گفتگوی پنجره ایرانیان مدیرعامل شرکت داتیس تجارت ماد

داتیس؛ یک آشنای بازار یراق با آینده درخشان

پنجره ایرانیان:ما در شرکت داتیس تجارت ماد، یراق‌آلات آکپن را مستقیم وارد می‌کنیم و هدف ما این است که بتوانیم به سفارشات مشتریان در کمترین زمان ممکن پاسخ بدهیم و تنوع یراق‌آلات خود را به گونه‌ای حفظ کنیم تا خیال تولیدکنندگان در و پنجره راحت و آسوده باشد.
  • چهارشنبه 10 دی 1393 ساعت 16:52

پرتلاش و با روابط عمومی بالا نشان می‌دهد و حالا پس از رقم زدن تجربه‌های توام با موفقیت در معرفی برخی برندهای مطرح در عرصه یراق‌آلات در و پنجره یوپی‌وی‌سی تصمیم گرفته تا این بار به طور مستقل نام داتیس تجارت ماد را با آینده‌ای درخشان در صنعت در و پنجره ایران ماندگار سازد. بی‌تعارف حرف‌ها و دغدغه‌های خود را مطرح می‌کند و البته همواره نسبت به پیشکسوتان و شرکت‌های باسابقه به نیکی یاد می‌کند؛ با این حال این آشنایی عرصه یراق‌آلات در و پنجره ابایی ندارد که بگوید: رقابت سالم نیست و تداوم این وضعیت هشدار دهنده است. صباغی، این بار در مقام مدیرعامل شرکت داتیس تجارت ماد به عنوان نمایندگی رسمی یراق‌آلات آکپن در ایران تلاش دارد بتواند فصل تازه‌ای از همکاری با تولیدکنندگان در و پنجره ایران رقم بزند و تاکید دارد که هدف و برنامه شرکت برای سهم بیشتر از بازار با هر روشی نیست و به همین دلیل اصرار زیادی دارد که تاکید کند؛ تولد شرکت داتیس تجارت ماد یک گام بلند با مبنای ریشه‌ای جهت جاودانگی و رقابت سالم است. گفتگوی پنجره ایرانیان با صباغی، در روز دوم از نمایشگاه صنعت در و پنجره تبریز انجام شد، جایی که به گفته او نقطه آغاز فعالیت داتیس تجارت ماد است برای پیشروی به سمت دیگر استان‌ها و شهرها، چه اینکه هم اکنون قلمرو حضور و عرضه یراق‌آلات شرکت یادشده با ایجاد نمایندگی در بخشی‌های از مناطق مهم ایران در حال گسترش است. این گفتگو را بخوانید:

  •   شما همواره از شکل‌گیری رقابت ناسالم در بازار یراق‌آلات در و پنجره یوپی‌وی‌سی انتقاد داشته‌اید، حالا که به طور مستقل شرکت داتیس تجارت ماد را برای عرضه یراق‌آلات تاسیس و فعالیت رسمی خود را اغاز کرده‌اید، چه ارزیابی دارید و آیا همچنان بر نظر سابق خود هستید؟

بله اگرچه ممکن است این تلقی باشد که رقابت ناسالم شرکت‌های عرضه کننده یراق‌آلات در و پنجره در نهایت به نفع مشتریان و مصرف‌کنندگان نهایی است، اما نباید از نظر دور داشت که در بلندمدت این رقابت‌های ناسالم، قیمت‌شکنی‌ها و به اصطلاح زیرفروشی‌ها نه به نفع بازار و صنعت یراق‌آلات، نه تولیدکنندگان در و پنجره و نه مصرف‌کنندگان نهایی است. متاسفانه هیچ نهاد صنفی و استاندارد واحدی هم وجود ندارد که مانع رقابت‌های ناسالم و یا عرضه یراق‌آلات با قیمت‌های متفاوت و فاقد کیفیت شود.

  •  اخیرا نشستی بین اعضای هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان در و پنجره یوپی‌وی‌سی با مدیران برخی شرکت‌های عرضه کننده یراق برگزار شده به نظر شما می‌تواند یک گام به پیش برای جلوگیری از رقابت‌های ناسالم باشد؟

من عضو انجمن یادشده نبوده و در نشست مورد نظر هم حاضر نبوده‌ام، اما بی‌ثباتی در این صنعت و رقابت ناسالم یک واقعیتی است که نمی‌توان انکار کرد و آن طور که برخی مدیران شرکت‌های حاضر در نشست یادشده گفته‌اند هنوز گام و اقدام خاصی برای خروج از وضعیت ناسالم رقابتی برداشته نشده است و آنچه می‌گویم حاصل تجربه سال‌ها حضور در شرکت‌های عرضه کننده یراق‌آلات است.

