تشریح ۶ محور هفدهمین همایش سیاست‌های توسعه مسکن

پنجره‌ایرانیان؛ اولین جلسه کمیته اجرایی هفدهمین همایش سیاست‌های توسعه مسکن با حضور علی چگنی مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و توسعه اقتصاد مسکن و با حضور اعضای کمیته راهبردی در ساختمان دادمان وزارت خانه با تشریح محورهای این همایش و بحث و بررسی پیرامون آن و همچنین زمان و مکان برگزار همایش، برگزار شد.
  • سه شنبه 21 شهریور 1396 ساعت 10:36

اولین جلسه کمیته اجرایی هفدهمین همایش سیاست‌های توسعه مسکن در ایران که قرار است در ۶ محورِ مسائل تامین مالی مسکن، مسکن اقشار کم‌درآمد و مسکن روستایی، سیاست‌های زمین، شهرسازی و اقتصاد شهر، بافت‌های فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی، بازار مسکن و اسکان بشر در مهرماه به روال سال‌های پیش برگزار شود، عصر روز ۱۳ شهریورماه در معاونت مسکن و ساختمان با حضور علی چگنی مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن و نمایندگانی از شرکت‌ها و سازمان‌های مسکنی زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.

علی چگنی مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن در نشست فوق با اعلام این مطلب که هفدهمین همایش سیاست‌های توسعه مسکن ۱۷ و ۱۸ مهرماه سال جاری در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی برگزار خواهد شد به معرفی اعضای شورای سیاست‌گذاری و همچنین اعضای کمیته اجرایی پرداخت.

چگنی گفت: در هفدهمین همایش سیاست‌های توسعه مسکن، ریاست همایش دکتر عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی و دبیر علمی همایش دکتر حامد مظاهریان معاون مسکن و ساختمان هستند.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن ادامه داد: اعضای شورای سیاست‌گذاری نیز شامل مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران، مدیرعامل بانک مسکن، معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی، مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن، رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید هستند.

به گفته وی، هفدهمین همایش در ۶ محور پیش‌بینی‌ شده است که محور اول شاملِ مسائل تامین مالی مسکن است و شامل بخش‌های طراحی و اجرایی نمودن ابزارهای نوین تامین مالی مسکن، بازنگری نظام مالیاتی و اشکالات مرتب بر قانون فعلی و نیازهای آتی و یارانه‌های بخش مسکن است.

محور دوم شامل مسکن اقشار کم‌درآمد است که به بخش‌های مسکن اجتماعی، مسکن حمایتی و مسکن روستایی تقسیم می‌شود.

محور سوم نیز شامل سیاست زمین، شهرسازی و اقتصاد شهر است که خود به بخش‌های سیاست‌گذاری تخصیص و بهره‌برداری از منابع زمین، اقتصاد شهر و سیاست‌های شهری تقسیم می‌شود.

محور چهارم شامل بافت‌های فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی است و بخش‌های توسعه‌گرا و ظرفیت بخش خصوصی در بافت‌های نابسامان شهری، بازآفرینی شهری و محله محوری و مسائل اقتصادی و اجتماعی در بافت‌های نابسامان شهری از زیرمجموعه‌های آن است.

محور پنجم به بازار مسکن اختصاص دارد و بخش‌های تحلیل و پیش‌بینی بازار مسکن (خانه‌های خالی، عرضه، تقاضا و نیاز)، شفافیت بازار مسکن (سامانه‌های اطلاعاتی)، مسائل اقتصادی (خرد و کلان) در بازار مسکن و نقش بنگاه‌‌های معاملات املاک را در برمی‌گیرد.

محور ششم نیز به موضوع اسکان بشر اختصاص دارد و شامل بخش‌های استراتژی‌های توسعه اسکان بشر در ایران، راه‌کارهای اجرای کارآمد سند «دستور کار شهری جدید» و انطباق آن با شرایط ایران، سیاست ملی شهری و درنهایت سیاست‌های اسکان و سکونتگاه‌های غیررسمی و نقش هبیتات در آن برای محور ششم پیش‌بینی شده است.

گفتنی است، اعضای کمیته اجرایی نیز متشکل از علی چگنی دبیر کمیته اجرایی، راهب سرپرست پژوهشکده معماری و شهرسازی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، عربی مدیرکل دفتر توسعه مسکن شرکت عمران شهرهای جدید، عرفانیان سلیم مدیرکل دفتر مطالعات کاربردی و امور ترویجی شرکت عمران و بهسازی شهری ایران، مرادی مدیر امور طرح و برنامه بانک مسکن، نیک‌خواه معاون دبیرخانه شهرسازی و معماری معاونت معماری و شهرسازی و نماینده بنیاد مسکن انقلاب اسلامی هستند.


ثبت نظر

ارسال