در گفتگو با مدیر بازرگانی کیان‏ پن مطرح شد:

تلاش برای توسعه بازارهای داخلی و خارجی

در ادامه سلسله گفت‌گوهای پنجره ایرانیان با مدیران شرکت کیان ‏پن، تولیدکننده‏ پروفیل‏‌های یو.پی.وی.سی با نشان تجاری آورتا، این بار به سراغ آقای عبدالکریم بیضایی، مدیر بازرگانی این شرکت رفتیم و از وضعیت این بخش از مجموعه بزرگ کیان پن جویا شدیم. از وی درباره میزان تولید آورتا، سهم این پروفیل از بازار ایران، سیاست‏‌های فروش و قیمت‌گذاری پرسیدیم. باهم این گفت‌گو‏ را می‏‌خوانیم:
  • سه شنبه 11 آبان 1395 ساعت 15:14

برای مشاهده فایل پی دی اف کلیک کنید.

 ظرفیت تولید آورتا چقدر است، و بر اساس چه معیارها و ضوابطی میزان تولید خود را تعیین می‏‌کنید؟

ظرفیت اسمی برای 11 خط اکسترودر حدود 13000 تن و ظرفیت قابل‌دستیابی حدود 9000 تن می‌‏باشد. برای رفاه حال مشتریان آورتا در سراسر کشور، پروفیل‏‌های تولیدشده در انبار مرکزی شرکت و انبارهای آورتا و نمایندگی‌‏های شهرستان‌‏ها نگهداری می‌‏شود و به‏‌صورت مرتب و ماهانه جهت تکمیل موجودی این انبارها اقدامات لازم صورت می‌‏پذیرد. در حال حاضر توان تولید سالانه آورتا به‌طور میانگین حدود 9000 تن در سال می‏‌باشد که طبق برنامه‌‏ریزی‏‌های انجام‌شده قرار است با افزایش خطوط اکسترودر تا سقف 30 خط، حجم تولید را به حدود 27000 تن در سال افزایش داده و در جهت توسعه بازارهای داخلی و خارجی (صادرات) اهدافی را برنامه‌‏ریزی و در دستور کار قرار دهیم. البته در حال حاضر از چند کشور همسایه پیشنهاداتی جهت همکاری دریافت داشته‌‏ایم که این پیشنهادها در حال پیگیری و اقدام می‏‌باشند.

  سیاست‏‌های بازرگانی شما تا چه حدی در تعیین میزان تولید آورتا نقش دارد؟

نقش واحد بازرگانی، البته با همکاری واحد پژوهش و بازاریابی، درروند تولید پروفیل بسیار تاثیرگذار بوده است و ما در تلاشیم با توجه به بازار فعلی، و با انجام برنامه‏‌ریزی‏‌هایی زمینه و بستر مناسب جهت فروش کلان در سال‏‌های آتی را فراهم آوریم. البته تمهیداتی در این راستا اتخاذشده و توسط واحد بازاریابی آورتا در حال اجرا است.

  آیا تاکنون ارزیابی صورت گرفته است که آورتا چه میزان از سهم بازار را در اختیار دارد؟

با عنایت به ظرفیت اسمی و ظرفیت قابل‌دستیابی در سال‏‌های گذشته، آورتا حدود 6 تا 11 درصد پروفیل موردنیاز کشور را به خود اختصاص داده است.

  این ارزیابی چگونه انجام‌شده و چگونه به این عدد (درصد سهم بازاررسیده‌‏اید؟

محاسبه این رقم نیز از تقسیم تولیدات فروش رفته سنوات قبل، بر مقدار پروفیل موردنیاز کشور به‌دست‌آمده است.

اما باید به این نکته نیز توجه داشت که متاسفانه آماری واقعی از پروفیل موردنیاز کشور در دست نیست و ارقام متفاوتی از 80 تا 120 هزار تن در سال گزارش‌شده است.

