تولید برق به ‏وسیله یک عینک آفتابی

پنجره ایرانیان؛ محققان آلمانی عینک آفتابی مجهز به سلول‏ های خورشیدی ارگانیک ساخته ‏اند. این عینک قابلیت تولید ۲۰۰ میلی وات برق دارد.
  • سه شنبه 18 مهر 1396 ساعت 22:25

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نیواطلس، برای آنکه بتوان موبایل را هنگام حرکت با انرژی خورشیدی شارژ کرد، تنها راه ممکن آن است که کاربر سلول‏ های خورشیدی را مانند لباس به تن کند.

درهمین راستا محققان موسسه کارلزرو در آلمان عینک آفتابی ساخته ‏اند که با استفاده از انرژی خوشیدی برق تولید می‏ کند. در حقیقت شیشه‏ های این عینک علاوه بر محافظت از چشم به عنوان سلول خورشیدی عمل می‏ کنند.

در این محصول به جای سلول‏ های خورشیدی سیلیکونی، سلول‏ ها از نوع ارگانیک آن ساخته شده است. این نوع سلول‏ ها شفاف، انعطاف‏ پذیر و سبک هستند. می ‏توان آن ها را در اشکال و رنگ ‏های مختلف نیز ساخت. هریک از سلول‏ های خورشیدی حدود ۶ گرم وزن و ۱.۶ ضخامت دارند. این سلول‏ ها به طور تجاری برای آن ساخته شده ‏اند که در قاب عینک جا بگیرند.

قاب این عینک نیز دارای بخش ‏های الکترونیکی مانند میکروپردازشگر، دو حسگر و دو صفحه نمایش است. شیشه‏ های عینک نیروی مورد نیاز برای فعال کردن این بخش ‏های الکترونیکی را تامین می ‏کنند.

هر یک از شیشه‏ های عینک می ‏توانند حدود ۲۰۰ میلی ‏وات برق در فضای بسته تولید کنند. هر چند این میزان الکتریسیته چندان زیاد به نظر نمی ‏رسد، اما برای روشن کردن دستگاهی مانند سمعک یا گام شمار کافی است. می‏ توان از این فناوری در پنجره ساختمان ‏ها نیز استفاده کرد.


ثبت نظر

ارسال