ایران 60 هزار مگاوات ظرفیت تامین انرژی خورشیدی دارد

پنجره ایرانیان: قائم‌مقام وزیر نیرو از وجود ظرفیت 60 هزار مگاواتی انرژی خورشیدی در کشور خبر داد و گفت: باوجود تنوع برای تولید برق از انرژی فسیلی، هنوز در انرژی‌های نو به توفیقی دست نیافته‌‏ایم.
  • یکشنبه 7 آذر 1395 ساعت 17:8

به گزارش تارنمای وزارت نیرو، «ستار محمودی» در آیین گشایش همایش دوروزه «اینترسولار ایران» در تهران افزود: امکان 60 هزار مگاواتی تولید انرژی خورشیدی در کشور در مقایسه با ظرفیت 76 هزار مگاواتی نصب‌شده نیروگاهی رقم بالایی است.

این مقام اضافه کرد: ظرفیت استفاده از 15 هزار مگاوات انرژی بادی و بیش از 2500 مگاوات انرژی «بیوزیست» نیز در کشور فراهم است.

محمودی اعلام کرد: 200 مگاوات ظرفیت نصب‌شده انرژی‌‏های تجدیدپذیر در کشور است که تا پایان امسال یکصد مگاوات دیگر به این ظرفیت اضافه می‏‌شود و در سال‌‏های آتی نیز نزدیک به 300، 700 و یک هزار مگاوات افزایش در دستور کار این وزارتخانه است.

وی تاکید کرد باید در سبد تولید مصرف برق تنوع داشته باشیم و از زمینه‏‌های غیرتولیدی در مصرف برق به‌سوی عرصه‏‌های تولیدی حرکت کنیم. این مقام تاکید کرد کمبود منابع سرمایه‌‏ای و ساخت تجهیزات موردنیاز، عوامل محدودکننده تحقق این هدف است.

قائم‌مقام وزیر نیرو گفت: به دلیل گسترش روزافزون جمعیت و توسعه صنعت، تامین انرژی موردنیاز جامعه است و برای پایداری و بهره‌‏وری بهتر و حفظ محیط‌زیست باید از بهترین نوع انرژی‌ها استفاده کنیم.

وی افزود: اینک نزدیک به 83 درصد انرژی برق موردنیاز کشور از منابع سوخت فسیلی تامین می‌شود و همین مساله آسیب‌دیدگی محیط‌زیست را به دنبال داشته است.

محمودی تاکید کرد تاکنون نتوانسته‌‏ایم میزان قابل‌توجهی از نیاز انرژی کشور را از طریق انرژی‏‌های تجدیدپذیر فراهم کنیم؛ درحالی‌که وزارت نیرو به‌عنوان سیاست‌گذار انرژی کشور، مصمم به توسعه استفاده از انرژی‏‌های تجدید پذیر به‌‏ویژه انرژی خورشیدی و بادی است.

این مدیر بلندپایه وزارت نیرو یادآوری کرد: مطابق برنامه ششم توسعه 25 هزار مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور اضافه می‏شود که پنج هزار مگاوات آن مربوط به انرژی‏‌های تجدیدپذیر است.

به گفته قائم‌مقام وزیر نیرو، در پی خروج از رکود در صنایع و بازگشت آن‌ها به چرخه تولید، رشد مصرف برق که درگذشته سالیانه سه تا چهار درصد بود، اکنون به پنج‌تا 6 درصد افزایش‌یافته است.

وی یادآوری کرد ایران در چشم‌انداز سال 1404 باید به «هاب» انرژی منطقه تبدیل شود و افزود: نزدیک به 14 سال است که پایداری شبکه برق حفظ‌شده و حادثه گسترده برقی در کشور رخ نداده است، درحالی‌که بسیاری از کشورهای پیشرفته در این مدت دستکم یک یا دو بار با خاموشی‌های گسترده روبرو بوده‏‌اند.

قائم‌مقام وزیر نیرو این موارد را ناشی از دانش پیشرفته مهندسی برق در کشور برشمرد و ادامه داد: امروز ایران نوزدهمین مصرف‌کننده برق جهان است و این موضوع از قرار گرفتن کشور در مسیر توسعه نشان دارد که با یک مصرف باثبات به‌سوی جلو گام برمی‌‏دارد.

وی گفت: اینک نرخ خرید تضمینی برق تا 20 کیلووات نزدیک به هشت هزار ریال و از 30 مگاوات به بالا نزدیک به 3200 ریال برای هر کیلووات ساعت در نظر گرفته‌شده است تا مشوقی برای صنعتگران باشد.

وی از تولید برق در بخش خانگی به‌عنوان یک تجارت اقتصادی یادکرد و افزود: مشترکان خانگی می‌توانند صفحه‌‏های خورشیدی را بر بالای بام خانه خود نصب و برق تولید کنند، سپس برق حاصل را باقیمت بالا به وزارت نیرو بفروشند و برق مصرفی خود را از دولت باقیمت پایین‌‏تر تامین کنند.

بنابراین گزارش، چندی پیش وزیر نیرو درباره توسعه نیروگاه‌‏های تجدیدپذیر گفت: بستر کار برای تحقق این امر فراهم است و هیچ مانعی بر سر راه آن وجود ندارد.

به گفته حمید چیت‌‏چیان، تلفات انرژی در شبکه‌‏های انتقال و توزیع در تجدیدپذیرها بسیار پایین است و همچنین با کاهش آلاینده‏‌ها و گازهای گلخانه‌‏ای، هزینه‌‏های زیست‌محیطی را به حداقل می‏‌رساند.

وی اعلام کرد با خرید تضمینی برق تولیدی از این محل به قیمت 3700 ریال در هر کیلووات ساعت که 6 برابر نرخ فروش برق شبکه به مشترکان و مصرف‏‌کنندگان است، برای تولیدکنندگان برق و سرمایه‏‌گذاران در این زمینه اطمینان ایجاد می‌‏شود و به سود اقتصاد ملی خواهد بود.


ثبت نظر

ارسال