مهدی اسدی فرد در گفت‌وگو با پنجره‌ایرانیان:

پروفیل‌های غیراستاندارد در بازار جولان می‌دهند

پنجره‌ایرانیان: شهر تبریز بی‌هیچ تردیدی یکی از قطب‌های صنعتی کشور است. شهری که توسط شهرک‌های صنعتی محاصره‌شده و ساخت و تولید در کوچه‌ها و خیابان‌های شهر هم نمود دارد. در تبریز هرچند وقت یک‌بار نمایشگاهی در یک از حوزه‌های صنعت برگزار می‌شود. آذرماه امسال نوبت به صنعت دروپنجره رسید و  .... دوره نمایشگاه  صنعت دروپنجره تبریز، 7 تا 10 آذرماه برگزار شد. این نمایشگاه از جهاتی با دوره‌های قبل متفاوت بود. به‌ویژه اینکه در دوره‌ای که کرونا سخت در کشور فراگیر شده بود، بخش بزرگی از اجتماعات عمومی حتی در حد اجتماعات مهم مانند نماز جمعه، تعطیل شد چه رسد به نمایشگا‌ه‌های صنعتی. حالا پس از یک دوره تعطیلی، نمایشگاه‌ها یکی پس از دیگری در دوره‌های بعد از کرونا مجوز برگزاری گرفته‌اند و اهالی صنعت، در آن‌ها گرد هم می‌آیند. در میان غرفه‌های حاضر در نمایشگاه، غرفه بازرگانی اسدی فرد، توجه ما را جلب کرد. در میان همهمه‌های بازدیدکنندگان نمایشگاه و شلوغی غرفه‌ی بازرگانی اسدی فرد، فرصتی دست داد تا با «مهدی اسدی فرد»، گپ و گفتی صمیمانه داشته باشیم و از کم و کیف برگزاری نمایشگاه و از خدماتی که در غرفه بازرگانی اسدی فرد، ارائه می‌شود، حرف بزنیم.«مهدی اسدی فرد» در حال حاضر غیر از مدیریت مجموعه خود در قالب بازرگانی اسدی فرد، ریاست اتحادیه صنف آلومینیوم  و یو‌پی‌وی‌سی تبریز را هم بر عهده دارد.  آنچه در ادامه خواهد آمد، ماحصل گفت‌وگوی خبرنگار پنجره‌ایرانیان با اوست که شرح آن در سطور آینده خواهد آمد:  
  • یکشنبه 29 بهمن 1402 ساعت 12:19

در نمایشگاه که قدم می‌زدیم، شلوغی غرفه شما، توجه را جلب می‌کرد طوری که گاهی فرصت مناسب هم برای صحبت کردن دست نمی‌داد. نخستین سوال این است این شلوغی برای چیست؟ شما در بازرگانی اسدی فرد چه خدماتی ارائه می‌دهید؟

من در حال حاضر مسئولیت بازرگانی اسدی فرد را بر عهده دارم. در این مجموعه کار ما ارائه پروفیل‌های یو‌پی‌وی‌سی با دو برند شاخص است. ما به‌صورت رسمی و مجاز، نمایندگی انحصاری پروفیل‌های گلدوین و پرشین پی‌وی‌سی را در استان آذربایجان شرقی در اختیار داریم و در این مجموعه، فروش پروفیل به‌صورت انبوه را با تضامین کافی به مشتری، انجام می‌دهیم. فروش یراق‌آلات هم بخش دیگری از خدماتی است که در مجموعه بازرگانی اسدی فرد انجام می‌دهیم.  علاوه بر این‌ها، یک مجموعه مجزا و مستقل داریم که کار ساخت و تولید دروپنجره و شیشه دوجداره را انجام می‌دهد.

 

مشخصا چه محصولی  یا محصولاتی را در این نمایشگاه ارائه کرده‌اید ؟

همان‌طور که عرض کردم، کار ما فروش پروفیل‌های یو‌پی‌‌وی‌سی است که در شرکت پرشین پی‌وی‌سی مانا تولید می‌شود و ما به‌عنوان نمایندگی آذربایجان شرقی، توزیع آن‌ها را در استان بر عهده داریم. در این نمایشگاه هم همین محصولاتی که در رده کاری خودمان است، ارائه کرده‌ایم.

