بهترین مسیر برای بهینه‌سازی انرژی در بخش ساختمان

پنجره‌ایرانیان؛ درحالی‌که رعایت مصرف انرژی در ساختمان‌ها به‌عنوان یکی از دغدغه‌های دولت مطرح است، اما هم‌زمان غفلت دولت از بخش خصوصی باعث شده است که اجرای قوانین مرتبط با بهینه‌سازی مصرف انرژی در فرآیند اجرا به فراموشی سپرده شود.
  • دوشنبه 8 آبان 1396 ساعت 12:2

به گزارش صما به باور برخی از تولیدکنندگان و فعالان بخش خصوصی، پیش‌ازاین وزارت نفت برای حمایت از بخش خصوصی برای رعایت استانداردهای ساختمان سبز و نیز رعایت الزامات زیست‌محیطی ورود جدی پیدا کرد اما باگذشت چند صباحی، وزارت نفت جا زد و زیر پای بخش خصوصی را خالی کرد.

بخش خصوصی مشوق می‌خواهد

در این زمینه مهندس جعفر قرائتی ستوده –دبیر انجمن فن‌آوری‌های نوین ساختمان با اشاره به اینکه بخش خصوصی برای اینکه بتواند در امر بهینه‌سازی انرژی موثر واقع شود حتما می‌بایست مشوق‌های لازم را از سوی دولت داشته باشد درعین‌حال به برخی از اقدامات نیمه‌کاره دولت برای حمایت از بخش خصوصی در صرفه‌جویی انرژی اشاره کرد و گفت: پیش‌ازاین شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت که ریاست آن در حد معاونت وزیر بود در این زمینه ورود و نسبت به وضع قوانین و مقررات مربوطه اقدام کرد، اما متاسفانه بااینکه شرکت نفت خودش راسا در این حوزه واردشده بود در عمل تمامی قوانین را لغو کرد و از ادامه مسیر صرف‌نظر کرد.

وزارت نفت جا زد

وی درباره جزییات روشی که در قالب این قانون پیش‌بینی‌شده بود گفت: در قالب این قانون مقررشده بود که معادل صرفه‌جویی‌هایی که در عناصر مختلف حوزه انرژی شامل، برق، گاز و... صورت می‌گرفت به‌عنوان صرفه‌جویی در مصرف نفت محاسبه شود و سپس از آن محل یارانه تخصیص داده شود که متاسفانه در عمل زیر بار اجرای این قانون نرفت.

قرائتی با تاکید بر اینکه وزارت نفت درواقع زیر بار قوانینی که خود نسبت به وضع آن‌ها اقدام کرده بود نرفت تاکید کرد: انجمن بهینه‌سازی مصرف انرژی در این زمینه مساعدت‌ها و اهتمام‌های زیادی برای بهینه‌سازی مصرف انرژی کرد ولی متاسفانه نتیجه‌ای نگرفت.

دبیر انجمن فن‌آوری‌های نوین ساختمانی یادآور شد: انجمن بهینه‌سازی مصرف انرژی، برای تدوین قوانین مرتبط با بهینه‌سازی مصرف انرژی که دربردارنده مشوق‌های زیادی به سازندگان برای این امر بود تلاش‌های زیادی داشت که در صورت تصویب و اجرایی شدن می‌توانست نقش فزاینده‌ای در سوق دادن سازندگان به این مسیر داشته باشد اما متاسفانه عقب‌نشینی وزارت نفت از این موضوع باعث شد که اجرای این مهم معوق شود.

اثر قانون حامل‌های انرژی خنثی شد

وی تاکید کرد: بدون شک نزدیک‌ترین و امکان‌پذیرترین مسیر برای سوق دادن سازندگان به سمت رعایت المان‌های صرفه‌جویی در صنعت ساختمان، ارائه تسهیلات تشویقی به سازندگان است اما متاسفانه با توجه به اینکه وزارت نفت زیر بار این قضیه نرفت، عملا بخش خصوصی نتوانست در این حوزه ورود پیدا کند.

