در اولین نشست خبری شهردار تهران چه گذشت

پنجره‌ایرانیان؛ محمدعلی نجفی پس از گذشت نزدیک به یک ماه از آغاز فعالیتش در شهرداری تهران نخستین نشست خبری خود را در تالار ایران‌زمین برگزار کرد. در این نشست که با حضور چشمگیر خبرنگاران برگزارشده نزدیک به ۱۵۰ نفر درخواست سؤال داشتند.
  • سه شنبه 25 مهر 1396 ساعت 11:51

شهردار تهران در این نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: خوشحالم پس از ۵۰ روز از فعالیتم در شهرداری تهران با اصحاب رسانه نشست گذاشته‌ام و معتقدم اگر برای شهروندان ارزش قائل هستیم، باید برای رسانه‌های آنان اهمیت قائل شویم و خوشحالم پس از ۵۰ روز فعالیت من در شهرداری امکان پاسخگویی به سؤالات شما را داشته‌ام و در ۵۰ روز گذشته نیز در پاسخگویی به سؤالات کوتاهی نکرده‌ام.

وی ادامه داد: به‌طور فصلی به سؤالات خبرنگاران پاسخ خواهم داد.

وی افزود: شهر ما در کنار همه زیبایی‌ها و ظرفیت‌های بی‌مانندش، در معرض تهدیدهایی قرار دارد که ایجاب می‌کند وضعیت «زیست پذیری» و «پایداری» و «آسایش» و «آرامش روانی و اجتماعی» آن را به‌صورت مستمر مورد ارزیابی قرار دهیم. سیاست‌های شهری در چند دهه اخیر، از یکسو به افزایش داشته‌ها و امکانات شهری منجر شده و از سوی دیگر زیست پذیری و پایداری آن را کاهش داده است. باآنکه دستاوردهایی داشته‌ایم- برای نمونه درزمینه حمل‌ونقل عمومی یا وضعیت معابر و راه‌های شهری- ولی کیفیت محیط اجتماعی و محیط‌ زیست شهری یا منبع تامین مالی موردنیاز شهر در وضعیت مطلوبی نیست.

در ارتقاء زیست پذیری و پایداری شهری موفقیت چندانی نداشته‌ایم

شهردار تهران گفت: سیاست‌های شهری طی دهه‌های متمادی عمدتا معطوف به اداره روزمره شهر بوده و به آینده شهر کمتر اعتنا داشته است و درنتیجه، در ارتقاء زیست پذیری و پایداری شهری موفقیت چندانی نداشته است.

نجفی اظهار کرد: امروز در وضعیتی قرار داریم که ادامه سیاست‌های قبلی ممکن نیست. دارایی‌های و منابع شهر تا حداکثر ممکن مورد بهره‌برداری قرار گرفته است. فضاهای شهری فروخته‌شده‌اند، منابع آب شهر برای رشد آتی شهر کفایت ندارند، در کنار آن نابرابری فضایی و اجتماعی در حال گسترش است و ... تنش‌های حاصل از این پدیده‌ها در سطح فردی و روابط بین شهروندان و به‌صورت روزمره خود را آشکار می‌کند.

وی یادآور شد: سیاست‌های شهری کنونی قادر به حل این مشکلات نیست. زمان بازنگری در این سیاست‌ها فرا رسیده است. شکل دادن به آینده شهر بدون ارزیابی سیاست‌ها میسر نیست. ما به ایده‌هایی برای شهر آینده نیاز داریم و این جز از طریق گفتگوی عمومی و فراگیر به دست نمی‌آید. ایده درباره شهر نزد این یا آن فرد یا گروه نیست. ایده در جریان گفت‌وگوی عمومی بین گروه‌های مختلف مردم، کارشناسان و مدیران شکل می‌گیرد.

مصلحت شهر، مفهومی معادل «منافع ملی» در سطح کشور است

نجفی افزود: نقد و ارزیابی سیاست‌های شهری را باید از ارزیابی مدیران شهری جدا کرد. مشکل ما در ارزیابی سیاست‌های شهری این است که به آن جنبه‌های شخصی داده می‌شود. متأسفانه فضای سیاسی کشور هم این گرایش را تشدید می‌کند که نقد سیاست‌های شهری را به نقد مدیران گذشته تقلیل دهد. نقد مدیریت شهری، هویتی شده است و این امکان نقد و تغییر سیاست‌ها را دشوار ساخته است. تصور این‌که اگر این فرد یا آن فرد بیاید، یا این جناح یا آن جناح بیاید، شهر دچار مشکل می‌شود یا مشکلات به‌تمامی حل می‌شود، تصور واقع‌بینانه‌ای نیست. ما به علت هویتی شدن سیاست- ازجمله در حوزه نقد وضعیت شهر- نتوانسته‌ایم به مفهوم مصلحت شهر نزدیک شویم مصلحت شهر، مفهومی معادل «منافع ملی» در سطح کشور است. شهر محل زندگی همه ماست و همه ما جدا از گرایش‌های سیاسی و اجتماعی‌مان به شهری زیست پذیر و پایدار نیازمندیم.

مدیران شهری جدید با توقعات و انتظاراتی مواجه‌اند که نمی‌توانند در کوتاه‌مدت به آن پاسخ دهند

وی افزود: درحالی‌که مشکلاتی که با آن مواجهیم، مشکلاتی است که هم‌اکنون پیش روی ماست ولی راه‌های کوتاه‌مدت به آن پاسخ نمی‌دهد. شکاف بین مشکلات عاجل و فوری و راه‌های میان‌مدت یکی از مسائلی است که در سیاست‌گذاری شهری با آن مواجهیم. تغییر سیاست‌ها و روش‌ها نیازمند زمان است. مدیران شهری جدید با توقعات و انتظاراتی مواجه‌اند که نمی‌توانند در کوتاه‌مدت به آن پاسخ دهند.

