شرط و شروط بانک مرکزی برای ارایه تسهیلات به بنگاه‌ها

پنجره ایراینان: به گفته مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی، تسهیلات بانکی در قالب طرح دولت برای تقویت تولید و خروج از رکود به بنگاه های کوچک و متوسطی تعلق می‌گیرد که توان ایجاد ارزش افزوده را داشته باشند.
  • سه شنبه 19 مرداد 1395 ساعت 10:17

سید علی اصغر میرمحمد صادقی در شبکه خبر، گفت: در سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۴ تلاش و تمرکز سیستم بانکی کشور به تامین سرمایه درگردش تولید معطوف بود. به عبارت دیگر در سالی که اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل نامگذاری شده، تیم اقتصادی دولت با توجه به رکود حاکم بر سیستم بانکی و صنعت کشور در یک برنامه هماهنگ توجه ویژه‌ای به صنایع کوچک و متوسط دارد و تلاش می‌کند با اعطای تسهیلات به بخش‌های تولیدی زمینه رونق اقتصادی را فراهم کند.

وی در این گفت‌وگو که با حضور رضا رحمانی قائم مقام وزیر صنعت در امور تولید برگزار شد، افزود : البته این گروه از صنایع در سال‌های گذشته مشکلات متعددی از جمله معوقات و چک‌های برگشتی داشتند و به دلیل همین مشکلات، بان‌ ها با توجه به تاکیدات و بخشنامه‌های بانک مرکزی از پرداخت تسهیلات به آنها خودداری می کردند. درچنین شرایطی دولت در اقدامی بی سابقه تصمیم گرفت شرایط را دست کم در سال ۱۳۹۵ برای بنگاه‌های کوچک و متوسط تغییر دهد، به این ترتیب مقرر شد این گروه از صنایع از تسویه بدهی‌های معوق، پرداخت چک‌های برگشتی و رعایت نسبت مالکیت ۲۵ درصدی مستثنی شده و بتوانند در سال جاری از تسهیلات بانکی استفاده کنند.

مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی، با بیان اینکه بانک مرکزی با ابلاغ این مصوبه به بانک‌های عامل و با عزم جدی برای اجرای صحیح آن تلاش کرده است، گفت: البته درابتدای این فرآیند ناهماهنگی‌هایی وجود داشت، اما نباید فراموش کرد که سیستم بانکی تجربه ناموفقی مانند تسهیلات دهی به واحدهای زودبازده را در دولت قبل داشته است و با این تجربه حساسیت بانک مرکزی به طرح جدید عجیب به نظر نمی رسد. به عبارت دیگر بانک مرکزی بسیار حساس است که این تسهیلات به صنایعی تزریق شود که ارزش افزوده ایجاد می کنند، یعنی کالاهایشان فروش می رود و یا بازار صادراتی دارند.

میرمحمد صادقی با اشاره به اختلاف آمار ارائه شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت و بانک مرکزی تصریح کرد : از ابتدای سال تا امروز حدود ۴۳۰۰ واحد صنعتی و معدنی تسهیلات بانکی دریافت کرده اند که رقمی بالغ بر ۳ هزار میلیارد تومان را شامل می شود. نکته دیگر این که رقم ۱۶ هزار میلیارد تومانی که به عنوان بودجه مکفی برای پرداخت تسهیلات به ۷۵۰۰ واحد کوچک و متوسط اعلام شده سقف تسهیلات بانکی به این واحدها نیست، یعنی با توجه به منابع بانکی که پیش بینی شده، حتی اگر این طرح به منابع مالی بیشتری نیاز داشته باشد قابل پرداخت خواهد بود.

میرمحمد صادقی با بیان اینکه در طول سه ماه ابتدایی سال جاری هم حدود ۹۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان تسهیلات به صورت کلی پرداخت شده که سهم صنعت و معدن از این رقم ۲۸ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان است افزود: این آمارها حاکی از این است که بالغ بر ۳۱ درصد تسهیلات بانکی، به بخش صنعت و معدن اختصاص یافته است. دریافت کننده مابقی تسهیلات هم آن طور که گفته می شود صرفا بخش خدمات نیست چون اولاً بخش هایی مانند مسکن و کشاورزی هم از این تسهیلات استفاده می کنند و متقاضی دریافت آن هستند از سوی دیگر به اعتقاد بانک مرکزی بخش هایی از گروه خدمات اصولا مرتبط با بخش تولید است؛ به عبارت دیگر بخشی از سرفصل های خدمات هم به صنایع و معادن کمک می کند.

بنا بر اعلام بانک مرکزی وی یادآورشد: آمار بانک مرکزی نشان می‌دهد ۴۳۰۰ واحد کوچک و متوسط توانسته‌اند از تسهیلات بانک ها استفاده کنند. از میان این بنگاه ها هم گروهی از سوی کارگروه ها معرفی شده اند و گروهی هم از قبل مراوداتی با بانک های عامل داشته و توانسته اند با توجه به تخفیف های ارائه شده، به صورت مستقیم از تسهیلات دهی بانک ها استفاده کنند.

میرمحمد صادقی افزود: به بانک ها اعلام شده ظرف ۱۵ روز تا یک ماه باید درخصوص متقاضیان اعلام نظر کنند، بر این اساس تا امروز حدود ۴ هزار بنگاه متقاضی به بانک ها معرفی شده اند.


ثبت نظر

ارسال