وی با تاکید بر اینکه پیش‌ازاین انتظار می‌رود که اجرای قانون حامل‌های انرژی تا حدی در صرفه‌جویی انرژی در ساختمان موثر واقع شود اما عملا کارساز نشد تاکید کرد: با توجه به اینکه هزینه‌های مربوط به مصرف انرژی در ساختمان در قیاس با سایر کشورها بالا نرفته است درنتیجه هنوز انگیزه چندانی برای رعایت مؤلفه‌های صرفه‌جویی انرژی وجود ندارد.

دبیر انجمن فن‌آوری‌های نوین ساختمان همچنین تاکید کرد: با توجه به اینکه رعایت موضوع مربوط به بهینه‌سازی مصرف انرژی در ساختمان‌ها هنوز به‌صورت یک قانون الزام‌آور درنیامده است درنتیجه بخش خصوصی ملزم به رعایت عناصر مرتبط با صرفه‌جویی انرژی در ساختمان نمی‌شود.

سازندگان فقط به دنبال سود هستند

قرائتی تاکید کرد: باید در نظر داشت با توجه به اینکه 90 درصد از ساخت‌وسازهای شهری توسط بخش خصوصی صورت می‌گیرد و با توجه به اینکه عموم ساخت‌وسازها توسط سازندگان فاقد صلاحیت سودجو صورت می‌گیرد، بنابراین به‌هیچ‌وجه نمی‌توان انتظار داشت که این افراد داوطلبانه بخواهند برای رعایت عناصر مربوط به بهینه‌سازی انرژی در ساختمان ورود پیدا کنند.

وی گفت: درواقع باید در نظر گرفت با توجه به حاکمیت رکود بر بازار مسکن بسیاری از سازندگان برای اینکه بتوانند در این بازار دوام بیاورند به دنبال آن هستند که هزینه‌های ساخت خود را تا جایی که امکان دارد کاهش دهند.

قرائتی افزود: در همین حال با توجه به اینکه اجرای عناصر مربوط به بهینه‌سازی انرژی دربردارنده یکسری هزینه‌ها هست، بنابراین به‌هیچ‌وجه بخش خصوصی که صرفا دنبال سودآوری است داوطلبانه و بدون اجبار برای ورود به این حوزه گام برنمی‌دارد.

وی همچنین درباره مبحث نوزدهم مقررات ساخت‌وساز نیز گفت: هرچند که رعایت مبحث نوزدهم به‌عنوان یکی از عناصر مهم صرفه‌جویی در مصرف انرژی در ساختمان‌ها اجباری شده است اما به‌هیچ‌وجه به‌تنهایی نمی‌تواند در رعایت المان‌های مربوط به مصرف انرژی در ساختمان‌ها موثر واقع شود.

بخش خصوصی پشتوانه ندارد

دبیر انجمن فن‌آوری‌های نوین ساختمانی با تاکید به اینکه بخش خصوصی پشتوانه‌ای ندارد و نمی‌تواند به‌تنهایی در این زمینه ورود پیدا کند خاطرنشان ساخت: شاه‌کلید حضور فعالیت بخش خصوصی در امر بهینه‌سازی مصرف انرژی وضع قوانین و نیز ارائه مشوق به بخش خصوصی است و فقط در این صورت بخش خصوصی ترغیب می‌شود که در این زمینه وارد شود.

اما در همین زمینه فرشید پورحاجت – دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان با بیان اینکه با توجه به اینکه بالغ‌بر 90 درصد از ساخت‌وسازها توسط بخش خصوصی انجام می‌شود بنابراین باید قبول کنیم که در بحث فرهنگ‌سازی و جلوگیری از اتلاف انرژی لازم است که به بخش خصوصی توجه ویژه‌ای صورت بگیرد گفت: بخش خصوصی در تمامی فرآیندها همیشه پیشران بوده و در توسعه صنعت ساختمان نقش بی‌بدیل داشته است.

