بازار سنگ‌آهن روزهای سخت را تجربه نمی‌کند؟

پنجره ایرانیان: استمرار افت قیمت سنگ آهن در بازارهای جهانی همه را چشم ترس کرده است. به همین خاطر هم هر خبر و تحلیلی که حتی بوی ثبات قیمت ها را بدهد، مایه خوشحالی تجار سنگ آهن خصوصا معدن کاران ایرانی می شود.
  • شنبه 16 خرداد 1394 ساعت 10:38

بر خلاف کاهش اخیر رشد اقتصادی چین تقاضای چین برای سنگ‌آهن تقریبا ثابت بوده و به نظر می رسد همینطور باقی می‌ماند. آنچیزی که ثابت نبوده طرف عرضه بوده است مقادیر انبوهی سنگ‌آهن در بازار عرضه شده است همچنین صحبت از ادامه این روند مخصوصا از طرف استرالیا برای چند سال آینده می‌شود.

قیمت سنگ‌آهن به کمتر از 50 دلار در هر تن رسیده است که کمتر از نصف قیمت سال گذشته میلادی است علاوه بر این انتظار ادامه روند کاهش قیمت نیز می‌رود. در این میان اما دلیل همه این‌ نوسانات نمی‌تواند مربوط به کاهش رشد اقتصادی چین باشد. بر خلاف کاهش اخیر رشد اقتصادی چین تقاضای چین برای سنگ‌آهن تقریبا ثابت بوده و به نظر می رسد همینطور باقی می‌ماند. آنچیزی که ثابت نبوده طرف عرضه بوده است مقادیر انبوهی سنگ‌آهن  در بازار عرضه شده است همچنین صحبت از ادامه این روند مخصوصا از طرف استرالیا برای چند سال آینده می‌شود.

عرضه انبوه برخی تولیدان گران در چین و جاهای دیگر از بازار خارج می‌کند اما روند شدید سقوط منجر شده است تا به جز کمپانی‌های بزرگ مانند فورتسکیو، ریوتیتو و بی‌اچی پی بقیه تولید‌کنندگان نتوانند به نقطه سربه‌سری هزینه‌های خود برسند.

در همین حال اما بر اساس آخرین گزارش انجمن آهن و فولاد چین به علت افزایش تولید، کمپانی‌های بزرگ، اضافه عرضه در بازار سنگ‌آهن تا سال 2019 ادامه خواهد داشت.

به گزارش بلومبرگ، تولید و روانه شدن سنگ‌آهن ارزان قیمت منجر به کاهش تولید سنگ‌آهن در دیگر نقاط جهان از جمله چین شده و رشد تقاضا برای سنگ‌آهن در سال جاری ثابت باقی خواهد ماند. قیمت سنگ‌آهن در 12 ماه اخیر رقمی درحدود 39 درصد کاهش داشته است. 

اما همه ماجرا این نیست؛ در بیست و یکمین سمپوزیوم بین المللی سنگ آهن که هفته گذشته در وین  اتریش برگزار شد، موضوعات مهم دیگری مورد بررسی قرار گرفت که تا حدود زیادی جهتگیری های آینده بازار بین المللی سنگ آهن را آشکار می کند.

کیوان جعفری طهرانی، مدیر امور بین االملل انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران درباره موضوعات مطرح شده در این سمینار گفت:« بیشتر کارشناسان معتقدند که قیمت سنگ آهن دیگر مشابه ٢ ماه پیش که به ٤٦ دلار رسید، افت نخواهد کرد و خود بازیگران  اصلی بازار از استرالیا و برزیل دیگر اجازه این کار را نخواهند داد.