البته با توجه به اینکه در سال‌‏های 88 تا  90 تعداد تولیدکنندگان پروفیل بسیار کمتر از امروز بود، سهم عمده بازار میان چند تولیدکننده تقسیم‌شده بود و ما با توجه به قیمت مناسب‌‏تر توانسته بودیم بازار بهتری نسبت به سایر تولیدکنندگان در آن سال‏‌ها به‏‌دست آوریم. البته این نسبت به‌صورت ضمنی و با پژوهش و تحقیقات میدانی در بازار در مقایسه با کل انجام‌شده که حدودا از هر 10 مونتاژکار در و پنجره یو.پی.وی.سی حدودا 5 مونتاژکار، از پروفیل‏‌های آورتا استفاده می‌‏کرده‏‌اند.

فکر می‏‌کنید قیمت محصولات شما دربالا رفتن سهم بازار آورتا تاثیر بیشتری داشته یاکیفیت این محصولات؟

فکر می‏‌کنم از دید مشتری (مونتاژکار) تناسب میان قیمت و کیفیت اهمیت داشته باشد. به این صورت که مشتریان نگاه می‌‏کنند که آیا قیمت پروفیل نسبت به کیفیت تناسبی دارد و اگر این تناسب بین قیمت و کیفیت برقرار بود آن پروفیل را مناسب دانسته و از آن استفاده می‏‌کنند. به نظر من پروفیل آورتا از چنین تناسبی به‏‌طور کامل پیروی کرده است، چراکه با توجه به داشتن کیفیتی مطلوب از قیمت بسیار مناسبی نیز برخوردار است.

  نحوه قیمت‌‏گذاری محصولات آورتا به چه صورتی است؟

چگونگی تعیین قیمت‏‌های شرکت بر مبنای محاسبات قیمت تمام‌شده، ارزش مواد ـ‏کارـ ‏سربار، به‌علاوه هزینه‏‌های توزیع و فروش و درصد معقولی از حاشیه سود تعریف‌شده، و با در نظر گرفتن قیمت تولیدات مشابه در شرکت‌‏های همکار و شرایط روز بازار تعیین می‌‏گردد. یقینا افزایش قیمت مواد اولیه برافزایش قیمت پروفیل تاثیرگذار است‏. متاسفانه نادیده گرفتن صنایع پایین‏‌دستی از سوی پتروشیمی‏‌ها و پیشی گرفتن هفت برابری تقاضا بر عرضه پودر پی‌وی‌سی، باعث افزایش نزدیک به 100درصدی قیمت پودر پی.وی.سی در بازار آزاد گردید که اگر مسئولان و دست‌اندرکاران در این زمینه تدبیری نیاندیشند، صنعت یو.پی.وی.سی با مشکل مواجه خواهد شد.

متاسفانه ورود پروفیل‏‌های بی‏‌کیفیت و ارزان‌قیمت خارجی توسط محدود واردکنندگان سودجو، نه‌تنها قدرت رقابت را از بعضی تولیدکنندگان داخلی سلب کرده و موجب تعطیلی تعدادی از کارخانجات گردیده، بلکه متاسفانه برخی از تولیدکنندگان داخلی را به تغییر فرمولاسیون و کاهش کیفیت و تولید پروفیل ارزان‌قیمت وادار کرده است که ادامه این روند ضرب‌ه‏ای است مهلک به صنعت یو.پی.وی.سی در داخل کشور. همچنین در زمینه واردات، مجوز واردات باید به پروفیل‌‏هایی داده شود که ازنظر کیفیت بالاتر از بهترین نوع پروفیل‌‏های تولیدی داخل کشور باشند، درنتیجه قیمت آن‌ها از پروفیل‏‌های داخلی گران‌‏تر خواهد بود. در این صورت نه‌تنها تولیدکننده داخلی وسوسه نمی‌‏گردد به خاطر افزایش فروش وادار به تولید پروفیل ارزان‌قیمت شود، بلکه آن دسته از واردکنندگان سودجو نیز به دلیل قیمت بالای پروفیل‌‏های باکیفیت خارجی، دیگر انگیزه‏ای جهت واردات پروفیل نخواهند داشت.