پورحاجت همچنین خاطرنشان ساخت: چنانچه به مجموع فعالیت‌های بخش خصوصی در عرصه صنعت ساختمان نگاهی بیندازیم به این نتیجه می‌رسیم که بخش خصوصی این توان و پتانسیل را دارد که در تمامی این فرایندها نقش محوری و اساسی را ایجاد کند.

دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان کشور همچنین افزود: عدم توجه به بخش خصوصی و به انحراف رفتن قوانین بالادستی در خصوص تولید و عرضه مسکن مهم‌ترین عاملی است که باعث شده است بخش خصوصی قادر نشود در تمامی فرآیندها حضور پررنگ و بهینه‌ای داشته باشد.

وی در ادامه اظهارات خود همچنین بابیان اینکه تشکل‌های مختلفی در حوزه صنعت ساختمان در حوزه مسکن فعالیت می‌کنند تاکید کرد: انجمن‌های مختلفی در صنعت ساختمان فعالیت می‌کنند که از پتانسیل بالایی برخوردار هستند که می‌توانند به‌عنوان بازوی اجرایی در کنار دولت در امر بهبود رعایت قوانین و مقررات مربوط به ساخت‌وساز و ازجمله رعایت المان‌های بهینه‌سازی مصرف انرژی نقش‌آفرینی کند.

پورحاجت بابیان اینکه اما متاسفانه دولت از این تشکل‌ها حمایت چندانی به عمل نمی‌آورد گفت: به‌عنوان‌مثال انجمن انبوه‌سازان ازجمله تشکل‌هایی است که علی‌رغم اینکه بار سنگین بخش خصوصی در حوزه مسکن را به دوش می‌کشد اما دولت هیچ نوع حمایتی از این تشکل در جهت تحقق اهداف مدنظر خود در حوزه مسکن نمی‌کند.

حمایت بخش خصوصی از ساختمان‌های سبز

دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان کشور با یادآوری این موضوع که بخش خصوصی از موضوع ساختمان‌های سبز و نیز رعایت مباحث انرژی استقبال شایانی می‌کند خاطرنشان ساخت: اما استقبال و رغبت انبوه‌سازان به‌تنهایی کفایت نمی‌کند بلکه دولت باید توجه ویژه‌ای به این حوزه کند و مکانیسم‌ها را تعریف و بسترهای لازم را برای تحقق این امر مهیا کند.

وی با یادآوری اینکه با توجه به گرانی مسکن، عموما مصرف‌کنندگان به دنبال آن هستند که با حداقل منابع مالی که دارند اقدام به خرید مسکن کنند و بنابراین آن‌ها اهمیتی به رعایت استانداردهای صرفه‌جویی و نیز قوانین مرتبط با ساختمان سبز نمی‌دهند تاکید کرد: ازآنجاکه دغدغه‌های اصلی مردم بیشتر مالی است درنتیجه ساختمانی که با اتلاف انرژی صفر تعریف می‌شود برای مردم جذابیت زیادی ندارد به همین خاطر خرید ساختمان‌های ارزان‌قیمت را ترجیح می‌دهند.

دولت باید فکری کند

دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان کشور خاطرنشان ساخت: قطعا برای دولت مهم است که با توجه به محدودیتی که در منابع سوخت در کشور وجود دارد از همه راهکارها برای صرفه‌جویی در مصرف این منابع استفاده کند. ازجمله این راهکارها نیز حمایت از بخش خصوصی در حوزه مسکن است؛ بنابراین باید دولت با تدوین قوانین کارآمد زمینه ورود بخش خصوصی را فراهم کند. البته آن‌سوی ماجرا نیز لازم است به‌صورت توأمان در بین مردم فرهنگ‌سازی‌های لازم صورت بگیرد به‌طوری‌که درنهایت مردم خود به مزایای ساختمان‌های سبز آشنا شوند و با مطالبه آن از سازندگان، تولیدکنندگان را به سمت تولید این نوع واحدها سوق دهند و از رهگذر این مطالبه نیز شرایطی برای سوق دادن و الزام سازندگان به سمت رعایت المان‌های مصرف انرژی ساختمان فراهم شود.


ثبت نظر

ارسال