 

به‌طورمعمول در نمایشگاه‌ها، یک یا چند محصول جدید یا خدمات جدید ارائه می‌شود. شما چه محصول جدیدی در این دوره از نمایشگاه ارائه کرده‌اید؟

ما برای اولین بار در تبریز، نمایندگی پانل‌های دکوراتیو با رویه تمام یو‌پی‌وی‌سی را ارائه کرده‌ایم این محصولات دارای مقاومت بالایی است و عایق صوتی و حرارتی بسیار مناسبی است. در این دوره همان‌طور که محصولات را در غرفه مشاهده می‌کنید، این بخش از محصولات، به‌صورت ویژه ارائه‌شده است.

 

یکی ویژگی دیگر نمایشگاه‌ها، این است که طی آن معمولا قراردادهای جدید با مشتریان تازه، منعقد می‌شود، شما در این زمینه موفقیتی در نمایشگاه کسب کرده‌‎اید؟

بله! خدا را سپاس؛ در این نمایشگاه توانستیم تعدادی قرارداد هم منعقد کنیم. خوشبختانه این نمایشگاه برای ما نمایشگاه پربازدید کننده و پرمشتری بوده است.

 

 

بازار محصولاتی که در مجموعه بازرگانی اسدی فرد ارائه می‌کنید چطور است؟

باید عرض کنم تبریز و استان آذربایجان شرقی قطب صنعت دروپنجره است. متاسفانه به همین دلیل، عرضه در تبریز بسیار بالاست و تقاضا نسبت به عرضه، در سطح بسیار پایین‌تری قرار دارد. تنوع پروفیل هم بسیار بالاست و به نظرم این وضع، سامان‌دهی اساسی نیاز دارد.‌ ما باید ساماندهی کنیم که بتوانیم صنعت دروپنجره و پروفیل را از این رکود خارج کنیم. بسیار طبیعی است که وقتی بازار در رکود فرو برود، تولیدکنندگان هم دچار مخاطره می‌شوند و بخش خصوصی و دولتی باید دست‌به‌دست هم بدهند تا مشکلات را حل کنند.

 

طی روزهای برپای نمایشگاه دروپنجره  فرصت دست داد تا با تعداد زیادی از تولیدکنندگان و فعالان صنعت پروفیل و دروپنجره صحبت کنیم؛ آن‌طور که فعالان این عرصه می‌گویند محصولات غیراستاندارد بازار را فراگرفته و تولیدکنندگان استاندارد به دلیل همین حضور گسترده، تحت‌فشار قرار دارند. به نظر شما برای حل  این معضل چه باید کرد؟

در تبریز پروفیل غیراستاندارد فوق اکونومی که حتی نام اکونومی هم نمی‌توان روی آن‌ها گذاشت، به‌وفور مشاهده می‌شود. وقتی می‌گوییم پروفیل فوق اکونومی، یعنی اینکه قیمت بسیار نازل است و به‌طور طبیعی وقتی قیمت به‌طور غیرطبیعی پایین باشد، یعنی عملا کیفیت کاملا ذبح‌شده است. متاسفانه پیشگیری از تولید و عرضه‌ این نوع محصولات غیراستاندارد نمی‌تواند زیر نظر اتحادیه باشد. به همین دلیل معتقدم باید از اداره استاندارد و مقامات محترم قضایی کمک بگیریم تا به این حوزه ورود بیشتری داشته باشند . این حوزه اگر مدیریت نشود خطرات زیادی را برای حوزه تولید در صنعت پروفیل یو‌پی‌وی‌سی و دروپنجره خواهد داشت.

 

شما هم شخصیت حقیقی دارید که مدیر یک مجموعه خصوصی است و هم به‌عنوان رئیس اتحادیه صنف آلومینیوم و یو‌پی‌وی‌سی تبریز شخصیت حقوقی دارید. به‌عنوان یک فعال این صنعت و نه به‌عنوان رئیس اتحادیه، آیا اقدامی در مسیر برخورد با محصولات غیراستاندارد، برداشته‌اید و اقدامی خاص انجام داده‌اید؟

بله! من به‌صورت گفت‌وگوهای دو یا چند نفره با همکاران بحث و تبادل‌نظر کرده‌ایم و همیشه هم بر وجود این نوع پروفیل‌ها و لزوم برخورد باعرضه آن‌ها توصیه‌هایی برای همکاری مشترک داشته‌ام. متاسفانه یکی از ایرادات بازار فعلی هم این است که شرایط، حضور این نوع تولیدات را تشدید کرده است. قیمت محصولات به دلایلی که بر کس پوشیده نیست در حال افزایش است و مصرف‌کننده هم شرایط اقتصادی خوبی ندارد بنابراین طبیعی است که آن‌ها دنبال تولیدات باقیمت کم هستند و گاهی فشار برای تکمیل پروژه‌ها، مشتریان را مجبور می‌کند کیفیت را فدای فشار هزینه‌ها کنند. این وضع باعث جولان پروفیل‌های کم کیفیت شده است.

