تامین برق 217 روستا از انرژی خورشیدی است

پنجره‌ایرانیان؛ وزیر سابق نیرو با اشاره به ظرفیت تولید بومی پنل‌های خورشیدی در کشور گفت: در حال حاضر ظرفیت تولید بومی پنل‌های خورشیدی در کشور به حدود 210 مگاوات رسیده که امیدواریم تا پایان سال جاری به 500 مگاوات برسد.
  • یکشنبه 23 مهر 1396 ساعت 12:48

حمید چیت‌چیان بابیان اینکه وزارت نیرو از موفق‌ترین حوزه‌های کشور در دولت یازدهم بوده است در گفت‌وگو با صما افزود: ماهیت مأموریت‌های وزارت نیرو فارغ از جنجال‌های سیاسی بوده و هدفی جز خدمت‌رسانی به کشور ندارد. آمارها فعالیت‌های وزارت نیرو در طی چهار سال گذشته به‌وضوح این مورد را تأیید می‌کند. وزارت نیرو با عملکرد خود در چهار سال گذشته توانست بخش بزرگی از کاستی‌ها را در حوزه نیرو برطرف کند.

چیت‌چیان تصریح کرد: وزارت نیرو در دولت یازدهم اقدامات متعددی درزمینه آب و برق‌رسانی روستایی، کاهش تلفات، صدور خدمات فنی و مهندسی، افزایش ظرفیت تولید برق در کشور، توسعه انرژی‌های تجدید پذیر و ساماندهی بخش خصوصی انجام داده است. البته باید شکوفایی بیشتری در این حوزه انجام بگیرد.

 تامین برق 217 روستا از انرژی خورشیدی

وزیر سابق نیرو با بیان اینکه در حال حاضر 623 روستا از نعمت روشنایی برخوردار هستند. گفت: هم‌اکنون روستاهای بالای 10 خانوار از نعمت برق برخوردار است.

چیت‌چیان گفت: تاکنون عملیات برق‌رسانی ۲۱۵۴ روستا انجام‌شده است. در برخی نقاط که امکان توسعه شبکه برق وجود نداشت از انرژی خورشیدی استفاده شد، به‌طوری‌که ۱۱۷ روستا توسط انرژی خورشیدی تأمین برق شدند و درمجموع در حال حاضر ۲۱۷ روستا برق خود را از انرژی خورشیدی تأمین می‌کنند.

وی بابیان اینکه در طی دولت یازدهم حدود 8 هزار مگاوات به ظرفیت تولیدی کشور رسید خاطرنشان کرد: در حال حاضر بخش نیرو ما با چالش‌هایی مانند محدودیت در بخش انتقال و فوق توزیع و تلفات روبرو است.

عضو هیئت‌مدیره ساتبا گفت: تلفات شبکه توزیع در ابتدای دولت یازدهم 15 درصد بود که این رقم در حال حاضر 10.7 درصد است تلفات شبکه انتقال نیز حدود 3 درصد و متوسط میزان راندمان نیروگاه‌های کشور 38 درصد است.

وزیر سابق نیرو همچنین با اشاره به سدهای ساخته‌شده در این دولت گفت: در این دولت حدود 34 سد ساخته شد که قابلیت آب استحصالی کشور را به میزان 4 هزار و 450 میلیارد مترمکعب افزایش داد، این در حالی است که از اول انقلاب تاکنون سالانه 774 میلیون مترمکعب به آب استحصالی کشور افزوده شده است. تا قبل از آغاز بکار این دولت 570 شهر کشور در تنش آبی بود اما هم‌اکنون این شهرها به 307 شهر کاهش پیدا کرده است.

وی اضافه کرد: با توجه به هدف‌گذاری انجام‌شده در طول برنامه ششم برای تحقق سالانه رشد 8 درصدی نیازمند فراهم کردن زیرساخت‌های تولید برق هستیم و برنامه این است که با اتخاذ تدابیری سالانه حدود 2 درصد از میزان مصرف غیر مولد کشور کاسته شود.

حضور موثر بخش خصوصی در نیروگاه‌های تجدیدپذیر

عضو هیئت‌مدیره ساتبا بابیان اینکه مقررشده در طی 5 سال برنامه توسعه ششم 5 هزار مگاوات نیروگاه جدید نصب شود تأکید کرد: هم‌اکنون قریب به ۱۱ هزار و ۵۰۰ مگاوات نیروگاه‌های برق‌آبی در حال بهره‌برداری است که از این تعداد هزار و ۷۹۸ مگاوات در دولت یازدهم به بهره‌برداری رسیده است. همچنین در ابتدای دولت یازدهم ۱۲۸ مگاوات ظرفیت تولید برق بادی و خورشیدی در حال بهره‌برداری بود که هم‌اکنون این رقم نیز به ۴۰۰ مگاوات رسیده و از 100 مگاوات ظرفیت نیروگاه بادی در کشور ایجادشده 30 مگاوات آن متعلق به بخش خصوصی است.

در مورد میزان توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در دولت یازدهم گفت: در این دولت توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر 2.25 برابر شده است که 100 درصد توسط بخش خصوصی سرمایه‌گذاری شده است و امیدواریم تا پایان سال جاری حدود 590 مگاوات دیگر به ظرفیت کنونی کشور افزوده شود.

وی همچنین اضافه کرد: ظرفیت تولید بومی پنل‌های خورشیدی نیز در حال حاضر به حدود 210 مگاوات رسیده که امیدواریم تا پایان سال جاری به 500 مگاوات برسد.

وی گفت: تا پایان امسال سال 50 درصد ظرفیت ساخت این نیروگاه‌ها داخلی خواهد بود.

این عضو هیئت‌مدیره ساتبا بابیان اینکه اهداف مهمی در بخش نیرو تبیین شده گفت: ارتقای سطح انرژی‌های تجدید صدور محصولات غیرنفتی از اهداف مهم حوزه نیرو است.

وی بابیان اینکه وزارت نیرو در سال 95 پیشتاز افزایش میزان صادرات غیرنفتی ایران از میزان واردات بود است تأکید کرد: در سال ۱۳۹۳ و ۱۳۹۴ نیز بیش از ۹۰ درصد صادرات خدمات فنی و مهندسی توسط بخش خصوصی اجرایی شد.

عضو هیئت‌مدیره ساتبا بابیان اینکه بزرگ‌ترین دغدغه مورد خصوص گسترش و بست انرژی‌های تجدید پذیر عدم توجه به تبصره قانونی است گفت: طبق تبصره قانون بودجه حدود 5 تومان به ازای هر کیلووات ساعت مصرف برق به بخش توسعه برق روستایی و توسعه انرژی‌های نو در کشور اختصاص می‌یابد که به نظر می‌رسد اختصاص این هزینه‌ها به بخش ساتبا با چالش‌هایی روبرو شده است. باید هزینه‌های جمع‌آوری‌شده از مردم (هزینه حاصل از آبونمان) به ساتبا تعلق بگیرد.

چیت‌چیان در پیان با تاکید بر اینکه; باید هزینه‌های جمع‌آوری‌شده از مردم (هزینه حاصل از آبونمان) به ساتبا تعلق بگیرد، گفت: بدون تردید ساتبا به پشتوانه این تبصره قانونی شاهد شکوفایی بیشتر خواهد بود.


ثبت نظر

ارسال