وی گفت: برای حل مشکلات و جلوگیری از سرخوردگی مردم، تنها راه، مشارکت گسترده مردم است. در کنار آن، تغییر سیاست‌ها پیامدهایی دارد که بار آن برای همه گروه‌ها و اقشار اجتماعی یکسان نیست. برخی گروه‌های اجتماعی توان تحمل تغییراتی که نیازمند هزینه است را ندارند. برخی گروه‌ها هم از سیاست‌هایی که در شهر در پیش گرفته‌شده، بهره‌مندی بیشتری داشته‌اند. باید کسانی که از رشد شهری در دهه‌های اخیر بهره‌مندی بیشتری داشته‌اند، سهم بیشتری در این تغییر بر عهده گیرند. کسانی که ساختمان‌های بلندمرتبه‌شان بار ترافیکی برای شهر ایجاد می‌کند، کسانی که با اتومبیل‌های لوکس خود نوعی تجمل را بر زندگی شهری تحمیل می‌کنند، باید در تامین این هزینه‌ها مشارکت بیشتری داشته باشند.

نجفی گفت: نتایج نظرسنجی‌های اخیر نشان می‌دهد که این باور در بخش مهمی از جمعیت شهری عمومیت یافته است که کسانی که برخوردارترند، باید در تامین هزینه‌های شهری سهم بیشتری بر عهده بگیرند.

توسعه حمل‌ونقل عمومی باید به‌صورت شبکه‌ای باشد

اولین سؤال از شهردار تهران در خصوص حل ترافیک آزاردهنده شهر تهران و اخذ عوارض سوخت به‌عنوان سیاست کاهش‌دهنده خودرو محوری در پایتخت بود و اینکه آیا قصد ندارند هزینه‌های استفاده از خودرو شخصی را افزایش دهند؟ که نجفی در پاسخ به این پرسش گفت در نظرسنجی‌ها ترافیک به‌عنوان اولین و دومین مشکل اساسی تهران مطرح‌شده که ۴ راهکار اساسی دارد.

وی ادامه داد: توسعه حمل‌ونقل عمومی باید به‌صورت شبکه‌ای باشد و حمل‌ونقل عمومی باید به‌صورت شبکه‌ای در دسترس شهروندان قرار گیرد.

 شهردار تهران همچنین کاهش سفرهای درون‌شهری با هوشمند سازی سیستم‌های خدماتی را از دیگر راه‌های کاهش ترافیک دانست و گفت: باید حضور در ادارات را با توسعه هوشمند سازی کاهش دهیم که در این رابطه اقداماتی در دولت انجام شده است.

نجفی گران‌تر شدن استفاده از حمل‌ونقل شخصی را از دیگر راهکارهای کاهش ترافیک پایتخت دانست و گفت: در بسیاری از شهرها استفاده از بزرگراه‌ها همراه با هزینه‌هایی است. متأسفانه در تهران بزرگراه‌ها پرترافیک‌تر از معابر کندرو است. امیدواریم مراجع بالادستی مانند شورا و مجلس از این طرح که هزینه‌بر بودن استفاده از خودروی شخصی که در ساعات پیک است، حمایت کنند.

وی یکی دیگر از راهکارهای حل ترافیک را نگاه علمی‌تر به موضوع ترافیک دانست و افزود: بعضی از اصلاحات هندسی در شهر می‌تواند بخش زیادی از ترافیک را کاهش دهد. با پلیس راهور و مراجع علمی و دانشگاهی در خصوص برنامه‌های اصلاح هندسی شهر برای معابر پرترافیک ازجمله میدان‌ها و برخی معابر رایزنی‌هایی انجام داده‌ایم.

سیاست‌ها در بافت فرسوده موفق نبوده/طرح جدید تا پایان هفته

نجفی در پاسخ به سؤالی درباره بافت فرسوده و اینکه در ۱۰ -۱۲ سال گذشته درزمینه بافت فرسوده موفق نبوده‌ایم، گفت: بافت فرسوده از بزرگ‌ترین مشکلات نظام است. درگذشته هم سیاست‌هایی که توسط دولت و شهرداری دنبال شد، موفق نبوده است.

وی افزود: لذا معضلات، باقی‌مانده و ازنظر کمیت نتوانستم اهدافمان را پیگیری کنیم.

شهردار تهران با بیان اینکه نیاز به برنامه جدید داریم، اظهار داشت: طرح جدیدی را با وزارت مسکن و شهرسازی تهیه‌کرده که امیدواریم تا آخر هفته تکمیل شود. ضمن اینکه رئیس‌جمهور نیز در این مورد پیگیری جدی دارد.

نجفی با اشاره به طرح جدید تصریح کرد: اساس این طرح توجه به توانایی‌های بخش خصوصی و سیستم دینامیک است. توضیحات بیشتر آن نیز پس از ارائه گزارش به رئیس‌جمهور ارائه خواهد شد.

وی با اشاره به تغییر نظام در بافت فرسوده گفت: نگاه ما به بافت فرسوده اجتماعی و فرهنگی است؛ یعنی معتقدیم یکی از دارایی‌های فرهنگی و اجتماعی ما بافت فرسوده است. لذا سیاست ما این است که هر جا بافت فرسوده وجود دارد تخریب کنیم و ساختمان جدید بسازیم.