  آیا به تولید کم و سود بالا اعتقاد دارید یا تولید انبوه و سود اندک؟

صد درصد گزینه دوم. ما اعتقادداریم که در عرضه محصول به مشتری، باید دستی بازداشت تا مشتری بتواند به‌‏راحتی به خواسته و نیاز خود برسد، چراکه هر چه نیاز مشتری به محصول راحت‌‏تر و آسان‏‌تر رفع شود او راضی‏‌تر و خشنودتر خواهد بود. و به‌طورکلی هدف آورتا جلب خشنودی و رضایت مشتریان است.

البته قبول داریم که شرایط فعلی بازار، تاثیر منفی فراوانی بر شرکت‌‏های تولیدکننده گذاشته که بالطبع آثار خود را روی روند کار مونتاژکاران نیز خواهد گذاشت؛ زیرا این زنجیره تولید از تولیدکننده به مونتاژکار و نهایتا مصرف‏‌کننده در جریان است. امیدواریم هر چه سریع‏‌تر این بحران در صنعت یو.پی.وی.سی از میان برود تا همکاری‏‌های ما با مونتاژکاران ارجمند راحت‌‏تر و آسان‌‏تر صورت پذیرد.

  با شکل‌گیری نوسان قیمت در بازار مواد اولیه، آیا تغییری در قیمت محصولات آورتا صورت می‏‌گیرد؟

سیاست آورتا در قیمت‏‌گذاری پروفیل، با توجه به افزایش قیمت نزدیک به صددرصدی مواد اولیه (پودر پی.وی.سی)، کماکان متعادل نگه‌داشتن قیمت می‌‏باشد. ما تا حد امکان تلاش داریم تغییری در لیست  قیمت پروفیل آورتا صورت نگیرد، ولی درنهایت برنامه قیمت‌‏گذاری پروفیل آورتا پس از برآورد هزینه‌‏های مربوطه، با در نظر گرفتن حداقل حاشیه سود جهت ارائه به مونتاژکاران لحاظ می‌‏گردد.

  قیمت محصولات رقیب در قیمت‌گذاری محصولات آورتا چه تاثیری دارد؟

البته افزایش قیمت مواد اولیه، معضلی است که  تمامی مجموعه‏‌های تولیدکننده پروفیل با آن دست به گریبانند. بنابراین دیگر شرکت‌‏های تولیدکننده نیز بالطبع با چالش قیمت‏‌گذاری مواجه‌‏اند، اما ما تلاش داریم تا حد امکان تغییری در لیست قیمت آورتا ایجاد نشود و اگر هم تغییراتی ایجاد شود حتما جزئی خواهد بود.

  آیا آورتا برنامه‌‏ای برای افزایش سهم خود از بازار دارد؟

بله ما برنامه توسعه بازار را در اولویت کارهای خود قرار داده‌‏ایم، چراکه پتانسیل کارخانه در زمینه تولید بالاست، و آورتا توان توزیع پروفیل را در سطحی بالاتری دارد. ما در بحث مربوط به بازاریابی به‌طورجدی در حال پژوهش و تحقیق میدانی هستیم و به‌صورت گزینشی مونتاژکاران را رصد می‌‏کنیم و بعد از اتمام جلسات مستقیم و مباحثات کاری توسط واحد بازاریابی، مونتاژکاران را انتخاب و همکاری برد ـ برد را با آن‌ها آغاز می‏‌کنیم.

  و سخن پایانی...

   در پایان از شما و کلیه همکارانتان در نشریه تخصصی پنجره ایرانیان تشکر و قدردانی کرده و توفیق روزافزون  صنعت در و پنجره یو.پی.وی.سی را در کشور آرزومندم.

نشریه پنجره ایرانیان-سال نهم-شماره 108-مهر95


ثبت نظر

ارسال