میان متخصصان و تحلیل گران بازار از چین، سنگاپور، انگلیس، برزیل، استرالیا و ... اختلاف نظر وجود داشت؛ حدود نیمی از این کارشناسان  معتقد بودند قیمت سنگ آهن تا پایان سال ٢٠١٥ بین ٥٥ تا ٦٠ دلار بازی خواهد کرد و مابقی بر این باور بودند که بازه تغییر قیمت نهایتا بین ٦٠ تا ٦٥ دلار خواهد بود. اگر هر کدام از این پیش بینی ها هم درست باشد خبر خوب برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن در ایران این است که دیگر بازار سنگ آهن روزهای سخت فروردین ٩٤ را تجربه نخواهد کرد».

وی ادامه داد:« بر اساس اعلام انجمن آهن و فولاد چین مقدار مصرف فولاد چین در سال ٢٠١٥ میلادی به علت رکود پروژه های ساختمان سازی و زیر بنایی، ٦ درصد کاهش می یابد که به همان نسبت مصرف سنگ آهن و تولید فولاد چین کاهش خواهد یافت. این روند حداقل تا سال ٢٠٢٠ میلادی ادامه خواهد یافت».وی افزود:« این روند در حالی ادامه می یاید که کاهش قیمت سنگ آهن بیشترین فشار را به چین آورده است چون به واحد پول چین قیمت سنگ آهن ٣٥ درصد کاهش یافته در صورتی که به دلار استرالیا فقط ٢٢ درصد افت قیمت و به واحد پول برزیل فقط ١١ درصد کاهش قیمت سنگ آهن رخ داده است».

جعفری طهرانی با اشاره به ظرفیت تولید فولاد در هندوستان گفت: «  هندوستان در سال گذشته میلادی حدود  ٨٤ میلیون تن فولاد تولید کرده است و طبق برنامه ریزی های صورت گرفته قصد دارد تا افق ٢٠٢٥ میلادی (١٤٠٤ شمسی)، تولید خود را به ٣٠٠ میلیون تن فولاد افزایش دهد».

وی گفت:« ظرفیت تولید گندله هندوستان که در سال ٢٠١٠ فقط ٢٠ میلیون تن بود ظرف تنها یک سال یعنی در سال ٢٠١١ به ٣٠ میلیون تن افزایش و در سال جاری، مرز ٩٠ میلیون تن را پشت سر خواهد گذاشت. مقایسه این اعداد با ظرفیت تولید گندوله ایران که در سال گذشته ١٣٩٣ (٢٠١٤) فقط ٢١ میلیون تن بوده است، گویای کمبود فاحش تولید گندوله در ایران است».

به گفته مدیر امور بین االملل انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران،  هندوستان با ١٧٠ میلیون تن سنگ آهن تولیدی و وارداتی برنامه تولید ٦٥ میلیون تن سنگ آهن سینتر و ٣٦ میلیون تن سنگ آهن لامپ و ٩٠ میلیون تن گندوله و ٤٥ میلیون تن آهن اسفنجی (DRI) در حال حاضر یکی از مشتریان اصلی در بازار جاهنی است. نکته مهم این است که با وجود ظرفیت بالای تولید گندوله در هندوستان به علت کمبود مواد اولیه، اکثر کارخانجات گندوله سازی هندوستان با ٥٠ درصد ظرفیت کار می کنند یعنی فقط ٤٥ میلیون تن در سال».

وی ادامه داد:« در طول چند سال اخیر به علت محدودیت فعالیت های معدنکاری در معادن سنگ آهن هندوستان و بویژه وضع عوارض صادراتی، تولید سنگ آهن از ٢٠٤ میلیون تن در سال ٢٠١١-٢٠١٢ (١٣٩٠ شمسی) به ١٢٣ میلیون تن در سال ٢٠١٣-٢٠١٤ (١٣٩٣ شمسی) کاهش یافته است. از این رو هندوستان برای تولید ٣٠٠ میلیون تن فولاد در افق ٢٠٢٥ (١٤٠٤ شمسی)، نیاز به حداقل٥٠٠ میلیون تن سنگ آهن دارد».


ثبت نظر

ارسال