  •   چرا به این فکر افتادید که شرکتی مستقل با نام داتیس تجارت ماد را راه‌اندازی کنید؟

من در شرکت‌های مختلفی مثل آکپن، و البرز مدیر بازرگانی و فروش بوده ام و داتیس یک نامی بود که من دوست داشتم در صنعت در و پنجره وجود داشته باشد و شاهد درخشش آن باشم برای همین اعتقاد دارم کسانی می‌توانند در میدان رقابت جاودانه بمانند که سنگ بنای آن درست و ریشه‌ای گذاشته شده باشد و هم در صنف خودمان ریشه داشته باشد. پیش از تاسیس شرکت به عنوان یک شرکت تجاری دنبال این بودم که در زمینه تولید قطعات مورد استفاده در صنعت در و پنجره یوپی‌وی‌سی فعالیت و تجربه جدید داشته باشم، اما هزینه‌های بالای تولید و مشکلات موجود بر سر راه تولید صنعتی باعث شد تا از این کار منصرف شوم و فعلا در همان زمینه تجارت و عرضه یراق‌آلات با برندهای مطرح و شناخته شده در سطح جهان فعالیت داشته باشم.

  •   در حال حاضر چه محصولات و یراق‌آلاتی توسط داتیس تجارت ماد عرضه می‌شود؟

در حال حاضر نمایندگی رسمی آکپن ترکیه را در اختیار داریم، چرا که از قبل با این یراق کار کرده بودم و شناخت کافی روی آن دارم. تلاش و برنامه ما در شرکت داتیس تجارت ماد این است که یراق‌آلات با برندهای متفاوت در بازار عرضه نکنیم مگر اینکه برخی مشتریان حسب نیازشان مراجعه کنند و خواستار تامین نیاز آنها شوند که در این صورت از شرکت‌های همکار، یراق‌آلات مشتریان را تهیه می‌کنیم، ولی تاکید تیم فروش ما بر عرضه یراق‌آلات آکپن است.

  •   عرضه یراق‌آلات آکپن توسط داتیس تجارت ماد به چه نحوی است؟

ما یراق‌آلات آکپن را مستقیم وارد می‌کنیم و هدف ما این است که بتوانیم به سفارشات مشتریان در کمترین زمان ممکن پاسخ بدهیم و تنوع یراق‌آلات خود را به گونه‌ای حفظ کنیم تا خیال تولیدکنندگان در و پنجره راحت و آسوده باشد. البته هدف ما انجام کار اصولی و ریشه‌ای و نه تندروی برای هجوم به بازار جهت کسب سود آنی و زودگذر است. برای همین در حال حاضر در شهر تبریز و استان‌های شمالی نمایندگی فروش داریم و نمایندگی شرق، مرکز و جنوب ایران را هم در برنامه داریم. البته در کنار یراق‌آلات، ملزومات مورد استفاده در تولید شیشه‌های دوجداره را عرضه می‌کنیم و به طور محدود حسب درخواست مشتریانی که از قدیم با آنها افتخار همکاری و دوستی را داریم، در زمینه تامین پروفیل درخواستی آنها هم فعالیت داریم ولیکن نمی‌خواهیم خود را درگیر بازار پروفیل کنیم و سعی داریم که به طور تخصصی در عرصه یراق‌آلات و ملزومات در و پنجره و شیشه‌های دوجداره به کار حرفه‌ای خویش ادامه دهیم.

  •   یراق‌آلات آکپن که شرکت داتیس تجارت ماد، نمایندگی رسمی آن را در ایران دارد، از چه سطح کیفیت فنی برخوردار است؟

آکپن یکی از تولیدکنندهای قدیمی و دارای سابقه جهانی در صنعت یراق‌آلات در و پنجره است و صادقانه بگویم که از الف تا ی فرایند تولید یراق‌آلات در گروه صنعتی آکپن انجام می‌گیرد ولیکن برخی برندهای گمنام و کمتر شناخته شده، برخی یراق‌آلات را در کارگاه‌های زیرپله‌ای تولید می‌کنند و تنها با نصب یک لیبل، با نام و برند دیگر در بازار عرضه می‌شود.