شهردار تهران خاطرنشان کرد: می‌شود در بخشی از بافت فرسوده با ایجاد اصلاحات و تغییرات آن بافت را احیاء کرد. به‌عنوان‌مثال به‌جای اینکه شهر آفتاب در خارج از تهران باشد، نمایشگاه فرهنگی با امکان گشت‌وگذار و کتابخانه در این بافت فراهم شود.

شهردار تهران در پاسخ به سؤالی مبنی بر بدهی‌های دولت و شهرداری و اینکه گفته می‌شود میزان بدهی‌ها ۱۰ هزار میلیارد تومان است اما نجفی بدهی‌ها را نادیده می‌گیرد گفت: نقل‌قولی از من شده که گفته‌ام دولت به شهرداری بدهی ندارد این درست نیست و آن را تکذیب می‌کنم. گفتم باید حساب‌وکتاب دقیق شود.

وی افزود: ابتدا درباره مسائل مربوط به سال ۹۶ صحبت می‌کنم. در بودجه سال ۹۶، ردیف‌هایی متعلق به شهرداری است و باید به شهرداری پرداخت شود و در طول ۶ ماه اول تقریبا هیچ اعتباری پرداخت نشده است.

شهردار تهران گفت: با کرباسیان و نوبخت جلساتی داشتیم و قولی گرفتیم که سهم شهرداری در سال ۹۶ به‌طور کامل پرداخت شود.

نجفی با اشاره به جرائم رانندگی اظهار داشت: یکی از این ردیف‌ها، جرائم رانندگی است که طبق قانون ۶۰ درصد آن متعلق به شهردار تهران است. در ۵ ماهه اول سال، ۸۰ میلیارد تومان جریمه به خزانه واریزشده که ۶۰ درصد آن متعلق به شهرداری است و قول برای پرداخت داده می‌شود.

وی تأکید کرد: برای قبل از سال ۹۶، شهرداری ادعاهایی دارد و بالعکس دولت هم مطالبی را مطرح می‌کند.

شهردار تهران خاطرنشان کرد: دولت بخشی از ادعاهای شهرداری را قبول ندارد. در اینجا یک بحث حقوقی است که در حال پیگیری است.

نجفی تصریح کرد: در بحث قوانین بودجه، ردیف‌هایی وجود دارد که دولت مجاز به کمک است. دولت این ردیف‌ها را پرداخت نکرده است. حالا شهرداری می‌گوید دولت ردیف‌های مجاز را پرداخت نکرده و الان باید بدهد. درحالی‌که در قوانین بودجه، ردیف‌های بودجه یک‌ساله است و وقتی پرداخت نشد نمی‌شود در سال بعد پرداخت کرد.

شهردار تهران افزود: موارد اختلافی زیاد است و ساده نیست. بحث‌های حقوقی که کمیته‌ای تشکیل شده که تمام این موارد در آن بررسی شود.

چهار نشریه از مجلات گروه همشهری که زیر ۲۰ درصد استفاده می‌شدند، تعطیل شد.

شهردار تهران در پاسخ به سؤال دیگری در مورد گروه مجلات همشهری گفت: بخش زیادی از فعالان رسانه‌های مکتوب، اعتراض‌هایی داشتند در خصوص انتشار آن‌ها. چون شرایط غیررقابتی ایجاد می‌کردند.

وی افزود: در بررسی‌های ما مشخص شد تعدادی از این مجلات زیر ۲۰ درصد مورداستفاده قرار می‌گیرند و ۸۰ درصد بازگشت دارند. درحالی‌که برای آن‌ها یارانه‌های فراوان توسط شهرداری پرداخت می‌شد.

نجفی تصریح کرد: در حال حاضر تنها چهار عنوان از مجلات که زیر ۲۰ درصد استفاده می‌شدند، تعطیل شدند و من معتقدم بیش از این تعداد مجلات باید تعطیل شود.

نجفی در پاسخ به پرسشی که آیا به شما توصیه‌شده در خصوص مدیریت گذشته شهردار تهران سخنی به میان نیاورید و اینکه آیا موضوع هزینه‌های فاقد در شهرداری را پیگیری می‌کنید، گفت: سال ۸۶ که به شورای شهر رفتیم، عملکرد دوران شهردار قبلی را از سال ۸۲ تا ۸۶ موردبررسی قرار دادیم و زمانی که به موارد تخلف جدی برخورد کردیم، به آن موضوعات پرداختیم.

وی ادامه داد: هزینه‌های فاقد به هزینه‌هایی گفته می‌شود که در بودجه پیش‌بینی‌نشده، اما هزینه می‌شود. بخشی از آن قابل دفاع است و بخشی از آن قابل دفاع نبود و مشخص نبود در کجا هزینه شده است که به گمانم در آن زمان حدود ۳۲ میلیارد تومان بود.

شهردار تهران افزود: تا پایان دوره شش‌ساله، رئیس شورا اجازه این موضوع را به ما نداد و ما نیز در اقلیت بودیم و امکان طرح این موضوع در دستور کار شورا نبود.

از طرف هیچ مرجعی برای من شرطی تبیین نشد

نجفی تأکید کرد: از طرف هیچ مرجعی برای من شرطی تبیین نشد، نه شورای شهر، نه وزارت اطلاعات و نه هیچ مرجع دیگری، زیرا آن را نمی‌پذیرفتم چون صراحتاً اعلام کرده بودم داوطلب شهردار شدن نیستم و مدیریت شهری اگر نیازی به بنده دارد و فکر می‌کند کسی به‌خوبی من شهرداری را اداره نمی‌کند حاضر به پذیرفتن این سمت هستم. وقتی کسی داوطلب کرسی نباشد، شرطی را نیز برای ورود قبول نمی‌کند.

