وزیر راه و شهرسازی:

کسر ۵ درصد از حقوق مهندسان مبنای قانونی ندارد

پنجره ایرانیان؛ وزیر راه و شهرسازی گفت: این‌که سازمان نظام مهندسی پنج درصد از حق‌الزحمه مهندسان را دریافت می‌کند هیچ گاه مبنای قانونی نداشته است.
  • یکشنبه 1 بهمن 1396 ساعت 15:53

به گزارش ایسنا، عباس آخوندی در حاشیه همایش توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی، اظهار کرد: دستور لغو کسر پنج درصد از حق‌الزحمه مهندسان ناظر توسط سازمان نظام مهندسی اولین گام برای مبارزه جدی با امضاء فروشی است که یک خواسته عمومی محسوب می‌شود.

وی افزود: طراحی مهندسی همانند کارهای دیگر مبادله‌ای بین مالک و مهندس است.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به دستور لغو دریافت پنج درصد از کارمزد مهندسان، اظهار کرد: ورود یک واسطه مثل سازمان نظام مهندسی ساختمان که پنج درصد از دستمزد را به خود اختصاص دهد باعث می‌شود ارتباط مستقیم بین مهندس و صاحب کار قطع شود و حق انتخاب را از آنها بگیرد.

آخوندی تاکید کرد: هم‌اکنون به این صورت است که صاحب کار موظف است به یک مهندس مشخص مراجعه کند و مهندس مجبور است با هر صاحب کاری که فرد دیگری برایش تعیین می‌کند قرارداد امضاء کند. هیچ کدام یک از این حرف‌ها در قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان نیامده است.

وی دستورالعمل جدید را خواسته تمام ملت ایران دانست و گفت: مردم علاقه‌مند هستند خودشان مهندس را انتخاب کنند. از سوی دیگر مهندسان معتقدند نباید بی‌دلیل پنج درصد از دستمزد آنها کم شود.

وزیر راه‌ و شهرسازی تاکید کرد: یک زمانی معاون وقت وزیر مسکن و شهرسازی تصمیمی گرفته، اما باید بدانیم که این تصمیم مبنای قانونی درستی نداشته بنابراین تصمیم گرفتیم پاسخ خواسته مهندسان و مردم را بدهیم که این می‌تواند اولین گام برای اصلاحات در نظام مهندسی و کنترل ساختمان باشد.

آخوندی این دستورالعمل را گام اول در مبارزه جدی با امضاء فروشی عنوان کرد.

به گزارش ایسنا، در روزهای اخیر وزیر راه و شهرسازی دستورالعملی را صادر کرد که طبق آن از ۱۰ بهمن‌ماه به بعد سازمان نظام مهندسی حق دریافت پنج درصد از دستمزد مهندسان ناظر را نخواهد داشت.


ثبت نظر

ارسال