کتاب اخلاق مهندسی‌ منتشر شد

پنجره‌ایرانیان؛ «کتاب مروری بر مفاهیم، مصادیق و منشورهای اخلاق مهندسی» در راستای اجرای اهداف کمپین اخلاق مهندسی‌ به همت مجتمع رسانه‌ای ساختمان منتشر شد.
  • شنبه 11 شهریور 1396 ساعت 13:35

مجتمع رسانه‌ای ساختمان در راستای برنامه‌های کمپین اخلاق مهندسی «کتاب مروری بر مفاهیم، مصادیق و منشورهای اخلاق مهندسی» را که در مراسم جشن روز مهندس در اسفندماه 1395 توسط مسئولان وزارت راه و شهرسازی و سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان تهران رونمایی کرده بود، منتشر و به جامعه مهندسی‌ کشور عرضه کرد.

به گزارش صما، این کتاب که در چهارفصل و 130 صفحه توسط مهندس حامد خانجانی گردآوری و تألیف شده است، مقدمه مبسوط و ارزشمند آقایان دکتر عباس آخوندی و دکتر علی‌ خاکی‌ صدیق را در سرآغاز خود دارد.

فصل اول این کتاب به مفاهیم اخلاق نظری پرداخته و تعاریفی چون علم اخلاق و مسئولیت‌های اخلاقی را ارائه می‌دهد. نسبت اخلاق و قانون و نسبت اخلاق و اقتصاد مباحث بعدی این فصل را تشکیل می‌دهند. گزیده‌ای از آیات قرآن کریم درزمینهٔ اخلاق کاربردی نیز در انتهای این فصل ارائه‌شده است.

در فصل دوم مباحث اخلاق حرفه‌ای مهندسی ارائه می‌شود. تعریف و محدوده اخلاق مهندسی، پذیرش و اشتراک در مسئولیت، حل دوراهی‌های اخلاقی، اصول و موازین اخلاقی، اخلاق مهندسی و توسعه پایدار از بخش‌های اصلی این فصل محسوب می‌شوند.

در فصل سوم به معرفی و ارائه مفاد آیین‌های مهم و معتبر اخلاق مهندسی پرداخته می‌شود. منشورهای اخلاقی انجمن ملی مهندسان حرفه‌ای آمریکا و نظام‌نامه رفتار حرفه‌ای اخلاقی در مهندسی ساختمان کشور ازجمله این آیین‌نامه‌ها است.

در کشور ما مستندات و گزارش‌های اندکی درزمینه مصادیق و مثال‌های اخلاق کاربردی و به‌خصوص اخلاق مهندسی وجود دارد. در تهیه این کتاب سعی بر این بوده است تا تجربیات مدیران وطنی به‌عنوان الگویی برای جوانان متخصص در نحوه ارائه خدمات مهندسی مطرح شود.

ازاین‌رو فصل چهار به‌عنوان نخستین اقدام در راستای مستند‌سازی‌ گزارش‌ها و تجربیات اخلاقی‌ در صنعت ساختمان کشور به گفتارهایی از پیشکسوتان و مدیران ارشد صنعت ساختمان خانم دکتر گیتی اعتماد، آقایان مهندس محمدرضا انصاری، مهندس صدرهاشمی نژاد، مهندس هرمزد رامینه، مهندس محسن بهرام غفاری، دکتر منوچهر شیبانی و مهندس عباس زرکوب اختصاص دارد. برای تهیه این کتاب می‌توانید با 22853530 تماس حاصل فرمایید.


ثبت نظر

ارسال