وی تصریح کرد: ۱۲ سال مدیریت در یک شهر مطمئنا بدون اشکال نخواهد بود و اگر ما به اشکالات جدی برسیم که قابل دفاع نباشد، آن را مطرح می‌کنیم. همان‌طور که نهادهای امنیتی و قضایی به موضوع عملکرد یکی از معاونان شهردار ورود کرده و بر روی آن حساس شدند و امیدواریم هر وقت به نتیجه رسیدند نتایج آن را اعلام کنند.

شهردار تهران تأکید کرد: هر جا حقوق مردم پایمال شود نتایج آن را عمومی اعلام خواهم کرد.

وی با بیان اینکه دیروز نیز جلسه‌ای محرمانه با مقامات قضایی و امنیتی داشتیم که چون محرمانه است نمی‌توانم آن را بیان کنم، گفت: در این موضوع برخی از موارد مطرح‌شده و اعلام‌شده منابع و منافع شهروندان که ناحق به دیگران منتقل شده باید بازگردد.

بسیاری از افشاگری‌های انجام شده اخلاقی نیست

نجفی اعلام کرد: بسیاری از افشاگری‌های انجام شده اخلاقی نیست و تنها چهره افراد را مخدوش می‌کند.

وی با بیان اینکه شایعاتی که در مورد من است همه آن‌ها که مثبت است درست است، اما آن‌ها که منفی است شاید ۱۰ درصدش درست باشد، گفت: نباید بر اساس شایعات در خصوص افراد قضاوت کنیم.

توضیح شهردار درباره املاک نجومی/نقشی در افشاگری نداشتم

نجفی در پاسخ به سؤالی درباره املاک نجومی، نتایج آن و اینکه او نقشی در افشای این پرونده داشته، گفت: آقای قالیباف در مناظرات اسمی از من برد که نجفی در افشای املاک نجومی نقش داشته است، من بعدها توضیحاتی به ایشان دادم که قالیباف قانع شد.

وی توضیح داد: در تابستان سال ۹۵ با جمعی از دوستان اصلاح‌طلب که برخی از آن‌ها عضو شورای شهر بودند درباره انتخابات ریاست جمهوری و شورای شهر برای سال ۹۶ جلسه‌ای داشتیم در آن جلسه یکی از اعضای شورای شهر گزارشی درباره املاک نجومی داد و نامه‌ای به من ارائه شد.

نجفی افزود: من دیدم مخاطب نامه مدیرکل حوزه ریاست شهردار تهران است و از او توضیح خواسته شده بود. من در همان جلسه اعلام کردم به نظرم چون نامه گزارش نهایی نیست و تنها طرح سؤال است نباید آن را افشا کنیم. من آن نامه را به احدالناسی ندادم جز دبیرخانه ستاد مبارزه با مفاسد ریاست جمهوری اما آن روز برادرمان در شورای شهر نامه را به یاشار سلطانی ارائه داد.

وی افزود: در مورد املاک نجومی ظاهرا قالیباف مشاور خاصی را برای پیگیری و ارتباط با دستگاه قضایی معرفی کرد اما این شخص با ما همکاری نکرده است.

وی گفت: چند روز پیش عنوان شد نماینده شهردار با دستگاه قضا ارتباط داشته لذا ما نامه‌ای نوشتیم و اعلام کردیم ایشان نماینده ما نیست.

نجفی با بیان اینکه هنوز بحث املاک نجومی مبهم است، گفت: دلایل ابهام به دلیل همکاری نکردن نماینده آقای قالیباف است به همین دلیل نتوانستیم اطلاعات دقیق دربیاوریم. در حال حاضر کمیته سه‌نفره‌ای تشکیل دادیم تا به‌طورکلی و شفاف به موضوع واگذاری‌ها بپردازد به‌ویژه املاک نجومی.

نجفی تأکید کرد: این واگذاری‌ها تنها از طریق سازمان املاک شهرداری نبوده و بخش‌های دیگری هم دخیل بوده‌اند که به‌زودی درباره آن‌ها توضیح خواهیم داد.

مورد هجمه قرار نگرفتم

شهردار تهران در خصوص اینکه این روزها به دلیل انتصاباتی که دارد موردانتقاد و هجمه اعضای شورا قرار گرفته است، گفت: مورد هجمه قرار نگرفته‌ام و برخی اعضای شورا در این خصوص طرح سؤال کرده‌اند و در رسانه‌ها به‌گونه‌ای منعکس شد که منطبق با واقعیت نبود.

وی ادامه داد: در خصوص دفتر امور شوراها که زیرمجموعه معاونت برنامه‌ریزی شهرداری است درخواست کردم اعضای شورا که مستقیما با این فرد کار می‌کنند، فردی را معرفی کنند. سه هفته زمان‌ برد که این فرد انتخاب شود و این موضوع طبیعی است زیرا ۲۱ نفر با نگاه‌های متفاوت وجود دارند بنابراین من هجمه‌ای نمی‌بینیم و تاکنون انتقادهایی را که می‌توانستم جواب دادم.

نجفی با بیان اینکه نیروهای انسانی شهرداری از اصلی‌ترین سرمایه‌های شهرداری هستند، گفت: بارها موردانتقاد کارکنان شهرداری بوده‌ایم که چرا ارتقای شغلی ندارند و نباید چنین احساسی وجود داشته باشد بنابراین طرحی را تدوین کرده‌ایم که مدیران شهری به سه قسمت تقسیم می‌شوند. مدیران عالی، مدیران راهبردی و مدیران حرفه‌ای که در حوزه مدیران حرفه‌ای فراخوان خواهیم داد و هر کس احساس می‌کند شایستگی این پست را دارد می‌تواند آن را اعلام کند که از ۸۰۰ مدیر شهری تنها صد نفر جزو مدیران راهبردی و اصلی هستند و بقیه را مدیران تخصصی تشکیل می‌دهند.

