری خارجی در این زمینه نمانده‌اند بلکه از سال‌های گذشته کار احداث نیروگاه‌های خورشیدی در کرمان آغاز شده و در بسیاری از روستاهای دورافتاده کرمان تامین برق توسط نیروگاه‌های محلی خورشیدی انجام می‌شود. همچنین مردم عادی نیز اقدام به راه‌اندازی نیروگاه‌های خورشیدی خانگی کرده‌اند.

در کنار توسعه فرهنگ عمومی استفاده از انرژی خورشیدی نیروگاه خورشیدی ۲۰ مگاواتی نیز در ماهان کرمان احداث شده است. نیروگاه بزرگ خورشیدی ماهان شامل دو نیروگاه خورشیدی ۱۰ مگاواتی می‌باشد که کار احداث این نیروگاه عملا از سال ۹۴ در کرمان آغاز شد و در نهایت در سال گذشته با سرمایه‌گذاری ۲۴ میلیون دلار به بهره‌برداری رسید.

اکنون استاندار کرمان با پیگیری‌هایی که در بحث تولید ثروت و ایجاد زیرساخت‌های توسعه در استان طی دوران مدیریتش دنبال کرده است به یکی از طرفداران و حامیان پروپاقرص توسعه نیروگاه‌های خورشیدی در استان کرمان تبدیل شده است.

استاندار کرمان در همین زمینه اظهار داشت: استان کرمان طبق مطالعات علمی مستند و دقیق بهترین شرایط را برای تبدیل شدن به پایلوت انرژی خورشیدی دارد و در همین راستا سرمایه‌گذاری‌های قابل توجهی هم در استان کرمان در حال انجام است.

علیرضا رزم حسینی ادامه داد: نیروگاه برق خورشیدی در کرمان دارای مزیت‌های زیست محیطی است و بازگشت سرمایه‌گذاری در این بخش تضمین شده و در این راستا از سرمایه‌گذاری در بخش داخلی و خارجی استقبال می‌شود.

وی تصریح کرد: نیروگاه برقی که در ماهان افتتاح شد بزرگترین نیروگاه از نوع خود در جنوب شرق کشور است و امکان توسعه این نیروگاه در فازهای بعدی نیز وجود دارد و می‌توان طی یک دهه ظرفیت تولید در این نیروگاه را به ۲۰۰۰ مگاوات افزایش داد.

وی گفت: برای مقابله به تهدیدهای خارجی در بعد اقتصادی باید بر مزیت‌ها و داشته‌هایمان تکیه کنیم و تولید انرژی پاک یکی از این زمینه‌هاست که باید با جدیت دنبال شود.


ثبت نظر

ارسال