 

نمایشگاه چطور بود؟

خداوند را شاکریم نمایشگاه در سطح خوبی برگزار شد. بازدید خوب بود و امیدواریم این نمایشگاه برای تمام همکاران، نمایشگاه خوب و پر از رزق و روزی بوده باشد.

 

اگر قرار باشد جمع‌بندی‌ای از موفقیت خودتان در این دوره از نمایشگاه صنعت دروپنجره داشته باشید، به نظر خودتان موفق بوده‌‌اید؟

بله. ما برای اولین بار در نمایشگاه بین‌المللی پروفیل گلدوین و پرشین را معرفی کردیم که با استقبال خوبی هم مواجه شد. اینکه می‌گویم استقبال خوب به این معناست که ما تحلیل ابتدایی از میزان استقبال داشتیم اما حضور مشتریان در غرفه از تحلیل‌های ابتدایی ما بیشتر بود.

استقبالی که گفتید دلیل خاصی داشته است؟

بله. پروفیل گلدوین همان‌طور که عرض کردم، محصولی است دارای استاندارهای خوب که بین پروفیل‌های استاندارد در سراسر کشور که تعدادشان انگشت‌شمار است، جای می‌گیرد. این پروفیل گواهینامه‌های بین‌المللی را هم دریافت کرده است. بنابراین ازنظر کیفیت تایید شده است. ازنظر قیمت هم قیمت مناسبی دارد و این برای مشتریان جذابیت ایجاد می‌کند چون برای ‌آن‌ها دارای صرفه اقتصادی است.

 

آیا در دوره‌های قبل نمایشگاه هم شرکت کرده بودید؟

من دو دوره قبل نمایشگاه به‌عنوان تولیدکننده شرکت کرده بودم و در این دوره نیز همان‌طور که عرض کردم  صرفا به‌عنوان فروش انبوه پروفیل یو‌پی‌وی‌سی در نمایشگاه حضور پیداکرده‌ام.

 

اگر بخواهید این نمایشگاه را با دوره‌های قبل مقایسه کنید، نظرتان چیست؟

به نظر من نمایشگاه ۱۴۰۲ نسبت به دوره قبل که به گمانم در سال ۱۳۹۹  برگزار شد نمایشگاه خوبی بود. معتقدم بازدیدها در این نمایشگاه، بازدیدهای مثبت و موثری بود و امیدوارم بازخورد اقتصادی این بازدیدها هم بعد از نمایشگاه، هم برای ما و هم برای دیگر همکاران خوب باشد.

 

ازنظر اجرایی نمایشگاه را در چه سطحی ارزیابی می‌کنید؟

من معتقدم ازنظر اجرا نمایشگاه ایرادی بزرگ نداشت اگر هم در جزئیات کمی یا کسری هم دیده شد مثلا در تحویل غرفه‌ها یا در مواردی این‌چنین، قابل‌اغماض است. اما اگر درزمینه اجرا بخواهیم ایرادی بر نمایشگاه وارد بدانیم (با توجه به حضورم در نمایشگاه‌های صنعت ساختمان مختلف)، آن ایراد این است که تعداد شرکت‌کنندگان، به نظرم کم بودند. در سال‌های قبل  یا دیگر نمایشگاه‌ها، اهالی صنعت دروپنجره حضوری فعال داشتند طوری که معمولا باید چند سالن به این حوزه اختصاص می‌یافت و حتی غرفه‌های فضای باز اختصاص می‌یافت اما در این دوره اختصاص یک سالن هم به زیاد بود.

 

به‌عنوان سخن پایانی اگر مطلبی باقی‌مانده است، بفرمایید...

ابوی بنده ۴۰ سال رئیس اتحادیه دروپنجره تبریز بوده‌اند. در دوره اخیر هم افتخار این را دارم که همکاران محترم لطف کردند و با اعتماد خودشان ما را مرهون خود قرار داده‌اند که جا دارد از این فرصت استفاده و از همه آن‌ها به‌صورت ویژه تشکر کنم.

 

برای دریافت پی‌دی‌اف این گفت‌وگو اینجا را کلیک کنید


ثبت نظر

ارسال