شهر تهران بی‌قواره است

شهردار تهران در پاسخ به سؤالی مبنی بر مناسب‌سازی محیط شهری برای ناتوانان به‌ویژه نابینایان گفت: بارها از بی‌قوارگی شهر تهران به‌ویژه برای اکثر شهروندان سخن گفتم؛ یعنی تأکید کردم عموم شهروندان از زندگی در تهران لذت نمی‌برند.

وی در ادامه در خصوص این‌که چقدر تهران شهر دسترس‌پذیری است گفت: شهر تهران برای عموم شهروندان تهرانی طراحی نشده است و عموم شهروندان از زندگی در شهر لذت نمی‌برند و آرامش و آسایش کافی در شهر ندارند. یکی از موارد بی‌توجهی در طراحی شهر تهران و تصمیم‌گیری‌های شهری مسئله افرادی است که ناتوانایی‌های جسمی و ما معلولیت رنج می‌برند. شهر تهران به‌هیچ‌عنوان مناسب این افراد نیست و ما از این بابت شرمنده هستیم. یکی از کارهایی که زمان‌بر است این است که شهر تهران را به شهر دوستدار اقشار مختلف تبدیل کنیم.

نجفی با بیان اینکه تغییر طراحی شهری زمان‌بر است، گفت: سه نفر که هر سه آن‌ها در گروه معلولان جای می‌گیرند برای مشاوره در امور مناسب‌سازی تهران به من معرفی شدند که انشا الله به‌زودی یکی از آن‌ها به این مسئولیت منصوب می‌شود و وظیفه اصلی او این خواهد بود که نگاه به مسائل و مشکلات و اصلاح محدودیت‌ها را گزارش دهد.

برخی از احکام گذشته قابل بازپس‌گیری نیست

نجفی در پاسخ به سؤال دیگری درباره برخی واگذاری‌های غیرقانونی گفت: اگر بخواهم مثالی بزنم یکی از واگذاری‌ها در خیابان پاسداران را مطرح می‌کنم که عنوان شد در یکی از بوستان‌ها برج ساخته می‌شود.

شهردار تهران ادامه داد: البته پس از بررسی‌ها مشخص شد آنجا بوستان نبوده بلکه زمین خالی بوده که شهرداری در قبال بدهی به پیمانکار و دریافت پول آن زمین را فروخته، ضمن آنکه روی آن تراکم هم داده است.

وی اظهار کرد: در مقابل کار انجام شده ما چه می‌توانیم بکنیم؟ مواردی ازاین‌دست زیاد است و امیدواریم دیگر چنین مسائلی تکرار نشود.

شهرداری تهران ۴ برابر ظرفیت نیرو دارد/ قصد تعدیل و اخراج نداریم

شهردار تهران در پاسخ به سؤال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه شهرداری بیش از ۶۸ هزار نیرو دارد که به گفته یکی از اعضای شورای شهر تعداد تقریبی نیروها ۱۲۵ هزار نفر است، این در حالی است که ۱۶ هزار پست سازمانی در شهرداری داریم و شما نیز قصد تعدیل ندارید، با این نیروهای مازاد چه باید کرد؟ گفت: بر اساس آخرین گزارش معاونت توسعه منابع انسانی که به‌زودی در اختیار نشریات قرار می‌گیرد، تعداد نیروهای ما ۶۸ هزار و ۱۳۶ نفر است.

وی با بیان اینکه ریشه اختلافات کجاست، گفت: برخی سازمان‌ها را در محاسبات و آمار نمی‌آورند، مثلاً بهشت‌زهرا حدود ۳۰۰ پرسنل دارد که در آمارها نیامده یا سازمان ورزش بیش از ۳۰۰ نفر را از طریق شرکت هادیان شهر استخدام کرده که در آمارهای قبلی نیامده است.

نجفی افزود: اما عدد ۱۲۵ هزارنفری که یکی از اعضای شورای شهر گفته مربوط به کسانی است که با پیمانکاران شهرداری قرارداد دارند و درواقع شهرداری حقوق آن‌ها را می‌پردازد. افرادی مانند کارگران شهرداری و مسئولان نظافت شهری، اگر آن‌ها را نیز به‌حساب بیاوریم، عدد ما به همان ۱۲۵ هزار نفر می‌رسد، اما واقعیت این است که این‌ها پرسنل نیستند.

وی با اشاره به نیروهای شهرداری تهران گفت: شهرداری‌های مشابه حدود ۱۵ هزار نفر نیرو دارند و هیچ شهرداری در دنیا به‌اندازه تهران نیرو ندارد.

نجفی با بیان اینکه ما به نیروهای انسانی‌مان به‌عنوان سرمایه نگاه می‌کنیم و قصد تعدیل و اخراج نداریم، گفت: البته نیروهایی که سلیقه‌ای، فرمایشی یا بی‌منطق جذب‌شده باشند کنار گذاشته می‌شوند.

وی تأکید کرد: بخشی از نیروها هم در واگذاری‌های پروژه‌ها به بخش خصوصی ممکن است همراه با پروژه به دستگاه‌های خصوصی منتقل شوند.