  •   برگردیم به موضوع رقابت ناسالمی که اشاره کردید؛ آیا این رقابت تنها بین برندهای شناخته شده وجود دارد یا روش‌های دیگری در سطوح مختلف بازار برای برهم زدن رقابت سالم مشاهده می‌شود؟

ببینید؛ یکی از روش‌های رقابت ناسالم به پیدایش واسطه‌های فروش برمی‌گردد که ضمانت و خدمات فنی و پس از فروش را تضعیف می‌کند. افزایش تعداد واسطه‌های فروش بدون تردید ضربه بزرگی به صنعت خواهد زد و انتظار می‌رود نظارت بیشتری بر عرضه یراق‌آلات و شرایط پذیرش نمایندگی‌ها صورت گیرد. شما دقت کنید که الان برخی با اجاره یک مغازه، بدون پشتوانه انبار و خدمات پس از فروش اقدام به عرضه یراق‌آلات می‌کنند. آنها نه مالیات می‌دهند و نه تعهدی در برابر مشتریان و مصرف‌کنندگان دارند و برای ماندن در بازار، به راحتی قیمت‌شکنی می‌کنند و اصلا برایشان کیفیت محصول و پشتیبانی مهم نیست و این رقابت به شرکت‌های دارای نمایندگی رسمی برندهای مطرح ضربه می‌زند. چرا که شرکت‌های معتبر باید در زمینه آموزش نصب، پیشتبانی فنی و ... متعهد باشند و این گونه است که قیمت تمام شده محصول و یراق‌آلات استاندارد که توسط برندها عرضه می‌شود، متفاوت‌تر با قیمتی است که واسطه‌های فروش غیر رسمی ارائه می‌دهند.

  •   آیا شما اطلاع دارید که برخی از واردات یراق‌آلات در و پنجره به ایران به طور غیر رسمی و با کمترین نظارت صورت می‌گیرد؟

من هم کم وبیش شنیده‌ام؛ به نحوی که قیمت اعلامی در برخی پیش‌فاکتور‌ها نسبت به پیش‌فاکتور نمایندگی رسمی پایین‌تر است و مشخص نیست ادامه این روند قیمت‌شکنی و زیرفروشی چه خواهد شد، متاسفانه برخی فقط هدف‌شان فروش بدون خدمات واقعی است که به نظرم یک خودکشی صنفی است که بخواهیم برای ماندن در بازار، محصولات را با قیمتی پایین‌تر از قیمت واقعی بفروشیم. مشکل اینجاست که عمده کارگاه‌های تولید در و پنجره از آنجا که مردم اطلاع فنی دقیق از کارکردها و کیفیت یراق‌آلات ندارند، شاهد شکل‌گیری رقابت ناسالم برای عرضه یراق‌آلات با قیمت پایین‌تر و البته کیفیت نازل‌تر و استفاده آن در کارگاه‌های در و پنجره هستیم. البته نباید از نظر دور داشت که در حال حاضر، برخی شرکت‌ها با برگزاری همایش‌های تخصصی و اطلاع‌رسانی دقیق تلاش می‌کنند تا سطح آگاهی و دانش مردم، تولیدکنندگان در و پنجره و مصرف‌کنندگان را افزایش دهند که این اقدام آنها شایسته تحسین است.

  •   فکر می‌کنید چگونه می‌شود که برندها و شرکت‌های مطرح عرضه کننده یراق‌آلات دور یک میز بنشیند و درباره چالش‌ها و مشکلات آینده به همفکری بپردازند؟

این یک آرزو است که همه دوست دارند اتفاق بیافتد، اما تحقق آن دور از انتظار است، دستکم در کوتاه مدت. البته اگر آنها بتوانند به طور دوره‌ای باهم مراوده و همفکری داشته باشند، قطعا به نفع کل صنعت خواهد بود. اما دیدار همکاران محدود به نمایشگاه‌ها شده و این روند خوبی نیست.

  •  ارزیابی شما از نمایشگاه صنعت در و پنجره تبریز چگونه است؟

متاسفانه برخی از نمایشگاه‌های تخصصی در ظاهر تخصصی هستند و بیشتر به‌دنبال درآمد هستند تا خدمات‌رسانی واقعی. در نمایشگاه امسال تبریز خدمات خوبی به شرکت‌ها داده نشد، غرفه‌ها را دیر تحویل دادند و تبلیغات شهری هم ضعیف بود و آنچه در کاغذ نوشته شده تا آنچه در عمل مشاهده شد، خیلی متفاوت بود. به ویژه اینکه پس از حضور در نمایشگاه، به ناگهان عنوان شد که باید غرفه‌ها را بیمه کنیم در حالی که شرکت برگزار کننده نمایشگاه خود باید کل نمایشگاه را بیمه کند. افزون بر این‌ها زمان برگزاری نمایشگاه‌ها خوب نبود و باید زمان آن تغییر کند.


نظرات

جواد صباغي

اميدوارم در همه مراحل زندگيتان موفق و پيروز باشيد در شهرستان هريس نماينده قبول مي كنيد؟

ثبت نظر

ارسال