معاون بازسازی بنیاد مسکن اعلام کرد;

کارشناسی 52 هزار واحد مسکونی خسارت‌دیده در زلزله

پنجره‌ایرانیان؛ معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن گفت: تاکنون کارشناسی 52 هزار واحد مسکونی خسارت‌دیده مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه به اتمام رسیده است.
  • سه شنبه 7 آذر 1396 ساعت 14:44

به گزارش خبرنگار ایسنا، عزیزالله مهدیان در نشستی خبری با گسترده خواندن میزان خسارات زلزله 7.3 ریشتری استان کرمانشاه، گفت: بر اساس برآورد اولیه یازده هزار واحد مسکونی روستایی و 4500 واحد مسکونی شهری تخریب شده و 15 هزار واحد مسکونی نیز خسارت دیده که باید مرمت شوند.

وی با اشاره به تمهیدات اندیشیده شده برای اسکان موقت خانوارهایی که واحدهای مسکونی آن‌ها تخریب شده و قابل سکونت نیست، اظهار کرد: به این منظور برای اسکان موقت در روستاها قراردادی با سپاه منعقد شده که قرار است ظرف مدت 45 روز کانکس ساخته و نصب شود که البته کار از چند روز پیش آغاز شده است.

مهدیان افزود: در شهرها برای اسکان موقت خانوارهایی که واحدهای مسکونی آن‌ها تخریب شده از چند شیوه متفاوت نظیر نصب کانکس، پرداخت اجاره‌بها و ... استفاده می‌کنیم. خیرین نیز در حال ارسال کمک‌هایی به‌صورت کانکس به منطقه هستند که با نظارت در مناطق زلزله‌زده نصب خواهد شد. تلاش ما این است این کمک‌ها جمع‌آوری و بین همه زلزله‌زدگان به‌صورت یکنواخت توزیع شود.

معاون بنیاد مسکن با اشاره به تامین منابع موردنیاز برای ساخت و تعمیر واحدهای خسارت‌دیده در کوتاه‌ترین زمان از سوی دولت، گفت: این منابع اکنون قابل پرداخت است.

مهدیان با بیان اینکه کار کارشناسی واحدهای آسیب‌دیده با کمک همکاران بنیاد مسکن هشت استان کشور در حال انجام است، گفت: تاکنون 52 هزار واحد مسکونی کارشناسی شده و کارشناسی مابقی واحدها نیز تا هفته آینده به اتمام خواهد رسید.

وی با بیان اینکه مسئولیت بازسازی با بنیاد مسکن است، گفت: هدف این است که بازسازی توسط خود مردم صورت گیرد، البته ما در بحث آواربرداری، تهیه نقشه، نظارت و... کنار مردم خواهیم بود و این امور را به‌صورت رایگان انجام خواهیم داد.

مهدیان با بیان اینکه برای بازسازی واحدهای آسیب‌دیده هزار میلیارد تومان منابع وارد استان شده است، گفت: به دنبال این هستیم مصالح و نیروی انسانی موردنیاز برای بازسازی از خود استان تامین شود تا رونقی در استان ایجاد شود.

وی در خصوص واحدهای مسکن مهر خسارت‌دیده نیز گفت: قرار شده وزارت راه و شهرسازی در خصوص نحوه بازسازی این واحدها پس از بررسی‌های لازم تعیین تکلیف کند.

مهدیان در خصوص بازسازی اماکن آموزشی و بهداشتی درمانی خسارت‌دیده در زلزله نیز گفت: مسئولیت این کار با دستگاه‌های مربوطه است.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه تسهیلات در نظر گرفته‌شده کفاف ساخت واحدهای تخریب‌شده را می‌دهد، گفت: تسهیلات در نظر گرفته‌شده برای زلزله‌زدگان استان کرمانشاه پنج میلیون تومان بیشتر از دیگر نقاط است، ضمن اینکه تسهیلات معیشتی دیگری نیز در نظر گرفته شده که عمدتا کمک به بخش مسکن است و درمجموع می‌توان گفت با این تسهیلات یک واحد مسکونی 70 تا 80 متری قابل سکونت می‌شود و به‌تدریج نیز صاحبان واحدها باید آن را تکمیل کنند.

مهدیان گفت: بنیاد مستضعفان نیز تقبل کرده سیمان بازسازی واحدهای مسکونی را به‌صورت رایگان تامین کند.

مجید جودی مدیرکل بازسازی بنیاد مسکن نیز گفت: کارشناسی واحدهای خسارت‌دیده توسط مهندسین آموزش‌دیده و بر اساس ضوابط کارشناسی صورت می‌گیرد. تاکنون حدود 80 درصد واحدهای خسارت‌دیده کارشناسی شده است.

جودی با بیان اینکه عمده واحدهای تخریبی شهرها مربوط به شهر سرپل ذهاب است، گفت: از حدود 4500 واحد شهری تخریب‌شده حدود 3500 واحد مربوط به سرپل ذهاب است و مابقی در دیگر شهرها پراکنده‌اند.


ثبت نظر

ارسال