بدهی‌های جدید به‌صورت معجزه‌آسا کشف می‌شود/ آخرین وضعیت واگذاری شهروند و شهر آفتاب

شهردار تهران در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار مهر در مورد مبلغ دقیق بدهی‌ها و آخرین روند واگذاری مجموعه شهر آفتاب و شهروند گفت: ۳۰ هزار میلیارد عددی است که اگر تا یک ماه آینده بیشتر نشود، رقم بدهی شهرداری معلوم می‌شود، اما متأسفانه بدهی‌های جدید به‌صورت معجزه‌آسا کشف می‌شود.

وی درباره ریز این بدهی‌ها ادامه داد: ۱۸ هزار میلیارد مربوط به بانک‌هاست، 8 تا ۹ هزار میلیارد بدهی مربوط به پیمانکارانی است که طلبکارند و ۳ هزار میلیارد بدهی متفرقه داریم.

وی درباره واگذاری شهر آفتاب و شهروند به یک بانک خصوصی گفت: این پروژه از دوره قبلی مدیریت شهری مطرح‌شده، اما بر روی قیمت به توافق نرسیدند، شورای شهر پیشین هم ورود کرده، اما درنهایت واگذاری انجام نشده است.

عبارت راستی آزمایی را قبول ندارم

شهردار تهران در پاسخ به پرسش خبرنگاری در خصوص اینکه آیا قصد ندارد کمیته راستی آزمایی تشکیل داده تا آمارهای گذشته را مورد بازبینی قرار دهند، گفت: این عبارت را به این صورت قبول ندارم، ما تنها در خصوص هولوگرام‌ها کمیته‌ای برای بررسی صحت آن‌ها تشکیل داده‌ایم که حدود ۴۲۷ موردبررسی شد و ۲۰۰ مورد دیگر نیز در حال راستی آزمایی است. از این تعداد برخی تائید و برخی رد شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه بر اساس فرصت صدروزه وضعیت آماری شهر را ارائه خواهم داد، گفت: چارچوب‌های کلی که وضع شهر را تحویل گرفته‌ایم را به شورا ارائه می‌کنیم و شهروندان خود می‌توانند این موضوع را مقایسه کنند و واقعیت‌های موجود را متوجه شوند.

نجفی با بیان اینکه در خصوص بدهی‌هایی که اعلام‌شده ۳۰ هزار میلیارد بدهی شهرداری است که به‌تازگی بنیاد تعاون ناجا نیز اعلام کرده ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان بدهی از شهرداری دارد، گفت: این بدهی‌ها ناگهانی به بدهی‌های شهرداری اضافه شده، همچنین ۲۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان نیز بدهی‌های پروژه‌های فنی باقیمانده است که در کل ۵۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بدهی‌های شهر و پروژه‌های نیمه‌تمام عمرانی است.

شهردار تهران در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص حضور سرمایه‌گذاران خارجی در پروژه‌های شهری گفت: یکی از ضعف‌های عمده سال‌های گذشته عدم حضور مستقیم سرمایه‌گذاران خارجی در پروژه‌های شهری بوده و تنها از فاینانس استفاده‌شده و یکی از انگیزه‌های من برای سفر به کره نیز تشویق سرمایه‌گذاران خارجی به حضور در پروژه‌های شهری است.

وی بررسی خودروهای برقی و موتورسیکلت‌های برقی را از دیگر مواردی دانست که در سفر به کره به آن خواهد پرداخت. همچنین تولید برق از زباله از دیگر موضوعاتی است که می‌توانند سرمایه‌گذارهای خارجی به آن ورود پیدا کنند که امیدواریم یک تیم قوی زمینه‌های سرمایه‌گذاری‌های مناسب را احصاء کنند.

نجفی در خصوص وضعیت جمع‌آوری معتادان متجاهر از سطح شهر گفت: یکی از مواردی که شهرداران کل کشور در آن موفق نبوده‌اند، اجرای برخورد با معتادان متجاهر است، در کل شهرهای کشور این پروژه با موفقیت انجام نشده که باید راهکارهایی برای ساماندهی این موضوع در دستور کار قرار گیرد که در اولین دیدارهای خود با مسئولین وزارت رفاه و بهزیستی جلساتی در این رابطه داشته‌ایم.

با تخلفات برخورد می‌کنیم/ هدفم نجات تهران است

شهردار تهران در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چرا برندهای تخلف هنوز عهده‌دار مسئولیت در شهرداری هستند و شما هنوز هیچ مورد شکایتی را مطرح نکردید، گفت: از ابتدا هم عنوان کردم هیچ معامله‌ای با کسی نمی‌کنم. برای پذیرفتن مسئولیت نه شرطی پذیرفتم، نه شرطی را می‌پذیرم. در شهرداری تهران هم جز نجات تهران و خدمت به مردم هیچ هدفی ندارم.

وی افزود: بارها به ما توصیه‌شده که از ۸۰۰ پست مدیریتی یکی را به فلان فرد بدهید، اما تاکنون نپذیرفتم و این توصیه‌ها را نخواهم پذیرفت.

نجفی تأکید کرد: اگر تخلفی باشد که ازنظر مدیریتی قابل توجیه نباشد حتما با آن برخورد می‌کنیم و اگر تاکنون با کسی برخورد نشده یعنی به جمع‌بندی نرسیده‌ایم.

وی تصریح کرد: ما موارد متعدد شکایت در حوزه‌های چهارگانه را داشتیم که از طریق هیات رسیدگی به تخلفات و دستگاه قضایی طرح شکایت شده است.

شهردار تهران ادامه داد: یکی از این موارد استخدام شش هزار نفر در شهرداری در روزهای پایانی است که به هیات تخلفات شکایت کردیم، اما چون مدیر پیشین بازنشسته بوده این موضوع باید در هیات تخلفات ریاست جمهوری پیگیری شود.

شهردار تهران درباره جمع‌آوری معتادان متجاهر و انتقال آنان به مراکز بهاران شهرداری و نیز بازگشت معتادان به اعتیاد بعد از ترک گفت: می‌گویند تنها ۷ درصد از معتادان متجاهری که جمع‌آوری می‌کنیم بعد از معالجات و آموزش‌ها از اعتیاد دست می‌کشند و ۹۳ درصد برمی‌گردند. این معلوم است یک جای کار اشکال دارد. در روزهای اول مسئولیت در شهرداری تهران جلسه‌ای با وزیر کار و مسئولان بهزیستی داشتیم. کمیته مشترکی برای کنترل ناهنجاری‌های مختلف تشکیل دادیم یکی از بخش‌های آن کمیته پرداختن به معتادان متجاهر و کنترل اعتیاد است. به نظرم می‌آید باید تجدیدنظر اساسی کنیم اما اینکه چه‌کاری باید بکنیم الان برنامه روشنی برای این موضوع ندارم.

وی ادامه داد: شهرداری درگذشته بخشی از این مراکز را به بخش خصوصی واگذار کرده است که برخی موفق و برخی ناموفق بودند و نیاز به ارزش‌گذاری دارند. تعدادی سازمان مردم‌نهاد وارد کار با شهرداری شده‌اند اما در مواردی بیشتر جنبه مالی داشته است تا حل مشکل. باید ارزیابی مجدد وسیع انجام دهیم و سیستم را برای مبارزه با ناهنجاری‌های اجتماعی دوباره بازیابی کنیم.

واکنش نجفی به شائبه ممنوع‌التصویر شدنش

نجفی در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به سؤالات خبرنگاران در خصوص شائبه ممنوع‌التصویر شدنش تصریح کرد: در روز پنجشنبه نشستی با فرماندهان نیروهای انتظامی داشته و حتی مصاحبه‌ای با شبکه‌های تلویزیونی انجام دادم اما این مصاحبه پخش نشد و باوجوداین مسئله شایعه ممنوع‌التصویری‌ام را شنیدم.

شهردار تهران با بیان اینکه روز گذشته می‌خواستم از آقای علی عسگری بپرسم که اگر ممنوع‌التصویر هستم فکری کنم، گفت: من هم در خصوص ممنوع‌التصویری‌ام شنیده‌ام اما دقیقا نمی‌دانم این اتفاق افتاده است یا خیر؟

نجفی در پاسخ به این سؤال مبنی بر انتصاب افراد دارای شائبات در بدنه شهرداری گفت: بعضا در فضای مجازی اخباری منتشر می‌شود که فلان آدم به‌عنوان مدیر از سوی من انتخاب شده و بعد همان رسانه‌ها انتقاداتی را به این انتصابی که اصلا صورت نگرفته، منتشر می‌کنند. درحالی‌که فردی که اسمش مطرح‌شده اصلا قصد نداشتیم انتخاب کنیم.

وی افزود: در برخی خبرها آمده که یکی از مدیرانی که در زمان قالیباف، سازمانش را تعطیل کرده تا کارمندان به استقبال قالیباف در ستاد انتخابات کشور بروند، قرار است شهردار شود اما اعلام می‌کنم به‌هیچ‌عنوان این فرد گزینه ما نبوده است.

نجفی درباره پروژه‌های عمرانی و قرارداد با سپاه گفت: شهری مثل تهران را نمی‌توان بدون پروژه عمرانی پیش برد. ما باید نگاه آینده‌نگر داشته باشیم و برای نیازهای آینده شهر ساختارهای فیزیکی را فراهم کنیم. نگاه به پروژه‌های عمرانی تنها به میزان زیادی نگاه فیزیکی و سیویل بوده است و بخش اجتماعی و نگاه انسانی کمتر در پروژه‌های تهران بوده است. نمونه بارز پل دوطبقه صدر است که هزینه زیادی درباره آن شده است. وقتی به آن نگاه می‌کنید احساس مثبت روانی و انسانی به شما دست نمی‌دهد. اینکه هزینه این پروژه چقدر دقیق بوده است و چقدر پروژه موثر بوده است، بحث دیگری است. از این به بعد می‌خواهیم نگاه را تغییر دهیم.

شهردار تهران ادامه داد: قطعا حجم منابعی که شهر تهران در پروژه‌های عمرانی هزینه کرده است به میزان قبلی نخواهد بود و پروژه‌های اساسی‌تر و موردنیازتر موردتوجه قرار می‌گیرد. بر این اساس معاون فنی عمرانی که طی یکی، دو روز آینده اعلام می‌شود یک نگاه فرهنگی متناسب با ساختن شهر دارد و رشته خودش شهرسازی است که می‌تواند با این نگاه به شهر بنگرد.

وی افزود: پروژه‌های کوچک را به بخش خصوصی اگر داوطلب اجرا و تکمیل داشته باشند، واگذار کنیم. دیروز هم در شورای معاونان بحث اصلی مسئله واگذاری پروژه‌های کوچک به بخش خصوصی بود. پروژه‌های اصلی نیز باید تکمیل شود اما یکی از مهم‌ترین مشکلات ما منابع مالی است. از بهمن‌ماه سال گذشته تاکنون هیچ منبع مالی جدیدی به آن‌ها تزریق نشده بود. بعضی از آن‌ها متوقف‌شده بود و به سمت تعطیلی حرکت می‌کرد. جلسات متعددی داشتیم که بتوانم این پروژه‌ها را نهایی کنیم. برخی از پروژه‌ها مثل زیرگذر آرش اسفندیار از پروژه‌های خوب و تأثیرگذاری است که باید تکمیل شود.

وی گفت: همکاری ما با سپاه با قرارگاه ثارالله بوده و ما با همکاری با شرکت‌های این قرارگاه راضی هستیم و همین‌الان نیز این قرارگاه طلب‌های زیادی از ما دارد و پروژه‌ها را به‌خوبی پیش می‌برد. پس همکاری با این قرارگاه ادامه خواهد داشت اما در قالب رقابت سالم و شفاف.

نجفی افزود: به‌جای اینکه پروژه‌ها به‌طور انحصاری واگذار شوند، مایل هستیم پروژه‌ها در مناقصه‌ها و مزایده‌ها، عمومی و شفاف واگذار شود.

وی در بخش دیگری از نشست خبری خود، با اشاره به نقشش در انتشار اسناد واگذاری املاک که به پرونده املاک نجومی شهرت یافته است، گفت: قالیباف در مناظره‌های معروف انتخاباتی، اسم من را به‌عنوان یکی از فاش کنندگان پرونده آورده اما در جلساتی که با وی داشتم توضیح دادم که نقشی ندارم و ایشان هم قانع شد.

در ادامه این نشست خبرنگاری در خصوص درآمدهای ناپایدار و بودجه‌های کلان فرهنگی شهر تهران از نجفی سؤال پرسید که وی پاسخ داد: درآمدهای ناپایدار شهرداری تهران بیش از ۷۰ درصد درآمدها را تشکیل می‌دهد باید فکر جدیدی داشته باشیم و منابع پایدار تامین کنیم این کاری نیست که در کوتاه‌مدت جواب دهد. مناطقی در شمال تهران قرار دارند و قیمت‌های بالایی دارند اما در سال ۱۵۰ هزار تومان به شهرداری بابت عوارض پرداخت می‌کنند که غیرعادلانه است.

شهردار تهران ادامه داد: بالای محور خیابان انقلاب به ازای هر چند ماشین یک ماشین بالای ۱۵۰ میلیونی می‌بینید این درست است که کسی چنین ماشینی سوار می‌شود در سال یک ریال عوارض به شهرداری ندهد؟ اگر از باب عدالت محوری به شهر تهران نگاه کنیم باید درآمدهای پایدار را از این طرق تامین کنیم. باید به سمت درآمدهای پایدار برویم البته این قطعا عده‌ای را ناراحت و ناراضی می‌کند اما هیچ شکی نیست باید به این سمت حرکت کنیم.

نجفی افزود: درباره تراکم فروشی اگر کسی مدعی است در این ۵۰ روز مدیریت جدید شهری تراکمی خلاف طرح تفصیلی فروخته شده است و شهرداری پولی گرفته است یک مورد را اعلام کند ما قول می‌دهیم مقصر را اعلام عمومی و عزل کنیم. من مطمئن هستم هیچ موردی نیست.

وی اظهار کرد: جایی در سال قبل تراکم فروختند الان هم طرف بر اساس جواز خود شروع به ساخت‌وساز می‌کند اگر جلویش را بگیریم شکایت می‌کند و قطعا به ضرر ما رای می‌گیرد. اگر جلویش را نگیریم شاهد از دست رفتن منابع و بی‌قواره‌تر شدن شهر هستیم، باید به آینده نگاه کنیم و اشکالات را برطرف کنیم.

شهردار تهران بیان کرد: امسال سال آخر عمر طرح تفصیلی است کمیته‌ای زیر نظر معاونت شهرسازی و معماری با هماهنگی وزارت راه و شهرسازی تشکیل داده‌ایم تا طرح تفصیلی مورد تجدیدنظر قرار گیرد از اول سال بر اساس طرح تفصیلی جدید عمل می‌کنیم.

نجفی خاطرنشان کرد: درباره بلندمرتبه‌سازی درخواست کردیم کمیسیون ماده ۵ و شورای عالی شهرداری وارد عمل شوند و ضوابط بلندمرتبه‌سازی را یک‌بار برای همیشه تصویب کنند. امیدواریم تا پایان سال این ضوابط و مناطقی که در آن بلندمرتبه‌سازی به معنی ساخت‌وساز بالای ۱۲ طبقه تعیین خواهد شد مشخص شود.

وی گفت: در بخش فرهنگی معتقدم سه سیستم مدیریت باید اعمال کنیم. یکی مدیریت منابع و استفاده از منابع پایدار است، در کنار آن مدیریت هزینه است که به نظرم وجود نداشته است و هزینه‌های زیاد غیرقابل‌دفاع در فعالیت شهرداری به چشم می‌خورد. مدیریت کنترل نیز در بخش هزینه و منابع باید وجود داشته باشد. کنترل به این معنی است که اگر سیستم نظارتی با خطا مواجه شد، آن را قطع کند و جلویش را بگیرد.

شهردار پایتخت گفت: ما هر سه را طراحی خواهیم کرد. قبول دارم در بخش فرهنگی هزینه‌هایی انجام می‌شود که هیچ فایده‌ای ندارد و راندمانی برای شهر و شهرداری نداشته است. معتقدم علی‌رغم اینکه کارهای خوب فرهنگی انجام شده است اما بخش عمده‌ای از کارها غیرضروری و با بهره بروی پائین بوده است امیدواریم بخشی از این را در بودجه ۹۷ سامان دهیم.

درباره سازمان فرهنگی و هنری شهرداری و معاونت امور اجتماعی و فرهنگی باید تغییراتی ازنظر سیاست‌ها و مدیریت‌ها انجام شود تا به سمت بهینه‌تری در استفاده از منابع فرهنگی شهرداری حرکت کنیم.


ثبت نظر

ارسال